kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۶۴۲
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۸
رئیس‌جمهور در دیدار رئیس‌مجلس لبنان:

امروز مقاومت لبنان به جایگاهی رسیده که در مبارزه با تروریسم به همسایگانش کمک می‌کند


دیروز مقامهای کشورهای مختلف که به ایران سفر کرده‌اند با حسن روحانی دیدار کردند که وی در یکی از این دیدارها به نقش منطقه‌ای مقاومت لبنان در مبارزه با تروریسم اشاره کرده و آن را باعث خوشحالی و افتخار ملت ایران عنوان کرد.
حجت‌الاسلام حسن روحانی دیروز در دیدار «نبیه بری» رئیس‌مجلس لبنان، پیروزی‌های مردم لبنان در برابر اشغالگران صهیونیستی و تروریست‌های متجاوز را موجب عظمت این کشور و خوشحالی و افتخار ملت ایران برشمرد و خاطرنشان کرد: اینکه امروز در لبنان صدای مقاومت در برابر متجاوزین شنیده می‌شود و این کشور به جایگاهی رسیده که حتی برای ایجاد ثبات و امنیت به کشورهای همسایه خود نیز کمک می‌کند، نشان از قدرت و عظمت لبنان
و مردم آن دارد.
روحانی روابط دو ملت ایران و لبنان را همواره دوستانه، صمیمانه و برادرانه دانست و با اشاره به ضرورت توسعه، تقویت و تحکیم همه‌جانبه مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین، گفت: هیچ تردیدی وجود ندارد که ملت لبنان محبوبیت ویژه‌ای در قلوب مردم ایران دارند و عشق امام موسی صدر به مردم لبنان، نمونه‌ای از علاقه ایران به لبنان است. جمهوری اسلامی ایران همواره کنار دولت، ملت و مقاومت لبنان بوده و در آینده نیز این مسیر را ادامه خواهد داد.
نبیه بری رئیس‌مجلس لبنان با بیان اینکه ایران امروز کشوری قدرتمند و باعظمت در منطقه است، افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه تنها نخواهد ماند و همان‌گونه که دکتر روحانی در سخنرانی مراسم تحلیف اعلام کرد، ایران کشوری نیست که در محاصره قرار گیرد.
وی  پیروزی‌های خط مقاومت لبنان و فلسطین در برابر متجاوزان را ثمره ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: ما همواره کنار خط مقاومت که امام خمینی(ره) آن را ترسیم کرده و مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است، خواهیم بود.رئیس‌مجلس لبنان، حمایت ایران از خط مقاومت را پایه و اساس پیروزی‌ها و موفقیت‌های آن دانست و افزود: اگر حمایت‌های ایران نبود، امروز مقاومت به آنچه دست یافته، نمی‌رسید.
دیدار با رئیس‌جمهور ارمنستان
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور دیروز یکشنبه در دیدار سرژ سرکیسیان رئیس‌جمهور ارمنستان با بیان اینکه دو کشور از اشتراکات فرهنگی و تاریخی فراوانی برخوردار هستند، گفت: دو کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و در حوزه‌‌هایی از جمله حمل و نقل، انرژی، گردشگری و ترانزیت زمینه‌های فراوانی برای همکاری دارند که فعال کردن هر چه بیشتر این عرصه‌ها به نفع منافع دو ملت است.
سرژ سرکیسیان رئیس‌جمهور ارمنستان نیز در سخنانی با ابراز خرسندی از حضور در مراسم تحلیف و با تبریک آغاز دور دوم ریاست جمهوری دکتر روحانی، اظهار داشت: به رغم بهبود و ارتقاء سطح روابط معتقدیم که هنوز نتوانسته ایم سطح همکاری‌های اقتصادی تهران و ایروان را به سطح روابط سیاسی برسانیم، لذا مصمم هستیم در همه حوزه‌های اقتصادی روابط فعال و گسترده‌ای با ایران برقرار کنیم.
دیدار با رئیس‌مجلس بلاروس
رئیس‌جمهور در دیدار «میخائیل میاسینکوویچ» رئیس‌ مجلس بلاروس با استقبال از پیشنهادات مطرح شده از جانب رئیس‌جمهور بلاروس برای اجرای پروژه‌های مشترک جدید بین دو کشور، افزود: اولین قدم برای گسترش روابط اقتصادی، برقراری روابط بانکی خوب بین دو کشور است که این روند باید شتاب گیرد.
