kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۲۰۷۳
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰

وحشت رژیم صهیونیستی از عملیات مشترک حزب‌الله و ارتش لبنان علیه داعش

در پی پیروزی‌های متعدد ارتش لبنان و حزب‌الله در شرق لبنان و سوریه مقامات رژیم صهیونیستی نسبت به این تحولات ابراز نگرانی کرده و هشدار دادند.

سرویس خارجی-

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از برافراشته شدن پرچم جنبش حزب‌الله لبنان و ارتش این کشور در یک جنگ در کنار یکدیگر ابراز نگرانی و شگفتی کرد و نسبت به این هماهنگی و اتحاد هشدار داد.
«آویخای ادرعی» با انتقاد شدید از ارتش لبنان گفت این که پرچم جنبش حزب‌الله لبنان و پرچم ارتش این کشور در یک نبرد در کنار هم قرار می‌گیرد باعث شگفتی است.
به گزارش اسپوتنیک، آویخای ادرعی مدعی شد که اینکه پرچم جنبش حزب‌الله لبنان و ارتش این کشور در یک جنگ در کنار هم قرار می‌گیرد چه معنایی دارد؟ وی در صفحه فیس‌بوک خود تصویری از دو تانک مستقر در کنار یکدیگر منتشر کرد که بر یکی از آن‌ها پرچم حزب‌الله و بر دیگری پرچم لبنان نصب شده بود. این در حالی است که تحولات سوریه و پیروزی‌های متعدد حزب‌الله نیز رئیس دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی و نخست‌وزیر این رژیم را  وادار به سفر به روسیه کرد.
روزنامه صهیونیستی هاآرتص در این باره نوشت، یوسی کوهن، رئیس دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد)، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم، را در سفر آتی به روسیه همراهی خواهد کرد.
در این سفر که فردا صورت خواهد گرفت نتانیاهو در شهر ساحلی سوچی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دیدار و درباره اوضاع خاورمیانه گفت‌وگو خواهد کرد. هفته پیش نیز اعلام شد یک هیئت صهیونیستی به ریاست کوهن به منظور مجاب کردن کاخ‌ سفید برای اصلاح توافق آتش‌بس سوریه و الزام ایران و حزب‌الله به خروج از سوریه، به آمریکا سفر می‌کند.
موشک‌های ضد جنگنده در انبار سلاح داعش
منابع امنیتی لبنانی اعلام کردند که نیروهای ارتش به موشک‌های ضد جنگنده در انبار سلاح داعش در مرز با سوریه دست یافتند. این نیروها به خمپاره‌های مورتر، سلاح سنگین و متوسط، بمب و تفنگ، سلاح ضد تانک و مین و بمب‌های دست‌ساز نیز دست یافتند.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، ارتش لبنان از روز شنبه عملیاتی علیه داعش در مناطق مرزی با سوریه تحت عنوان «فجرالجرود» آغاز کرد. همزمان با عملیات ارتش لبنان برای پاکسازی مناطق القاع، رأس بعلبک و الفاکهه، حزب‌الله لبنان و ارتش سوریه نیز عملیاتی را برای پاکسازی قلمون غربی آغاز کرده‌اند. از سوی دیگر سازمان اطلاعات ارتش لبنان یک مسئول امنیتی داعش را که سه سال پیش در حمله به مقرهای ارتش شرکت کرده بود، بازداشت کرد. وی به دست داشتن در این حملات و ربودن و اعدام نظامیان لبنانی اعتراف کرد. این مسئول که «باسل عبدالقادر» نام دارد اوامرش را از مسئولان داعش در رقه سوریه دریافت می‌کرد. به گفته منابع لبنانی تحقیقات برای مشخص شدن سرنوشت نظامیان ربوده شده ادامه دارد. پیشتر طی درگیری‌های عرسال لبنان، تعدادی از نظامیان ارتش به دست داعش و جبهه النصره ربوده شده بودند همچنین یک منبع امنیتی در لبنان اعلام کرد که  ارتش این کشور درخواست داعش برای آتش‌بس را پیش از مشخص شدن سرنوشت سربازان ربوده شده، رد کرده است.
