kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۴۵۶
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۲

اخبار کوتاه از فوتبال


فدراسیون فوتبال حضور شجاعی و حاج‌صفی مقابل نماینده رژیم صهیونیستی را محکوم کرد
 وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و سازمان بسیج ورزشکاران در پی حضور دو بازیکن ایرانی شاغل در تیم پانیونیوس یونان در دیدار برگشت مقابل نماینده رژیم‌اشغالگر صهیونیستی هر کدام به طور جداگانه‌ اطلاعیه‌ای صادر کردند.
در ادامه رقابت‌های مقدماتی لیگ اروپا تیم پانیونیوس یونان پنج شنبه هفته گذشته در حضور ثابت و کامل احسان حاج‌صفی و مسعود شجاعی، ملی‌پوشان کشورمان مقابل نماینده رژیم صهیونیستی یک بر صفر شکست خورد و با توجه به شکست مشابه در بازی رفت از این رقابتها کنار رفت.
اما اقدام دو بازیکن تیم ملی فوتبال ایران در رویارویی با نماینده رژیم‌اشغالگر قدس کاری عجیب بود. درحالی‌که جمهوری اسلامی ایران، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی در ترکیب اصلی تیم پانیونیوس برابر مکابی به میدان رفتند و در آخر بازنده میدان را ترک کردند؛ هم نتیجه را باختند و هم اصول و ارزش‌های نظام را نادیده گرفتند.
ورزشکاران رشته‌های مختلف ایران از رویارویی با نمایندگان رژیم‌اشغالگر قدس خودداری می‌کنند حتی در مسابقاتی مهم از جمله المپیک قید طلای این رویداد را به دلیل احترام به ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی می‌زنند آن هم با دشواری‌هایی که در راه آماده‌سازی متحمل می‌شوند و سال‌ها زحمت می‌کشند. با این حال دو بازیکن تیم ملی اگر چه به سرزمین‌های‌اشغالی سفر نکردند اما در یونان برابر مکابی قرار گرفتند. پس از این ماجرا فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش بیانیه دادند و این اتفاق را محکوم کردند.در اطلاعیه روابط عمومی فدراسیون فوتبال آمده است:ضمن تبریک ولادت پرخیر و برکت حضرت امام رضا(ع)، به استحضار عموم جامعه می‌رساند که پیرو مذاکرات متعدد انجام شده با این بازیکنان و علیرغم فشارهای سنگین وارده از سوی باشگاه یونانی آنها در دیدار رفت در فلسطین ‌اشغالی حاضر نگردیده و این مهم را با پذیرش جریمه‌های مالی رعایت کردند. علی‌ایحال درباره حضور این دو بازیکن در دیدار برگشت که پنجشنبه شب گذشته به انجام رسید، ضمن محکوم نمودن قاطع اتفاق رخ داده، فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی دقیق و کارشناسی همه‌جانبه ماجرا بوده که بدون شک طی این مسیر می‌بایست پس از گفت‌و‌گوی رودررو با این دو بازیکن و لحاظ کردن نظرات قبلی فدراسیون به نامبردگان انجام شود. بدون شک ورزشکاران پرافتخار ایران زمین همواره نشان داده‌اند که هیچ علاقه‌ای به رویارویی با رژیم غاصب و‌اشغالگر صهیونیستی حتی در آوردگاه بزرگ المپیک و جهانی نداشته، ندارند و نخواهند داشت و مرام پهلوانی آنان طی سالیان زبانزد بوده و اتفاق شب گذشته در خارج از کشور و برنامه‌های فوتبال فدراسیون بوده است. همچنین روز گذشته وزارت ورزش و جوانان نیز اعلام کرد پس از دریافت اطلاعات و گزارش‌های لازم از فدراسیون فوتبال و سایر منابع در چارچوب اصول و مبانی سیاست خارجی نظام و حفظ منافع ملی تصمیمات مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.
بیانیه سازمان بسیج ورزشکاران
به دنبال اطلاعیه فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش، سازمان بسیج ورزشکاران نیز با صدور بیانیه‌ای حضور مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی مقابل نماینده رژیم غاصب صهیونیستی را محکوم کرد. سازمان بسیج ورزشکاران در محکومیت حضور شجاعی و حاج‌صفی در مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا مقابل نماینده رژیم غاصب صهیونیستی بیانیه‌ای صادر کرد که به شرح زیر است:
مسلماً یکی از اصول خدشه‌ناپذیر انقلاب شکوهمند اسلامی، به رسمیت نشناختن رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی بوده که همواره در ورزش تلألو و درخشش دیگری داشته است.ورزشکاران دلاور ما در طول سالیان دراز هرگز حاضر نشدند به ‌خاطر کسب مدال‌های رنگارنگ جهانی و المپیک، بر ارزش‌ها و شرافت انسانی و اعتقادات آزادگان جهان پا بگذارند، و همواره پهلوانی و جوانمردی را به جریحه‌دار کردن قلب یک کودک یتیم یا له کردن غرور یک جوان یا درآوردن‌اشک پدر و مادری داغدار و یا به سخره گرفتن یک بیوه فلسطینی، ترجیح داده‌اند. مسلماً حرکت اخیر دو فوتبالیست در زیر پا گذاشتن رویه همیشگی ورزشکاران ایرانی در مواجه نشدن با غاصبان صهیونیستی، جز ننگِ قرارگیریِ نام ایشان در کنار رضایت‌دهندگان به ظلم مستمرِ غاصبانِ کودک‌کش، ثمر دیگری برای ایشان نخواهد داشت و تلاش‌ها برای ایجاد بازی‌های پوچ سیاسی با مستمسک قرار دادن این اتفاق زشت، اصولاً فاقد معنا و صرفا مطمع نظر مریض دلان است. چه آنکه غیرت و ایثار جریان ورزش ایران اسلامی در حمایت‌های همیشگی از مظلومان فلسطینی برای جهانیان ثابت شده و مدال افتخار آن بر سینه همه ورزشکارانِ پهلوان مسلک ایران اسلامی نقش بسته است.
جامعه بسیج ورزشکاران کشور با ابراز تاسف از وقوع این اقدام ناپسند یک بار دیگر دست و بازوی تمام پهلوانان ایرانی را که با ایثار خود شرافت انسانی و ایرانی را در دفاع از مردم بی‌پناه فلسطین زنده نگاه داشته‌اند، می‌بوسد.
در پایان باید به این نکته توجه کرد که با توجه به تلاش پانیونیوس برای حضور در لیگ اروپا، شجاعی و حاج‌صفی می‌توانستند بندی در قراردادشان بگنجانند مبنی بر اینکه در صورت رویارویی با نمایندگان رژیم‌اشغالگر قدس برابر این تیم‌ها به میدان نمی‌روند (کاری که علیرضا جهانبخش سال گذشته انجام داد و با پیراهن آلکمار مقابل مکابی حاضر نشد). این کار نشدنی نیست و معمولا در قرارداد بازیکنان چنین بندهایی قرار می‌گیرد. اصولاً بندهایی که در قراردادها گنجانده می‌شود، توافقی است و به همین دلیل امکان درج چنین بندی در قرارداد وجود داشت همانگونه که باشگاه‌های بزرگ دنیا برخی اوقات در قراردادها قید می‌کنند که یک بازیکن در صورت انتقال به تیمی دیگر حق بازی برابر این تیم را ندارد. بازیکنانی که برای دریافت پولشان ذره‌ای عقب‌نشینی نمی‌کنند و چانه‌زنی می‌کنند حتماً می‌توانستند در این باره هم کاری انجام دهند یا حداقل در این باره تلاش می‌کردند.