kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۴۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۷
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

قطع امید اصلاح‌طلبان از دولت دوازدهم و دل‌بستن برجامیان به سراب اروپا


سرویس سیاسی-
با وجود بدعهدی‌های مکرر آمریکا در برجام و حمایت اتحادیه اروپا از این رویکرد خصمانه، حامیان دولت از چندی پیش بر طبل خوش‌بینی به اروپا می‌کوبند. روزنامه ایران در سرمقاله خود به قلم بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه نوشت: «خروج یک‌طرفه از توافق به قیمت کاهش اعتبار بین‌المللی آمریکا به سبب عدم پایبندی به یک توافقنامه معتبر بین‌المللی مورد تأیید و نظارت شورای امنیت سازمان ملل؛ منجر به منزوی‌شدن و به احتمال زیاد تشدید هر چه بیشتر شکاف میان خود و دیگر اعضای 1+5 و عدم همراهی آنها در بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران می‌شود».
در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «برجام امروز به مهم‌ترین حلقه وصل ایران با اروپایی‌ها، تشدید تعامل با چینی‌ها و روس‌ها و همزمان به ابزار منزوی‌سازی آمریکا تبدیل شده است. بنابراین، عقلانیت سیاسی حکم می‌کند مادامی که این حلقه وصل مورد تعهد و پایبندی همگان و متضمن تأمین منافعی چندسویه برای ایران است، با تحرک و پویایی بیشتر از آن برای حفظ این منافع و کم‌اثرسازی توطئه‌ها و دشمنی‌های آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن بهره جست.»
اتحاد کامل اروپا با آمریکا در زیاده‌خواهی و فشار بر جمهوری اسلامی در حین مذاکرات و پس از امضای توافق هسته‌ای به وضوح مشهود است. اتحادیه اروپا ضمن اینکه اخیرا 18 فرد و نهاد ایرانی را تحریم کرد، دو روز پیش با وجود نقض آشکار مکرر برجام از سوی آمریکا در موضعی ناعادلانه و بی‌اساس اعلام کرد که همه طرف‌ها به تعهدات خود در برجام پایبند بوده‌اند! در چنین شرایطی آیا این عقلانیت سیاسی است که برای حمایت از ایران به اروپا اعتماد کنیم؟ چنین رویکردی آیا جز خطای استراتژیک و تحمیل خسارت‌های فراوان دیگر به کشور است؟
با این حال، چرایی نگاه خوشبینانه حامیان دولت به اروپا در قضیه برجام را باید در اندوه و حسرت آنان در اعتماد به آمریکا جست‌وجو کرد. این طیف که به ستايش آمريکا مشغول بودند و در هواي خوشبيني به این دولت عهدشکن به‌سر مي‌بردند، پس از اینکه برجام به دفعات از سوی این کشور نقض شد، تاکتیک «دلخوشي به اروپا پس از ناکامي در خوش‌بيني به آمريکا!» را در پیش گرفته‌اند. با وجود اینکه آمريکايي‌ها با انواع و اقسام تحريم‌ها عليه ايران، به دفعات برجام را نقض کرده اند، اروپا نه تنها اقدامي براي جلوگيري از اين بدعهدي‌ها نداشته است، بلکه اتحاديه اروپا مدعي است که برجام نقض نشده است!

چون سهم‌مان را نگرفتیم، دولت دوازدهم دولت تدبیر بدون امید است!
مطالب منتشر شده در روزنامه‌های زنجیره‌ای در روزها و هفته‌های اخیر با موضوع سهم‌خواهی از دولت، نشان می‌دهد که در پشت صحنه درگیری شدیدی میان مدعیان اصلاحات برای تصاحب صندلی‌های کابینه درگرفته است و در این میان مشکلات مردم و ارائه برنامه برای رفع این مشکلات در بی‌اهمیت‌ترین جایگاه در نگاه این جماعت قرار دارد. این سهم‌خواهی طلبکارانه گاهی با الفاظ تحقیرآمیز خطاب به دولت نیز همراه بوده است.
روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «تدبیر بدون امید!» نوشت:«]انتظارها بر آن است که[ به وعده‌های باقیمانده که بیش از همه در برطرف کردن رکود اقتصادی است بها داده شود که این مهم مستلزم چینش کابینه قوی از سوی رئیس‌جمهور است. کابینه‌ای که در چینش آن انتظارات 24 میلیونی رای دهندگان به روحانی مشخص باشد؛ کابینه‌ای که مردانش نه از طیف رقیب اعتدال و اصلاحات بلکه از مردانی باشد که دلسوزی خود برای پیشرفت کشور و کاهش مشکلات را به اثبات رسانده باشند. اکنون اما نگرانی وجود دارد؛ نگرانی از کم‌توجهی به خواست میانه‌روها و اصلاح‌طلبان که اصلی‌ترین حامیان روحانی بودند. مردان کابینه دوازدهم باید از اصل اعتدال و همفکر جریانی باشند که روحانی را انتخاب کردند نه آنکه به امید تغییر در مواضع و با نام کابینه فراجناحی برای رقیب کارت دعوت فرستاده شود. این روزها لبخند و نگرانی در چهره دلسوزان هویداست؛ لبخند از تداوم تدبیر و نگرانی از کمرنگ شدن امید در چینش کابینه».
در حال حاضر روند عجیب سهم‌خواهی و منفعت‌طلبی مدعیان اصلاحات در پیشنهادات و حتی تحمیل وزرا به دولت، جایگزین کمک به رئیس‌جمهور برای شکل دادن به کابینه‌ای کارآمد شده است. در این میان، شایسته‌سالاری هیچ جایگاهی ندارد و ملاک اصلی در نظر گرفتن منافع حزبی و قبیله‌ای است.چندی پیش «احمد شیرزاد» عضو فراکسيون افراطيون اصلاح‌طلبان در مجلس ششم گفته بود «پيروزي روحاني معجزه او نبوده و ما درويشانه و کريمانه بدون گرفتن سهم کنار نمي‌رويم».