گفتنی است ارتش لبنان از آزادسازی 80 کیلومترمربع از 120 کیلومترمربع از مساحت منطقه عملیاتی  خبر داد که در تسلط داعش بود. ارتش همچنین از کشته شدن پانزده نفر از عناصر داعش و دوازده مخفیگاه تروریست‌ها خبر داد. در همین رابطه سرتیپ فادی ابوعید سخنگوی ارتش لبنان گفت: یگان‌های ارتش به پیشروی سریع خود به طرف اهداف تعیین شده زیر پوشش گسترده توپخانه و هوایی ادامه می‌دهند. یگان‌های مهندسی ارتش هم در حال پاکسازی راه‌ها از مین‌ها و مهمات هستند.
آزادی کامل استان حلب
سرلشکر یکم سرگئی رودسکوی رئیس اداره عملیات در ستاد نیروهای مسلح روسیه اعلام کرد: استان حلب به طور کامل از دست تروریست‌ها آزاد شد. وی اظهار داشت، در ماه اخیر تحولاتی ریشه‌ای در سوریه اتفاق افتاده است. نیروهای دولتی با حمایت نیروی هوایی روسیه دستاوردهای بزرگی کسب کرده و شکست سنگینی به گروه تروریستی داعش در مرکز سوریه وارد کرده‌اند و استان حلب به طور کامل از دست تروریست‌ها آزاد شده است.
رودسکوی افزود: گروه بزرگی از عناصر گروه تروریستی داعش در منطقه عقیربات در سوریه به محاصره درآمده‌اند و این محاصره تشدید می‌شود و شهر عقیربات به زودی آزاد خواهد شد. ارتش سوریه و هم‌پیمانانش چند ماه پیش شهر راهبردی حلب را از گروه‌های تروریستی بازپس گرفتند. ارتش سوریه با کمک جنگنده‌های روسیه عملیات نظامی علیه داعش را در مناطق تحت سیطره‌ این گروه در استان‌های رقه، دیرالزور و حومه شرقی حمص و حماه ادامه داده و توانسته مناطق بسیاری را پس بگیرد.
اهداف پشت پرده آمریکا
روزنامه «المستقبل» وابسته به جریان «14 مارس» لبنان به اهداف پشت پرده آمریکا از اصلاح مأموریت «یونیفل» در لبنان پرداخت و نوشت واشنگتن به دنبال محدود کردن سیاسی ایران و حزب‌الله است.
به گزارش فارس، این روزنامه لبنانی افزود، تنها سیاست واضح آمریکا در منطقه خاورمیانه جلوگیری از نفوذ ایران است؛ واشنگتن تاکنون مسیر مقابله نظامی مستقیم برای مقابله با ایران را انتخاب نکرده و به تحمیل تحریم‌هایی علیه این کشور به اتهام‌هایی از قبیل حمایت از تروریسم و مسایل حقوق بشری اکتفا کرده است؛ به نظر می‌رسد در این پرونده بیشتر از یک واسطه وجود دارد که پیام‌های آمریکا را به ایران می‌رساند.
در ادامه این گزارش آمده است: مرزهایی است که ایران آنها را می‌داند و از آن تخطی نمی‌کند با وجود اینکه تهران از اعتراض اروپا نسبت به سیاست آمریکا استفاده می‌کند. خط‌های قرمزی است که ترسیم شده، روسیه آنها را تضمین کرده و تلاش‌های فراوانی برای محدود کردن سیاسی ایران در جریان است. اما در ارتباط با موضوع حزب‌الله، تنها راه حل این مسئله، توافق با ایران است و این موضوعی نیست که اکنون وقتش باشد، این پرونده در حد خودش در اختیار دولت آمریکاست و آمریکا مانع نمی‌شود که حزب‌الله در پاکسازی داعش سهیم نباشد. اما آمریکا در زمان خودش و به ویژه پس از عملیات ارتفاعات عرسال اقدام به محاصره این جنبش خواهد کرد؛ این اقدام از چند طریق انجام خواهد شد که در مقدمه آنها گزینه مالی و سیاسی و سپس تلاش برای گسترش دامنه ماموریت یونیفل‌(نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان) خواهد بود.