kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۴۷۳
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹
مدودف:

آقای ترامپ! کنگره به شکل تحقیرآمیزی قدرت اجرایی شما را کاهش داده است


سرویس خارجی-
نخست‌وزیر روسیه از امضای تحریم‌های جدید آمریکا علیه مسکو توسط دونالد ترامپ به شدت انتقاد کرده و آن را «شروع جنگ تجاری آمریکا علیه روسیه» نامیده است. وی این را هم گفته که کنگره آمریکا اختیارات ترامپ را به شکل تحقیرآمیزی کاهش داده است.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه بسته اقدامات تحریمی شدید کنگره را امضا کرد. این در حالی است که «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در همان روز در سخنانی در واشنگتن ابراز اطمینان کرد که نه وی و نه رئیس‌ کاخ سفید از به اجرا گذاشته شدن این اقدامات خوشحال نیستند و مسلما روابط دوجانبه روسیه و آمریکا اعمال فشار زیادی را تجربه می‌کند. تیلرسون همچنین یادآور شد این تحریم‌ها نباید مانع از ادامه کار برای عادی‌سازی روابط با روسیه شود. ترامپ که می‌گوید ناخواسته تحریم‌های پیشنهادی کنگره را علیه روسیه امضا کرده است، روز پنجشنبه کنگره آمریکا را «مسئول نابسامانی» روابط کشورش با روسیه اعلام کرد و گفت: «سطح روابط با روسیه به میزان خطرناکی پایین آمده است.» وی کنگره را مقصر این موضوع معرفی کرد.اما «مایک پنس» معاون ترامپ در نشست «منشور آدریاتیک» که در پایتخت مونته‌نگرو برگزار شده، روسیه را به بی‌ثبات کردن اوضاع در منطقه بالکان، دخالت در امور داخلی کشورهای این منطقه و تضعیف دموکراسی در آنجا متهم کرد! اما در حالی که تیلرسون تلاش دارد فضای تنش به وجود آمده را مدیریت کند خبرها حکایت از آن دارد که کنگره آمریکا درحال آماده‌سازی چندین لایحه دفاعی دیگر علیه روسیه است که شروط و مقررات آن وزارت دفاع این کشور را ملزم به نقض «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» با روسیه می‌کند. براساس این لوایح وزارت دفاع آمریکا ملزم به توسعه موشک‌های میان‌بردی می‌شود که طبق این پیمان ممنوع شده است. حامیان این لوایح بر این باورند که این اقدام پاسخی به اقدام روسیه در نقض توافقات فی‌مابین دو کشور است.
جنگ تمام‌عیار
به باور کارشناسان روابط روسیه و آمریکا بعد از جنگ سرد هیچ‌گاه اینچنین «متشنج» نبوده است. مقامات روس نیز آمریکا را متهم کرده‌اند «عامدانه به سوی یک جنگ سرد جدید با روسیه» در حال حرکت است. پیش از این پوتین اعلام کرده بود که به «گستاخی جدید آمریکا» پاسخ خواهد داد و در همین راستا بود که مسکو دستور داد 755 دیپلمات خاک روسیه را ترک کنند. روز پنج‌شنبه نیز «مدودف» نخست وزیر این کشور در یک واکنش تند امضای «دونالد ترامپ» زیر قانون تحریم‌های یکجانبه کنگره آمریکا علیه این کشور را «اعلام جنگ تمام‌عیار تجاری» به مسکو ارزیابی کرد.
«دمیتری مدودف» در صفحه شخصی خود در «فیس بوک» نوشت: «امضای دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در زیر قانون مربوط به تحریم‌های جدید یکجانبه علیه روسیه، عواقب چندی دارد: اول اینکه امید برای بهبود روابط مسکو و واشنگتن را به طور کامل از بین برد. دوم؛ این اقدام اعلام جنگ تمام‌عیار تجاری با روسیه محسوب می‌شود. سوم؛ دولت ترامپ ناتوانی خود را به خوبی نشان داد و با تحقیرآمیزترین شکل قدرت  اجرایی در کشور را به کنگره منتقل کرد.»  
نخست وزیر روسیه اضافه کرد: «رئیس‌جمهوری آمریکا از تحریم‌های جدید رضایت ندارد، ولی قدرت آن را نداشت تا این قانون را امضا نکند.
موضوع تحریم‌های جدید قبل از هر چیز توانست ترامپ را سر جای خود بنشاند. و هدف نهایی این تحریم‌ها هم کنار گذاشتن وی از قدرت در ایالات متحده است. ضمن اینکه در این بازی سیاسی، منافع تجار آمریکایی کاملا نادیده گرفته شده است.»
وزارت خارجه روسیه هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که «مجازات‌های جدید آمریکا، کوته‌بینانه بوده و ثبات جهانی را به خطر خواهد انداخت. اکنون وقت آن فرا رسیده است که آمریکایی‌ها درک کنند که تلاش‌ها و تهدیدات برای افزایش فشار بر روسیه، موجب تغییر رویکرد و سیاست‌های مسکو نمی‌شود و روسیه منافع ملی خود را قربانی نخواهد کرد.» دبیرکل ناتو نیز پس از امضای تحریم‌ها توسط ترامپ هشدار داد، روابط میان این سازمان و مسکو وارد «دشوارترین مرحله» خود از زمان جنگ سرد تاکنون شده است.