kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۶۷۸
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۳
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

مدعیان اصلاحات: از کابینه سهم نمی‌خواهیم اما مدیران شایسته و استخوانداری هستیم!


سرویس سیاسی-
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «نکته مهم این است که رئیس جمهور بیش از هرچیز دیگر ]باید[ به دنبال انتخاب وزرای کاردان، لایق، متعهد و شجاع باشد. البته اصلاح‌طلبان در جریان انتخاب کابینه، هیچگونه سهم‌خواهی نکردند و بدون هیچ چشمداشتی در تمام۴سال گذشته از روحانی حمایت کردند. آنها نه تنها هیچ لیستی برای رئیس جمهور نفرستادند، بلکه در انتخاب هیچ شخصیتی به روحانی فشار نیاوردند. نیروهای اصلاح‌طلب در تمام سالیان اخیر به دنبال مصالح عمومی جامعه بودند و در این میان منافع جریانی و شخصی خود را درمقابل منافع ملی نادیده گرفتند. البته واقعیت این است که معمولا نیروها و مدیران شایسته و استخواندار، اصلاح‌طلب هستند و اگر رئیس جمهور به دنبال یک کابینه کارآمد است،  ]باید[ از نیروهای اصلاح‌طلب در سمت‌های مختلف بهره ببرد».
مدعیان اصلاحات به شدت تلاش می کنند تا به ظاهر اینگونه وانمود کنند که به هیچ عنوان دنبال سهم خواهی نیستند. اما باز هم با اظهارات دوپهلو، مکنونات قلبی خویش را آشکار کرده و با لحنی طلبکارانه تصریح می کنند که روحانی چاره‌ای جز انتخاب اصلاح طلبان در کابینه ندارد. در حال حاضر روند عجیب سهم‌خواهی و منفعت‌طلبی مدعیان اصلاحات در پیشنهادات و حتی تحمیل وزرا به دولت، جایگزین کمک به رئیس‌جمهور برای شکل دادن به کابینه‌ای کارآمد شده است. در این میان، شایسته‌سالاری هیچ جایگاهی ندارد و ملاک اصلی در نظر گرفتن منافع حزبی و قبیله‌ای است.چندی پیش «احمد شیرزاد» عضو فراکسيون افراطيون اصلاح‌طلبان در مجلس ششم گفته بود:«پيروزي روحاني معجزه او نبوده و ما درويشانه و کريمانه بدون گرفتن سهم کنار نمي‌رويم».

ثمره دیگر برجام هم مشخص شد ؛ حضور هیئت‌های خارجی در مراسم تحلیف!
روزنامه های زنجیره ای که به اذعان مدیرمسئول شرق در بیش از یک سال گذشته وظیفه بزک کردن برجام را بر عهده داشته‌اند این روزها و با افزوده شدن تحریم های ضد ایرانی از سوی آمریکا که به « مادر تحریم ها » نیز معروف شده است به دست و پا افتاده‌اند تا ثمرات و نتایج گرانبهایی برای برجام دست و پا کنند.
شرق در شماره دیروز خود به قلم بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه نوشت:«ميوه و ثمره برجام و ديگر موفقيت‌هاي سياست خارجي کشور را مي‌توان در چنين برهه‌هاي حساس و نقاط عطف تعيين‌کننده‌اي چيد و درو کرد، آنجا که با وجود فشارهاي ديوانه‌وار سران رژيم صهيونيستي و ترفندهاي گوناگون رقباي منطقه‌اي و اقدامات بي‌منطق و تحريم‌ها و تهديدهاي از سر استيصال دولتمردان آمريکايي، بازهم شاهد حضور پرشور و پرشعور بيش از ١١٠ هيئت عالي‌رتبه در مراسم تحليف رئيس‌جمهور منتخب هستيم تا با صداي بلند به ايران‌هراسي و ايران‌ستيزي دشمنان ايران يک «نه» بزرگ بگويند».
در رابطه با نوشته سخنگوی وزارت امور خارجه در روزنامه زنجیره‌ای شرق سه نکته مهم قابل تذکر و یادآوری است ، نخست آن که بعضی میهمانان مراسم تحلیف چون موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا علیرغم نقض مکرر برجام از سوی آمریکا هفته گذشته بر رعایت تعهدات از سوی طرفین تاکید کرده است و همزمان چند عضو این اتحادیه به همراه آمریکا در نامه‌ای پرتاب موفقیت آمیز موشک ماهواره‌بر سیمرغ را محکوم و آن را خلاف قطعنامه شورای امنیت خوانده‌اند، سوال این جا است که آیا حضور چنین میهمانانی و شور و شعف دولت به خاطر آن می‌تواند ثمره برجام محسوب شود؟ نکته دیگر هم آن که در یک سال گذشته هیئت‌های اقتصادی متعددی از غرب به ایران آمده‌اند ولی حضور این هیئت‌ها هیچ نتیجه‌ای حتی روی کاغذ برای اقتصاد ایران نداشته است و حال آیا حضور هیئت‌های خارجی در تحلیف نیز این گونه است؟
و سومین نکته نیز این جا است که آیا مدعیان اصلاحات حضور هیئت‌های پرشمار خارجی در نشست جنبش عدم تعهدها در تهران را نیز این گونه ارزیابی می کردند؟

