kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۲۶۵۹
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸
صالحی:

برجام لطف الهی است/تهدیدات ترامپ مصرف داخلی دارد!

رئیس‌سازمان انرژی اتمی با ادعای اینکه «تهدیدات ترامپ در مورد برجام مصرف داخلی دارد» توافق هسته‌ای را لطف الهی خواند!

سرویس سیاسی-

علی اکبر صالحی رئیس‌سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه العالم گفت: تهدیدات ترامپ در مورد برجام مصرف داخلی دارد.
صالحی افزود: اگر آمریکا و اتحادیه اروپا از برجام خارج شوند ایران نیز خارج خواهد شد. ولی اگر بقیه اعضای 1+5 از توافق خارج نشدند و تنها آمریکا خارج شد، ایران از برجام خارج نخواهد شد.
وی گفت که برخی انتقاداتی درباره مسئله تحریم دارند و می‌گویند باید تمام تحریم ها برچیده می‌شد اما اینگونه نشد و برخی تحریم‌ها همچنان موجود است.
رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد انتقاد از این توافق که تحریم‌ها قرار بود لغو شود اما نشده است یادآورشد که ما اینگونه تصور نمی‌کنیم، تحریم‌ها بر اساس توافق اتمی لغو شده اما بانک‌های بزرگ هنوز وارد تجارت با ایران نشده اند، اگر قرار بود صد کسب کنیم، هفتاد را به دست آوریم، اختلاف میان موافقان و مخالفان توافق اتمی فقط 30 درصد است!
همچنین صالحی تاکید کرد که اگر آمریکا به طور کامل و آشکار از توافق هسته‌ای خارج شود؛ آنگاه این امر را بررسی خواهیم کرد. موضع اتحادیه اروپا چه خواهد بود، واکنش چین و روسیه و دیگر کشورها چه خواهد بود، اگر با آمریکا مخالفت کردند و به توافق پایبند بودند که این یک مسئله است. اما اگر با آمریکا همراهی و موافقت کردند، مسئله‌ای دیگر است.
البته مشخص نیست که منظور از خروج کامل و آشکار آمریکا از توافق چیست؟ این کشور در حالی که اکنون ظاهرا در این توافق حضور دارد اما مطابق اظهارات دولتمردان (از آقای صالحی تا رئیس‌جمهور و دیگر مقامات) از روز توافق ضمن کارشکنی به تعهداتش عمل نکرده و برای دیگر کشورها نیز مانع تراشی می‌کند.
اظهارات متناقض
صالحی همچنین در مصاحبه با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گفت: مردم عزیز کشورمان صنعت هسته‌ای را متعلق به خود می‌دانند و هنگامی که خبرهایی مبنی بر توقف این صنعت به گوش آنها می‌رسد و یا می‌شنوند که در چاله و یا مخزن اصلی آن سیمان ریخته شده ، آزرده خاطر می‌شوند. ما حتی حاضر بودیم فیلم‌ها و عکس‌هایی را در این جهت تهیه کنیم که به خاطر مباحث سیاسی در بُعد بین‌المللی و نیز امنیتی امکان آن دو سال پیش فراهم نشد. ما در لوله‌هایی بیرون از مخزن اصلی راکتور سیمان ریختیم که مشابه آنها هم موجود است.
گفتنی است صالحی- مرداد 94 - در گفت‌وگوی ویژه خبری صراحتا اعلام کرد: «مخزن فولادی رآکتور اراک با بتن پر می‌شود...همچنین به علت رعایت مسائل ایمنی حتی اگر مخزن با بتن پر نشود امکان استفاده مجدد از این مخزن نیست زیرا استفاده دوباره از آن خطرات زیادی دارد».
وی سپس بازی با الفاظ را در پیش گرفت و گفت: «جان کری در سخنان خود در کنگره ‌اشتباه کرد و گفت زمانی که قلب رآکتور آب سنگین اراک را در می‌آورند‌، محل آن را بتن می‌ریزند و دوستان ما در ایران همان را مبنا قرار دادند».
وی توضیح نداد که مگر مسئله بر سر «کلمه‌» است!؟ قلب، کلندریا، مخزن یا هر اسم دیگری!؟ مهم این است که قلب رآکتور اراک خارج و برای همیشه غیر قابل استفاده و نابود شد!این را خود دکتر صالحی بیان کرده،اما احتمالا حالا یادش نیست.
تحریمها را بزرگ نکنید!
به گزارش مهر، صالحی همچنین در جلسه شورای اداری استان البرز گفت: برجام سایه تهدیدات را از سر جمهوری اسلامی ایران برداشته است، نباید این دستاورد مهم را نادیده گرفت و تحریم چند بانک را بزرگ جلوه داد.
وی همچنین در مصاحبه با العالم نیز گفته است: کمیته مسئول پیگیری اقدامات طرف دیگر توافق به ویژه آمریکا هنوز به این باور نرسیده‌اند که نقض توافق کامل صورت گرفته باشد اما برخی اقدامات موذیانه‌ای شده که این به معنای نقض کامل توافق نیست!
