kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۵۲۲
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۱
با نفی مواضع قبلی در خوشبینی به مذاکرات

روحانی: آمریکا نشان داد طرف قابل اعتمادی برای مذاکره نیست

رئیس‌جمهور در حالی طی سخنانی در صحن علنی مجلس از غیرقابل اعتماد بودن آمریکا سخن گفت که این اظهارات با سخنان و بزک‌های غلو‌آمیز برجام از سوی دولتی‌ها سازگار نبوده و تفاوت معنادار سخن با عمل را نشان می‌دهد.


روحانی رئیس جمهورکه روز گذشته برای دفاع از وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم به بهارستان رفته بود، طی اظهاراتی در صحن علنی مجلس گفت: «جهانیان در ماه‌های اخیر به وضوح دیده‌اند که این ایالات متحده آمریکا و به ویژه در دوران ریاست جمهوری آقای ترامپ است  که توافقات بین‌المللی را نادیده می‌گیرد و علاوه بر بدعهدی مستمر و مکرر در برجام، از توافق پاریس تا توافق با کوبا و از نفتا تا توافق مشارکت با ماوراء اقیانوس آرام را زیرپا گذاشته و به دنیا و حتی متحدین خود نشان داده است که ایالات متحده نه شریک خوبی است، و نه طرف مذاکره‌ای قابل اعتماد. »
روحانی چهاردهم مرداد و در سخنرانی مراسم تحلیف خود در پشت همین تریبون طی اظهاراتی مشابه گفته بود: «بدعهدی‌های آمریکا در اجرای برجام به دلیل اعتیاد حاکمیت این کشور به سیاست غیرقانونی و ناکارآمد تهدید و تحریم، غیرقابل اعتماد بودن آنها به عنوان شریک برای همه جهان را به اثبات رسانده است.»
رئیس جمهور این روزها در حالی سخن از  غیرقابل اعتماد بودن آمریکا  می‌گوید که تا همین چند وقت پیش  چه در جریان پروسه مذاکرات هسته‌ای، چه در زمان توافق برجام و چه در دوران پسا برجام در تقابل با بدبینی به آمریکا از سوی منتقدان دلسوز سخن می‌راند و آنها را با برچسبهای توهین آمیزی نظیر دلواپس، بی‌شناسنامه، بی‌سواد، تندرو، افراطی و... می‌نواخت .
آمریکا قول داد !
روحانی سال گذشته و پس از بازگشت از نیویورک جمله‌ای بیان کرد که حاکی از عمق اعتماد و خوش بینی وی به آمریکا بود که البته واکنش محافل سیاسی و رسانه‌ای را برانگیخت. وی با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک این جلسه ابتدا در سطح مدیران کل سپس وزرا تشکیل شد و همه اعضا و شرکت کنندگان با قاطعیت به آمریکا اعلام کردند که عملکرد این کشور دقیقا با برجام منطبق نیست و واشنگتن نیز قول داد روند را اصلاح کند.
وی همچنین در مراسم  جایزه کتاب سال در اظهار نظر دیگری که اعتماد و خوش‌بینی  به شیطان بزرگ در آن به خوبی مشهود بود گفت که مذاکرات هسته‌ای الگویی شود برای ده‌ها مذاکره دیگری که به امنیت و ثبات منطقه منجر شود.. چرا ما رفتیم کنار قدرت‌های بزرگ؟بعضی می‌گفتند ما نباید اصلاً با اینها حرف بزنیم و نزدیک شویم. آنها یک کلاه گشاد دارند که ما تا نشستیم آن را سر ما می‌گذارند. ما هرچقدر می‌گفتیم ما عمامه داریم کلاه سرمان نمی‌رود می‌گفتند کلاه خیلی گشاد دارند فوق عمامه!
در کنار این خوش بینی مفرط دولت به آمریکا  جریان غربگرای داخلی نیز به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده و هدفمند در پی بزک دشمنان ملت ایران و مخفی کردن چهره‌ کریه آمریکا بوده‌اند و  به بهانه‌های مختلف تلاش می‌کردند تا بر بدعهدی‌ها و خیانت‌های آمریکا سرپوش ‌گذارند و دشمنان این ملت را افرادی مطمئن و قابل اعتماد جلوه دهند. در همین راستا می‌توان به عبارت «امضای کری تضمین است» اشاره کرد که تیتر درشت یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای بود و بعدها مدیر مسئول این روزنامه اذعان کرد که وظیفه آنها بزک کردن چهره آمریکا و مذاکرات برای قالب کردن برجام به ملت بوده است.  
