kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۲۶۸۷
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۳

کوتاه از سراسر جهان


پاکستان
ایسنا: ساکنان منطقه «خیبر ایجنسی» پاکستان با در دست داشتن پرچم‌های  کشورشان و با سردادن شعارهای ضدآمریکایی به سمت مرز تورخم در افغانستان راه‌پیمایی کردند. روسای قبایل، فعالان سیاسی و دانشجویان در این تجمع حضور داشتند. معترضان با محکوم کردن اظهارات «غیرمسئولانه» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به تلاش‌های پاکستان در جنگ علیه تروریسم ‌اشاره و اعلام کردند ترامپ پاکستان را مسئول شکست آمریکا در افغانستان می‌داند. معترضان دست‌نوشته‌هایی حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود: «ترامپ دیوانه است.»
مصر
آناتولی: دادگاه مصر ۲۵ نفر دیگر را به اتهام دست داشتن در حوادث خشونت‌بار سال ۲۰۱۵ به حبس ابد محکوم کرده است. یکی از محکومان  در قید حیات نیست! از جمله این متهمان «حلمی ابوکاشیک» از رهبران گروه اخوان‌المسلمین است که مسئولان مصر پیش از این اعلام کرده بودند در تبادل آتش با نیروهای امنیتی به قتل رسیده است. حکم صادره علیه این متهمان اولیه بوده و در دادگاه فرجام‌خواهی (عالی‌ترین دادگاه تجدیدنظر) قابل اعتراض است.
اسپانیا
تسنیم: احزاب جدایی‌طلب کاتالونیا در حالی برای برگزاری همه‌پرسی استقلال از اسپانیا در ماه اکتبر آماده می‌شوند که این اقدام با مخالفت شدید مادرید روبرو شده است. احزاب جدایی‌طلب کاتالونیا قصد دارند تا یک کشور مستقل را در کنار اسپانیا تشکیل دهند. پس از حمله اخیر تروریستی در شهر بارسلونا که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر شد، تنش‌ها بر سر همه‌پرسی استقلال کاتالونیا تا حدی فروکش کرد.
یمن
فارس: منابع نظامی یمن در نجران می‌گویند روز گذشته 27 موشک کاتیوشا به سمت محل استقرار «مزدوران» ارتش سعودی در «تپه الرملیه، عباسه و ذو رعین شرقی و غربی» در نجران واقع در جنوب عربستان شلیک کرده‌اند. یک منبع نظامی دیگر عربستان هم تایید کرده که یگان موشکی یمن روز دوشنبه با شلیک یک فروند موشک زلزال2 ساختمان فرماندهی سقام را هدف قرار ‌داده است.
ترکیه
خبرگزاری فرانسه: رئیس‌جمهور ترکیه از جامعه بین‌الملل خواسته برای کمک به اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار وارد عمل شود.به گفته اردوغان جهان در مقابل وضعیت این مسلمانان کور و کر است. مسلمانان میانمار یکی از بزرگ‌ترین جوامع بی‌خانمان جهان هستند که در تلاش برای فرار از جدیدترین سرکوب دولت میانمار در ایالت راخین واقع در غرب این کشور به بنگلادش فرار کرده‌اند اما حالا دولت بنگلادش هم به دنبال بیرون کردن آنهاست. آژانس آوارگان سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد که بیش از ۳۰۰۰ مسلمانان میانمار در سه روز گذشته وارد بنگلادش شده‌اند.