رئیس‌سازمان انرژی اتمی در حالی به منتقدان توافق می‌گوید تحریم چند بانک را بزرگ نکنند که گویا از چگونگی مراودات بین‌المللی خبر ندارد. اساسا وقتی از طرف بانک‌های خارجی برای ایران یا شرکت‌های ایرانی گشایش اعتبار صورت نگیرد یا مجرای سوئیفت باز نباشد یعنی عملا هیچ تجارتی به صورت رسمی صورت نمی‌گیرد. در این حال حتی اگر تمام تحریم‌های دیگر برداشته شود و به شرکت‌های خارجی اجازه تجارت با ایران داده شود اما همچنان مجرای سوئیفت و گشایش اعتبار بسته باشد عملا یعنی همان «هیچ» که رئیس‌بانک مرکزی گفته بود.
گفتنی است محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه- اردیبهشت 96- صراحتا اعلام کرد که به دلیل مشکلات بانکی همچنان انتقال پول با چمدان انجام می‌شود. اکنون که بیش از 2 سال از اجرای برجام می‌گذرد، همچنان بانک‌های بزرگ جهان حاضر به نقل و انتقال درآمدهای ایران نیستند. بانک‌های خارجی عمدتاً از جریمه‌های آمریکا واهمه دارند و بیش از هر عامل دیگری به جریمه‌های سنگین چند سال اخیر تأکید می‌کنند، چرا که این جریمه‌ها هستند که هزینه عینی و واقعی برای آنان ایجاد کرده است.
انتظار شق القمر!
صالحی افزود: این اقدام (برجام) یک لطف الهی بوده است، پیش از برجام عده‌ای درصدد اجرایی کردن تحریم فلج‌کننده علیه ایران بودند.
وی برجام را لطف الهی دانسته است، پیش از این نیز دولتمردان و حامیان توافق هسته‌ای در اظهارنظرهای متعدد از برجام به عنوان «توافق قرن»، «آفتاب تابان»، «فتح‌الفتوح» و... یاد کرده و حتی آب خوردن مردم را نیز به آن گره زده بودند. نکته قابل توجه اینجاست که در روزهای گذشته، ظریف در اظهارنظری عجیب مدعی شد که منتقدان از برجام انتظار شق‌القمر داشتند!
آقای روحانی  روز 23 تیر 94 به هنگام اعلام توافق، تصریح کرد «در روز اجرای توافق، همه تحریم‌های اقتصادی و مالی و بانکی و حتی موشکی و تسلیحاتی بالمرّه (یکجا) برداشته خواهد شد.» حال پرسشی که در افکار عمومی ایجاد می‌شود این است که اگر قرار بود این تحریم‌ها یکی در میان برداشته شود به نحوی که مثلا هیچ سرمایه‌گذار بزرگی نتواند با ایران همکاری کند یا در میانه راه، همان تحریم‌های نصف و نیمه تعلیق شده، در پوشش بزرگتری به نام مادرتحریم‌ها- یا همان سیاه‌چاله تحریم- برگردد، اصلا برای چه معامله کردیم؟!
توجیه گستاخی آمریکا!
گفتنی است براساس تبلیغات گسترده مقامات ارشد دولت یازدهم و نشریات زنجیره‌ای و رسانه‌های حامی دولت قرار بر این بود که برجام دو دستاورد عمده داشته باشد؛ اول «لغو تمامی تحریم‌ها» و دوم «گشایش اقتصادی برای عموم مردم» اما همانطور که منتقدان نیز به درستی‌اشاره کرده بودند، به دلیل رعایت نکردن قاعده «توازن تعهدات»، «همزمانی اجرای تعهدات»، «اخذ تضمین از طرف مقابل» و «پیش‌بینی برگشت‌پذیری امتیازات واگذار شده در صورت نقض عهد» که قاعده عقلی هر قرارداد عادی حقوقی است، برجام نمی‌توانست برآورده‌کننده این شعارها باشد. در نهایت به اذعان مقامات ارشد دولت، تقریبا هیچ دستاوردی از برجام عاید ایران نشد.
اما در حال حاضر برخی دولتمردان و رسانه‌های به ظاهر حامی دولت، بدون توجه به خسارت محض برجام و دستاورد تقریبا هیچ توافق هسته‌ای، به جای عذرخواهی و تلاش برای جبران این خسارت، به انکار وعده‌ها، تقلیل مطالبات مردم، دستاوردسازی و در نهایت توجیه عهدشکنی طرف مقابل می‌پردازند.
اظهاراتی همچون «اگر آمریکا از برجام خارج شود، ایران از برجام خارج نخواهد شد» و «تهدیدات ترامپ در مورد برجام مصرف داخلی دارد» یک پیام آشکار به دولتمردان جسور شده آمریکا می‌دهد و آن اینکه راحت باشید و تا آنجا که می‌توانید گستاخی را ادامه داده و برجام را همچنان نقض کنید؛ما انتظار اجرای برجام از طرف مقابل را نداریم، ما چنان گرفتار و گروگان تبلیغات خود بر سر برجام هستیم که اگر هیچ اثری هم از برجام نماند، نمی‌توانیم از قید و بند خود ساخته خارج شویم، پس شما بی‌هیچ نگرانی به نقض برجام ادامه دهید.
متاسفانه ارسال اینگونه پیام‌های منفعلانه در کنار بزرگ‌نمایی تهدیدهای دشمن و انتقال فشار بیرونی به داخل و معتبر‌نماییِ تهدیدهایی همچون وقوع جنگ، دشمن را در گستاخی جسورتر کرده است.