خوش‌بینی یا بدبینی در دنیای سیاست معنا ندارد
از سوی دیگر روحانی درست در ایامی که دلسوزان  بر عدم خوش بینی در مذاکره با آمریکا تأکید می‌کردند، ضمن اصرار بر مذاکرات معتقد بود که خوش‌بینی و بدبینی در عالم سیاست معنی ندارد.
دهم اردیبهشت سال 1393 روحانی در برنامه گفتگوی زنده تلویزیونی و در پاسخ به سئوال مجری برنامه که پرسید  در کجای مذاکرات هسته‌ای هستیم، اینکه مذاکرات را با نگاه خوشبینانه باید نگاه کنیم یا...» گفت:«اینکه شما می‌گویید خوش‌بینی و بدبینی، خوش‌بینی در دنیای سیاست یا بدبینی خیلی معنا ندارد و ما باید واقع‌بین باشیم».
وی در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری  سال 92 نیز در خصوص مذاکره با آمریکا گفته بود که مذاکره با آمریکا امکان پذیر و شدنی است اما سخت است هرچند معتقدم مذاکره با آمریکا راحت‌تر از مذاکره با اروپاست چرا که اروپایی‌ها به دنبال آقا اجازه از آمریکا هستند. از این رو دولت آینده باید بتواند رابطه ایران و آمریکا را از حالت تخاصم به مرحله تنش که یک مرحله پایین‌تر است برساند.به هر حال آمریکایی‌ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است.
اکنون که 4 سال از  تجربه تلخ مراوده و مذاکره با آمریکا با هزینه سنگین از بین رفتن دستاورد عظیم ملت و دانشمندان شهید‌مان در صنعت هسته‌ای می‌گذرد رئیس جمهور از غیرقابل اعتماد بودن آمریکا می‌گوید که البته با اظهاراتی متناقض نظیر «برجام الگوی تفوق صلح و دیپلماسی برجنگ و یک جانبه گرایی است» یا « اگر بخواهید همه تحریم‌ها را برداریم، اهلا و سهلا» همراه است.
گرچه اذعان و اعتراف رئیس جمهور به غیرقابل اعتماد بودن آمریکا را باید  یک گام رو به جلو دانست اما استمرار اظهارات اغراق آمیز وی در باره برجام و ادعای رفع تحریمهای دیگر با مدل برجام که ترجمان جمله معروف «به مذاکره خوشبینم و به آمریکا بد بین» نشان می‌دهد که روحانی تا رسیدن به نگاه واقع بینانه به غیرقابل اعتماد بودن آمریکا،  بی‌نتیجه بودن مذاکرات با شیطان بزرگ  و پی بردن به اینکه خوش بینی به نتیجه مذاکره با کسی که به او بدبین است هم اشتباهی محرز و بدیهی است،  هنوز فاصله دارد.
هر فرد و جریانی به آمریکا اعتماد کند سیلی خواهد خورد
خیانت مکرر و اخیر آمریکا در نقض فاحش برجام که مورد اذعان و اتفاق همه‌ مسئولان کشور ازجمله رئیس جمهوری و رؤسای سایر قوای کشور نیز هست نشان از آن دارد که دشمنان ملت ایران و در راس آن‌ها آمریکا قابل اعتماد نبوده و نیستند و هر کس به آن‌ها اعتماد کند سیلی می‌خورد و از خود این جنایتکاران صدمه به او وارد خواهد شد و هر کس چنین خائنانی را نزد ملت ایران بزک کند نیز در نهایت رسوا خواهد شد.
چه آنکه رهبری فرزانه انقلاب اسلامی همواره در  توصیه‌های مکرر و مهم خود، مسئولان کشور و همه مردم و دلسوزان انقلاب اسلامی را از اعتماد و خوش‌بینی به دشمن که با لبخند و دعوت به دیپلماسی سعی در جلب توجه و اعتماد مردم و مسئولان کشور دارند برحذر داشته و در جمله‌ای تاریخی فرموده: هر فرد و هر جریانی که برای اسلام و به نام اسلام کار می‌کند، اگر به آمریکا اعتماد کند، دچار خطای بزرگ شده و سیلی آن را خواهد خورد.