آرزوی رسیدن به رشد اقتصادی سال90
رسانه‌ها باید حامی حقوق مردم باشند و مطالبه گر از مسئولان و از وعده هایی که داده‌اند. اما روزنامه‌های زنجیره‌ای با گفتار و کرداری متناقض امروز مسیر عمل نکردن مسئولان به وعده‌هایشان را تسهیل می‌کنند. برای نمونه روزنامه اعتماد در سرمقاله دیروز خود نوشته است: «هرچند آقاي روحاني نيز در سخنان خود وعده‌هاي روشني را در همين زمينه درباره دوره ٤ ساله پيش روي خود داد ولي مساله و نكته قابل تامل اين است كه حل مساله معيشت و اقتصاد تا رسيدن به نقطه قابل قبول در طول اين ٤ سال را چگونه بايد درك يا تحليل كرد؟»
این روزنامه سپس بستر فرافکنی را برای چهار سال آینده دولت فراهم کرده است: «به نظر مي‌رسد كه با وجود تمام ادعاها، طي دهه گذشته كمابيش نوعي عقبگرد اقتصادي را شاهد بوده‌ايم، در اين دوره نه تنها دستاوردهاي اقتصادي نتوانسته انتظارات فزاينده جامعه ايران را تامين كند، بلكه برآورده كردن انتظارات گذشته و معمولي نيز بي‌پاسخ مانده است. اگر در برخي از سال‌ها [دولت‌های نهم و دهم] نيز شاهد رشد اقتصادي بوديم، اين رشد ناشي از فشار مضاعفي بود كه به مصرف منابع موجود كشور وارد مي‌شد، منابع زيرزميني، منابع آبي، منابع خاكي و جنگل‌ها و... اين رشد، رشد پويا و مولدي نبود.»
سرمقاله روزنامه اعتماد در ادامه افزوده است: «زيرساخت‌هاي اقتصادي و اداري بيش از آن تخريب شده است كه قطار اقتصاد بتواند روي ريل آنها با وضع موجود حركت كند. اين ريل‌ها بايد تقويت شوند تا سرعت‌هاي بالاتر را تحمل كنند. ريل‌هاي موجود فاقد توانايي براي پذيرش سرعت بالاي اقتصادي است. اگر دولت آقاي روحاني بتواند در پايان ٤ سال دوم خود اين حد از دستاوردها را داشته باشد، بايد آن را موفق بلكه كاملا موفق دانست.»
در این خصوص ذکر چند نکته ضروری است. اول نکته اینکه روزنامه ای که به جای مطالبه‌گری پیرامون وعده‌های اقتصادی دولت، خود بستر فرافکنی را برای او فراهم کند، جای تعجب دارد. دومین نکته آن است که همین روزنامه اعتماد در سال گذشته گزارش‌های اقتصادی منتشر کرد که برای نمونه در یکی از آنها گفته شده «اقتصاد سال 90 و 91 همچنان یک آرزوست».
«علي طیب‌نیا» وزیر اقتصاد، اردیبهشت 1395 گفت: «در حال حاضر سطح تولید کشور از بالاترین دوران یعنی سال ۹۰ پایین‌تر است که دلیل آن رکود است که تلاش ما این است که به تولید سال ۹۰ و ۹۱ برسیم.»
«مسعود نیلی» مشاور اقتصادی آقای روحانی که خود را تئوریسین دولت تدبیر و امید هم می‌داند سال94 در مقاله‌ای نوشته بود که «حالت خوش‌بینانه‌اش این است که اقتصاد ما امسال سه‌درصد رشد کند، که این هم خوش‌بینانه است. اگر این‌طور باشد، اقتصاد ما باید سال آینده 6/4 درصد رشد کند تا در انتهای آن به سال 90 برسیم. باز هم این عدد بزرگی است. بنابراین رسیدن به نقطه صفر در سال 94 غیرمحتمل است و به نظر می‌رسد ما نیمه‌های سال 95 و شاید تا پایان سال 95 به تولید ناخالص داخلی سال 90 برسیم.»