وی با اشاره به نزدیکی نظرات دو کشور در مسائل بین‌المللی، اظهار داشت: این نزدیکی مواضع می‌تواند زمینه‌ای برای کنار هم قرار گرفتن ایران و بلاروس در مجامع بین‌المللی و گسترش روابط بیش از پیش دو کشور باشد.
همچنین «میخائیل میاسینکوویچ» رئیس‌مجلس بلاروس نیز در این دیدار با ابلاغ پیام تبریک رئیس‌جمهور و مردم کشورش به مناسبت آغاز دوره جدید فعالیت روحانی و آرزوی موفقیت برای دولت دوازدهم، گفت: باید اراده قوی و سطح بالای روابط سیاسی دو کشور را در زمینه گسترش روابط اقتصادی به فعلیت برسانیم. ایران و بلاروس زمینه‌های خوبی برای گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های نفت، صنعت، ماشین‌سازی و صادرات و واردات دارند و باید با بهره‌گیری از سیستم‌های مدرن بانکی مراودات بانکی خود را نیز بیش از پیش گسترش دهند.
دیدار با نخست وزیر سوازیلند
حسن روحانی دیروز در دیدار نخست وزیر سوازیلند با اشاره به اینکه ایران و اکثر کشورهای آفریقایی معمولاً تجربه‌های مشابهی در قرن‌های گذشته داشته و امروز هم از اهداف مشترکی درباره مسایل منطقه و جهانی برخوردارند، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران در آغاز انقلاب اسلامی برای حمایت از مبارزات مردم آفریقا به ویژه در آفریقای جنوبی و علیه آپارتاید تلاش زیادی داشت و امروز بسیار خرسندیم که در جنوب آفریقا، امنیت و ثبات قابل قبولی وجود دارد.رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه تهران از ارتقاء و توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی با کشورهایی که در مسیر رشد قرار دارند، استقبال می‌کند، اظهار داشت: برای توسعه سطح همکاری‌ها، مخصوصاً در بخش‌های اقتصادی لازم است شرایط و ظرفیت‌ها برای سرمایه‌گذاران دو کشور شفاف و آسان باشد.«بارناباس سیباسیسو دلامینی» نخست وزیر سوازیلند که به منظور شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری به تهران آمده است، نیز در سخنانی با تبریک آغاز دور جدید ریاست جمهوری دکتر روحانی، گفت: سوازیلند در مسیر توسعه قرار دارد و در این مسیر به همکاری‌ و برقراری روابط نزدیک با کشور بزرگی مانند ایران، اتکاء داریم.
دیدار با پادشاه لسوتو
رئیس‌جمهور دیروز در دیدار پادشاه لسوتو ضمن خوش‌آمدگویی به وی برای حضور در مراسم تحلیف دوره دوازدهم ریاست جمهوری  گفت: دو ملت ایران و لسوتو از نظر افکار، اعتقادات، آرزوها و آرمان‌ها با هم نزدیک هستند و این اشتراکات فرهنگی، پایه و فرصتی است تا بتوانیم از آن به نفع ملت‌ها استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی برای گسترش روابط میان دو کشور قایل نیست، بر ضرورت نزدیکی شرکت‌ها و بخش‌های اقتصادی و فرهنگی و شناساندن ظرفیت‌های موجود در دو کشور تأکید کرد.
«لستی سوم» پادشاه لسوتو نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رئیس‌جمهور کشورمان و تقدیر از میهمان‌نوازی شایسته جمهوری اسلامی ایران، گفت: دوستی و صمیمیت نزدیکی میان دو ملت ایران و لسوتو وجود دارد و امیدوارم این سفر موجب توسعه روابط و همکاری‌ها میان دو کشور باشد.
دیدار ظریف
با رئیس‌مجلس لبنان
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ملاقات با نبیه بری رئیس‌مجلس لبنان پیروزی‌های اخیر ارتش و مقاومت لبنان علیه تروریست‌ها را تبریک گفت و اظهار کرد: مردم لبنان همواره درس مقاومت می‌دهند.
رئیس‌مجلس لبنان با ابراز خرسندی از حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری گفت: سال گذشته بر رژیم صهیونیستی و امسال بر تروریست‌ها پیروز شدیم.
در ادامه دو طرف در خصوص موضوعات منطقه‌ای، سوریه، عراق، روند مذاکرات آستانه، مسائل خلیج‌فارس و برجام نیز گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.