kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۲۶۹۵
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳

درخواست همزمان 57 سازمان حقوق بشری برای تحقیقات درباره جنایات آل‌سعود در یمن

۵۷ سازمان حقوق بشری با ارائه درخواستی به شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار تحقیق مستقل درباره جنایات آل‌سعود و نقض قوانین بین‌المللی در یمن شده‌اند.

سرویس خارجی -

در سایه تداوم حملات ائتلاف تحت فرماندهی آل‌سعود به یمن، نهادهای حقوق بشری بین‌المللی علیه سعودی‌ها دست به کار شدند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر به همراه 56 سازمان غیردولتی و بین‌المللی در درخواست خود به نمایندگان کشورهای عضو و ناظر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواهان تحقیقات بین‌المللی مستقل درباره جنایات صورت گرفته در یمن شدند. این سازمان‌ها تاکید کرده‌اند که «نقض خطرناک قوانین حقوق بشر بین‌المللی و قوانین بشردوستانه بین‌المللی در یمن صورت می‌گیرد.» «جان فیشر» مدیر دفتر سازمان دیده‌بان حقوق بشر در ژنو در این باره گفت: «حمایت از اجرای تحقیقات بین‌المللی درخصوص موارد نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی در یمن امروز قویتر از هر زمان دیگری است.» وی از کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل هم خواست تا به فشارهای سیاسی تن ندهند.
این درخواست در پی جدیدترین جنایت ائتلاف تحت فرماندهی سعودی‌ها در روز جمعه در منطقه فج عطان واقع در جنوب یمن مطرح می‌شود. در حمله جنگنده‌های ائتلاف به این منطقه 14 غیرنظامی یمنی از جمله 5 کودک به شهادت رسیدند.
توافق انصارالله و علی عبدالله صالح
از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد، انصارالله و حزب کنگره مردمی یمن توافق کردند درباره حوادث اخیر به صورت حرفه‌ای و بی‌طرفانه تحقیقاتی انجام دهند و تا کامل نشدن این تحقیقات کسی اظهار نظر پیش دستانه درباره نتایج تحقیقات نداشته باشد. شبکه تلویزیونی العالم نیز گزارش داد: «محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن از توافق جنبش انصارالله با حزب کنگره مردمی یمن به رهبری
علی عبدالله صالح برای پایان دادن به تنش‌هایی خبر داد که در پی اتفاقات پنج‌شنبه گذشته رخ داده بود.»
محمد عبدالسلام افزود: «در توافق صورت گرفته میان انصارالله با حزب کنگره مردمی یمن بر یکی شدن تمام تلاش‌ها برای مقابله با دشمن و وحدت جبهه داخلی و جلوگیری از تفرقه تاکید شده است.» ادامه دیدارها میان تشکل‌های سیاسی و ایجاد راه حل و پیشنهادهای رسانه‌ای و سیاسی از دیگر بندهای این توافق‌نامه است. در این توافق همچنین بر از میان بردن تمامی علت‌های تنش و درگیری و بازگشت اوضاع امنیتی کشور با شکل طبیعی آن تاکید شده است.