kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۶۶۶
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
پس از گذشت چهار سال از وعده‌های نافرجام قبلی

سیف وعده تک نرخی کردن ارز را باز هم تکرار کرد

در حالی که رئیس‌کل بانک مرکزی در چهار سال اخیر چندین بار وعده تک نرخی شدن ارز را داده و هیچ کدام نیز محقق نشده، بار دیگر وعده تک نرخی کردن نرخ ارز را در نخستین روز دولت تکرار کرد.

گروه اقتصادی-

ولی ا... سیف در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما با‌اشاره به آخرین تحولات اقتصادی و نظام بانکی کشور اظهار داشت: ما تصور می‌کردیم پس از برجام،  تبادلات و روابط بانکی کشور در شرایط مطلوبی قرار بگیرد  و براساس آن بتوانیم یکسان سازی نرخ ارز را عملیاتی کنیم  اما به دلیل عدم وجود روابط بین‌المللی کافی یکسان سازی نرخ ارز به تاخیر افتاد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، وی با بیان اینکه بعد از برجام روابط زیادی برقرار شد اما به میزان مورد انتظار نرسید، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده یکسان سازی نرخ ارز  اوایل دولت دوزادهم  عملیاتی خواهد شد.
این اولین باری نیست که رئیس‌کل بانک مرکزی از تک نرخی کردن نرخ ارز سخن می‌گوید، وعده ارز تک نرخی از سال 93 توسط سیف داده شد و در سال 94 هم به تکرار این وعده پرداخت. دیگر کار به جایی رسید که در نهایت اعلام کرد شش ماه پس از اجرای برجام، ارز تک نرخی خواهد شد. اما این وعده هم همانند سایر وعده‌های پیشین وی نه تنها پس از شش ماه، بلکه بعد از گذشت یک سال و شش ماه هم محقق نشده است! در حال حاضر نیز با گذشت حدود چهار سال از وعده تک ارز نرخی و محقق نشدن آن، باز هم رئیس‌کل بانک مرکزی وعده تک نرخی شدن ارز را داده است.
این در حالی است که در اوایل مرداد ماه سال جاری، با تصویب تحریم‌های جدید آمریکا، بازار ارز با تلاطم جدیدی مواجه شده و قیمت دلار در یک هفته حدود 45 تومان افزایش پیدا کرد. یکی از ضعف‌های بزرگ بانک مرکزی در چهار سال اخیر، بی‌انضباطی‌های پولی فراوان آن می‌باشد، به عنوان نمونه بدهی بخش دولتی به نظام بانکی در دولت یازدهم 118 درصد و پایه پولی کشور (که به معنای چاپ پول می‌باشد) حدود 90 درصد رشد کرده است. این رشد‌های بسیار بالا نشان دهنده مدیریت ناکارآمد بر دستگاه سیاستگذاری پولی کشور می‌باشد. سیف‌ علی‌رغم تعطیلی بنگاه‌های صنعتی و تولیدی در چهار سال اخیر، مدعی شد: وجود رکود را در اقتصاد قبول ندارم زیرا پارسال رشد اقتصادی خیلی خوبی داشتیم.وی تصریح کرد: در مجموع بانک‌ها تلاش می‌کنند که حمایت جدی از رشد تولید و ‌اشتغال داشته باشند؛ از آنسو بانک‌ها با مشکلاتی مواجه هستند و بخش عمده‌ای از منابع دچار انجماد است.یکی از بزرگترین مشکلات دوره مدیریت سیف در بانک مرکزی، مربوط به بحران موسسات مالی و اعتباری می‌باشد. متاسفانه بارها شاهد اخبار نابسامانی‌های این موسسات بودیم، از بحران در کاسپین و ثامن تا مسئله ادغام چند بانک با هم! رئیس‌کل بانک مرکزی با‌اشاره به اینکه خرید تضمینی برخی محصولات از سوی بانک‌ها صورت می‌گیرد، درباره وصول مطالبات بانک‌ها از دولت نیز گفت: اخیرا رئیس‌جمهور درباره تعیین تکلیف مطالبات بانک‌ها دستوراتی داده‌اند که در این زمینه تعیین تکلیف صورت پذیرد.
صف دریافت وام ازدواج آخر شهریور از بین می‌رود
سیف درباره روند پرداخت وام ازدواج گفت: منابع قرض‌الحسنه نظام بانکی کشور محدود است و رشد بالایی ندارد و در عین حال شاهد بودیم که مبلع وام ازدواج از سه میلیون به 10 میلیون تومان افزایش یافت.
وی با اعلام اینکه تا پایان شهریور ماه امسال دیگر صفی برای دریافت وام ازدواج نخواهیم داشت، گفت: به طورمیانگین یک ماه زمان و طول مدت در صف افراد متقاضی دریافت وام ازدواج منطقی به نظر می‌رسد.
رئیس کل بانک مرکزی درباره روند نرخ تورم عنوان کرد: در پایان سال ۹۵ نرخ تورم به ۹ درصد رسید و در فروردین و اردیبهشت ماه نرخ تورم افزایش یافت و در خردادماه به 10/2 درصد و در تیرماه به 10/3 درصد رسید.سیف بیان کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه روند نزولی دارد واین نشان می‌دهد که دوباره به دامنه نرخ تورم تک رقمی باز می‌گردیم.
سال پایه آماری باز هم تغییر می‌کند
وی به برنامه بانک مرکزی برای تغییر سال پایه آماری و همچنین تغییر سال پایه از ۸۳ به ۹۰‌ اشاره و تصریح کرد: از ماه آینده مبنا سال ۹۵ خواهد بود و این دقت محاسبات را بالا می‌برد.
گفتنی است، تغییر مداوم سال پایه، دستاویزی برای بازی با آمار شده و بانک مرکزی با تغییر سال پایه در محاسبات خود، باعث می‌شود آمار‌های غلطی از وضعیت اقتصاد کشور به ثبت برسد. در حالی که چندی پیش آمار‌های بانک مرکزی بر مبنای سال پایه 83 اعلام می‌شد، اخیرا سال 90 ملاک قرار گرفته و باز هم قرار است به سال 95 افزایش پیدا کند. طبق نظر اقتصاددانان سال پایه تقریبا هر ده سال یکبار باید تغییر کند اما در حالی که هم اکنون سال پایه 1390 می‌باشد، دولت قصد دارد تا سال پایه را به 1395 تغییر دهد.