 شورای شهر اول از فرط موفقیت، توسط دولت اصلاحات منحل شد!
سیدحسن رسولی از منتخبان شورای شهر پنجم تهران در مصاحبه با آرمان گفت:«برخلاف حرف‌های زیادی که مطرح شده شورای شهر دوره اول از حیث توانمندی اعضا، مبانی حقوقی، سازمانی، انضباط مالی و مدیریت شهری موفق‌ترین شورا طی سال‌های اخیر بوده است».
برخلاف این ادعا، سیاسی کاری، تشنج و در نهایت انحلال، ماحصل فعالیت شورای شهر اول در پایتخت بود. در دوره فعالیت شورای شهر اول-که تمامی اعضای آن از مدعیان اصلاحات بودند- تخلفات میلیاردی به امری رایج در شهرداری تبدیل شد و در نهایت شورای شهری با حاشیه‌ها و جنجال‌های بسیار و بی‌توجه نسبت به مشکلات شهری، به‌دست وزارت کشور دولت اصلاحات منحل شد و به تعبیر یک روزنامه زنجیره‌ای، بزرگ‌ترین خودکشی سیاسی در دولت اصلاحات انجام شد.
مدعیان اصلاحات و روزنامه‌های زنجیره‌ای در هفته‌های اخیر با یادآوری این تجربه تلخ بارها هشدار داده‌اند که در صورت سهل انگاری اعضای شورای شهر پنجم و دیگر اصلاح‌طلبان، این امکان وجود دارد که این شورا به سرنوشت شورای شهر اول دچار شود.

این‌که آمریکا برجام را اجرا نمی‌کند نقطه ضعف بزرگی است!
روزنامه زنجیره‌ای شرق در یادداشتی به نقض برجام توسط آمریکا پرداخته و بدون آنکه به نحوه برخورد دولت با این تخلف ‌اشاره‌ای داشته باشد نوشت: «در چند روز گذشته برخی از مقامات آمریکایی بدون ذکر نام و یک عضو مؤثر سنای آمریکا، اظهاراتی درباره احتمال اصرار دولت ترامپ بر انجام برخی بازرسی‌ها از بعضي مراکز نظامی ایران از سوی کارشناسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرده‌اند».
شرق در گزارش خود افزوده است : «این اظهارات پس از آن مطرح شد که دولت ترامپ چاره‌ای جز تأیید پایبندی ایران به برجام را برای دومین بار ندید و گفته شد ظاهرا ترامپ با این شرط با اعلام پایبندی موافقت کرده است که در نوبت بعدی، یعنی مهرماه، مقامات اجرائی بهانه‌ای برای اعلام پایبند ‌نبودن ایران به برجام برای او فراهم کنند. این امر به‌تنهایی دو نکته را ثابت می‌کند: نخست اینکه دولت آمریکا تنها براساس ایدئولوژی و اهداف سیاسی در پی برخورد با برجام است و نه براساس واقعیات عینی. این به‌خودی‌خود امر مهمی است و به‌عنوان نقطه ضعف بزرگی برای دولت ترامپ ثبت خواهد شد».
نویسنده ادامه داده است:«دوم اینکه اثبات می‌کند برخی ادعاها مبنی بر نقض برجام از سوی ایران، ازجمله موارد مندرج در نامه ١١ جولای چهار سناتور آمریکایی، بی‌پایه‌تر از آن است که دولت آمریکا بتواند روی آنها برای اعلام پایبند ‌نبودن ایران حساب کند».
روزنامه حامی دولت شرق در ادامه به درخواست‌ها برای بازرسی از مراکز نظامی ایران ‌اشاره کرده و در پایان نوشت: «فقط یک احتمال را نباید از نظر دور داشت و آن اینکه سه کشور اروپایی در چارچوب معادلات مربوط به روابطشان با آمریکا، بپذیرند امتیازی به واشنگتن بدهند. با این تصور که یک بازرسی احتمالی از یک مرکز نظامی در ایران، درهر‌حال ضرری برای آنها نخواهد داشت؛ یعنی یا دولت ترامپ بیش از پیش بی‌اعتبار خواهد شد یا فعالیتی خلاف برجام در ایران کشف خواهد شد که در هر دو صورت، ضرری برای دیگر طرف‌های برجام نخواهد داشت».
جالب آنکه روزنامه‌های زنجیره‌ای و مدعیان اصلاحات همه اذعان دارند که برجام از سوی آمریکا نقض شده است ولی هیچ ‌اشاره‌ای به این موضوع نمی‌کنند که واکنش دولت به این نقض تعهد از سوی طرف غربی چه خواهد شد، زنجیره‌ای‌ها در روزهای گذشته هر نوع واکنشی را به نفع آمریکا و اسرائیل خوانده‌اند و در این چارچوب حتی اگر جسم و روح برجام به صورت رسمی باطل شده اعلام گردد ایران نباید هیچ واکنشی نشان دهد.

