kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۲۷۱۹
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
رئیس‌کل بانک مرکزی خبر داد

برخورد با بانک اخلالگر در اجرای نرخ جدید سود

رئیس‌کل ‌بانک مرکزی درخصوص اقدام یکی از بانک‌ها برای پرداخت سود بالا به سپرده‌گذاران در روزهای اخیر و قبل از شروع کاهش سود گفت: قطعا با بانکی که تخلف کرده برخورد خواهیم کرد.


به گزارش فارس، ولی‌الله سیف در حاشیه بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بانک مرکزی پس از فراهم کردن زمینه برای کاهش نرخ سود بانکی، بخشنامه 8 بندی را به بانک‌ها ابلاغ کرد و قرار است این بخشنامه در همه شعب از 11 شهریور اجرایی شود.
سیف با بیان اینکه یکی از عوامل ایجاد اختلال در بازار پول موسسات غیرمجاز بودند، بیان کرد: خوشبختانه پس از اقداماتی که معاونت نظارت بانک مرکزی انجام داد، هم اکنون دیگر موسسه غیرمجاز نداریم و بی‌نظمی‌هایی که آنها ایجاد می‌کردند، دیگر وجود ندارد.
به گفته وی یکی دیگر از عواملی که بی‌نظمی ایجاد می‌کرد، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بود؛ که بانک مرکزی این بدهی‌ها را به خط اعتباری تبدیل کرد که نرخ آن به 18 درصد کاهش یافت و با این شرایط عطشی که برای جذب نقدینگی به هر قیمت وجود داشت، به حالت تعادل بازمی‌گردد.
رئیس‌ کل بانک مرکزی تاکید کرد: در کنار همه این اقدامات، عزم جدی در نظام بانکی برای کاهش نرخ سود بانکی به وجود آمده است؛ با مذاکراتی که با مدیران عامل بانک انجام شد، به صورت صریح ضرورت این مسئله تاکید شد و نظام بانکی مصمم به کاهش نرخ سود بانکی است.
سیف ادامه داد: نرخ‌های اعلامی آخرین اقدام بانک مرکزی نیست بلکه شروع ایجاد انضباط است و در آینده اقدام دیگری برای ایجاد تعادل بین نرخ تورم و نرخ سود بانکی انجام خواهد شد.
وی افزود: در شرایط رقابتی غلطی که در نظام بانکی به وجود آمد، نرخ سود علی‌الحساب بیشتر از سود قطعی بود و بانک چاره‌ای نداشت که از حقوق سهام‌دار کسر و به سپرده‌گذار بدهد با دستورالعمل بانک مرکزی، هیچ بانکی نمی‌تواند از سود علی‌الحساب 15 درصد بیشتر بدهد، اما مفهوم علی‌الحساب این است که نرخ علی‌الحساب باید کمتر نرخ سود قطعی پیش‌بینی شده باشد.
رئیس‌کل بانک مرکزی درخصوص اقدام یکی از بانک‌ها برای پرداخت سود بالا به سپرده‌گذاران در روزهای اخیر و قبل از 11 شهریور ماه، بیان کرد: مشکلی در این زمینه نیست. این اقدام منجر به این می‌شود که سپرده‌های سرمایه‌گذار کوتاه‌مدت به سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت تبدیل شود. والسلام.سیف اضافه کرد: ممکن است در این فاصله 11 روزه از این اتفاقات بیفتد که قطعا با بانکی که تخلف کرده برخورد خواهیم کرد اما آن انضباطی که هدف ماست، ارزش بیشتری دارد.
تمدید سپرده‌گیری چند بانک خصوصی غیراخلاقی بود
 رئیس ‌شورای هماهنگی بانک‌ها نیز در حاشیه این همایش با‌ اشاره به موضوع کاهش سود بانکی به ۱۵ درصد از ۱۱ شهریورماه در نظام بانکی اظهار داشت: به همه بانک‌ها توصیه می‌کنم براساس روابط و مقررات عمل کرده و قطعاً بانکی که خارج از روابط اقدام کند، با مشکلات خاصی روبه‌رو می‌شود.محمدرضا حسین‌زاده با رد اینکه بانک‌های دولتی برای تمدید مجدد سپرده‌گذاری‌های خود در فرصت ایجاد شده تا 11 شهریور، پیامک برای سپرده‌گذاران ارسال کرده‌اند، خاطرنشان کرد: این کار توسط دو یا سه بانک خصوصی انجام شد که البته کار غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی است. وی افزود: همه باید در راستای اجرای ضوابط، هماهنگ باشند و نرخ‌های متعادل را در نظر بگیرند، تا بازی به هم نخورد و از همه بانک‌ها تقاضا دارم که این موضوع را رعایت کنند.