هزینه زیادی در انتخابات دادیم، الان وقت سهم‌خواهی است!
علی اکبری نماینده شیراز و عضو فراکسیون امید در گفت‌و‌گو با روزنامه قانون با بیان اینکه اعضای این فراکسیون در انتخابات ریاست جمهوری در ستاد روحانی مشغول فعالیت بودند گفت: «50 درصد کابینه باید تغییر کند».
وی اظهار داشت:« ما در این انتخابات هزینه فراواني دادیم. افراد فراکسیون امید براي تبلیغ به شهرهای مختلف مسافرت مي‌كردند و تلاش‌هاي گسترده‌اي داشتند».
نماینده شیراز به مشکل بیکاری نیز پرداخت و گفت:«در مجلس مدام بحث بیکاری مطرح مي‌شود و این مسئله بسیار جدی و آزار دهنده شده است. بيشتر مراجعه‌كنندگان به ما نمايندگان دانش‌آموختگاني ‌هستند كه با مشكل بيكاري مواجه شده‌اند. معضل بیکاری صرف‌نظر از دولت برای کل نظام به یک موضوع خطرناک تبدیل شده است».
وی درباره هماهنگی‌های صورت گرفته با فراکسیون امید برای چینش کابینه نیز گفت:«منسجم خیر ولي به صورت فردي، هيئت رئيسه فراكسيون با دولتي‌ها گفت‌وگو داشته‌اند. دست‌كم 50 درصد اين كابينه بايد تغيير يابد. در حوزه اقتصادی بیشترین تغییرات باید صورت بگیرد.
اعضای فراکسیون امید ضمن اذعان به ناکارآمدی دولت یازدهم در حوزه‌های اقتصادی از حضور خود در ستاد انتخاباتی روحانی سخن می‌گویند، این حقیقت و واقعیت تلخ که برخی نمایندگان که بایستی وکیل ملت باشند در انتخابات عضو ستاد یک نامزد شده و امروز سهم خود را بابت هزینه‌های پرداخت شده می‌طلبند در روزها و هفته‌های گذشته بارها مورد انکار قرار گرفت ولی امروز یک نماینده عضو فراکسیون امید به صراحت از هزینه پرداخت شده و سهم این فراکسیون در کابینه آینده سخن می‌گوید!

تراز تجاری منفی شد،واردات از چین رکورد زد!
آمارهای تجارت خارجی بالاخره از محرمانگی خارج و منتشر شد اما با حذف بعضی قسمت‌ها. روزنامه اعتماد در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته است: «بعد از ٤ ماه وقفه آمارهاي تجارت خارجي كشور از محرمانگي خارج و توسط گمرك ايران منتشر شد. در ماه‌هاي اخير بعد از كاهش ميزان تجارت غيرنفتي و به تبع منفي شدن بيش از ٢ ميليارد دلاري تراز تجارت خارجي آمارهاي تجارت خارجي حبس شده بود.»
در بخش دیگری از این گزارش آمده است:«طبق جزئيات به‌دست آمده ميزان واردات از چين در اين مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ١٩ درصد افزايش دارد. جالب آنكه در همين مدت ٤٢ درصد كالا بيشتر از امارات متحده عربي به ايران وارد شده است. طبق پيش‌بيني كارشناسان، صادرات در سال جاري روند كاهشي داشته كه آمارها نيز اين موضوع را تاييد مي‌كند و يكي از دلايل عدم انتشار آمار نيز همين مسئله بوده؛ زيرا پس از مانور دولت مبني بر مثبت شدن تراز تجاري خارجي در سال ٩٥، اكنون تراز تجاري مجددا منفي شده است».
گفتنی است پیش از دولت یازدهم روزنامه‌های زنجیره‌ای و طیف کارشناسان اقتصادی اصلاح‌طلب به صورت مکرر بحث واردات از چین را مطرح کرده و آن را به‌عنوان آسیبی جدی به اقتصاد عنوان می‌کردند. اما در چهارسال گذشته و حتی اکنون که این آمار منتشر شده است خبری از آنها جریان‌سازی‌ها با ابزار اقتصاد نیست. لازم به ذکر است که کارشناسان یکی از دلایل ورشکستگی واحدهای صنعتی و تولیدی کشورمان را عدم نظارت و توجه دولت به واردات بی‌رویه می‌دانند.