kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۴۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۶
علی‌رغم نقض پی‌درپی برجام

اتحادیه اروپا: آمریکا به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است!

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که آمریکا تاکنون برجام را نقض نکرده است. این در حالی است که بزک‌کنندگان برجام «شکاف میان اروپا و آمریکا به واسطه برجام» را به عنوان دستاورد توافق هسته‌ای معرفی می‌کنند!

سرویس سیاسی-

«کاترین ری» سخنگوی «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ادعا کرد همه طرف‌ها در توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) به تعهداتشان در این توافق پایبند بوده‌اند.
به نوشته خبرگزاری فرانسه، «ری» این ادعا را در واکنش به اظهارات مقام‌های ایرانی درباره تحریم‌های جدید آمریکا مطرح کرد.
«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه (۱۰ مرداد/ اول اوت) ضمن تصریح بر اینکه بخشی از تحریم‌های جدید آمریکا ناقض توافق هسته‌ای ایران بوده گفت: «درباره اعمال تحریم‌های جدید آمریکا باید شکایتی به شورا و کمیسیون مربوطه در این رابطه ارسال شود که این موضوع صورت گرفته است».
سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مقام‌های ایرانی گفت: «تاکنون، نظرمان این است که تمامی طرف‌ها تعهداتشان ذیل این توافق را اجرا کرده‌اند».
«ری» که در بروکسل صحبت می‌کرد اضافه کرد: «انتظار داریم شاهد تداوم پایبندی آنها باشیم».
این مقام اتحادیه اروپا، به نوشته خبرگزاری فرانسه، جمع‌بندی خود درباره روند اجرای توافق هسته‌ای را بر اساس نتایج آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام ارائه کرد. هشتمین دور از نشست این کمیسیون دو هفته قبل با حضور نمایندگان ایران و سایر طرف‌های برجام در وین برگزار شد.
«کاترین ری» گفت که این نشست به ایران فرصت داد تا دیدگاه‌های خود درباره تحریم‌های جدید آمریکا را به تفصیل با طرف‌های دیگر در میان بگذارد.
اظهارات «ری» یک روز بعد از آن مطرح شد که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا مصوبه کنگره برای تحریم‌ ایران، روسیه و کره شمالی را امضا و آن را به قانون تبدیل کرد.
آمریکا اعتبار بین‌المللی خود را به واسطه یک توافق
 خدشه‌دار نمی‌کند!
روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم-سال 92- در توضیح چرایی اولویت مذاکره با آمریکایی‌ها در مقابل تروئیکای اروپایی گفت:«بنده معتقدم مذاکره با آمریکا راحت‌تر از مذاکره با اروپاست چرا که اروپایی‌ها به دنبال «آقا اجازه» از آمریکا هستند. ... آمریکایی‌ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است». پیاده‌سازی این رویکرد در دولت یازدهم کاملا مشهود بود به طوریکه وزرای خارجه ایران و آمریکا بارها درخصوص موضوع برجام به صورت دوجانبه به گفت‌وگو پرداختند. بر همین اساس، علیرغم عهدشکنی‌های مکرر آمریکا در طول اجرای برجام، روزنامه‌های زنجیره‌ای و برخی مقامات ارشد دولت یازدهم تاکید کردند که «امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است».
در طول مذاکرات، منتقدان دلسوز با دلایل فنی و کارشناسی تاکید می‌کردند که دولت ایران می‌بایست قبل از امضای توافق، قواعد بدیهی همچون «توازن تعهدات»، «همزمانی اجرای تعهدات»، «اخذ تضمین از طرف مقابل» و «پیش‌بینی برگشت‌پذیری امتیازات واگذار شده در صورت نقض عهد» را به جهت حفظ منافع ملی و عزت مردم کشورمان رعایت کند. اما برخی مقامات ارشد دولت یازدهم و رسانه‌های به ظاهر حامی دولت در اقدامی تامل برانگیز نه تنها از این انتقادات کارشناسی استقبال نکرده بلکه با فحاشی به منتقدان، آنها را به جهنم حواله دادند. از سوی دیگر، برخی از مقامات ارشد دولت تاکید داشتند که آمریکا پرستیژ و اعتبار بین‌المللی خود را به واسطه یک توافق خدشه‌دار نمی‌کند!.
توافق هسته‌ای امضا شد و روز اجرای تعهدات 1+5 ذیل برجام آغاز شد. آمریکا در اقدامی مسبوق به سابقه، در اولین روز اجرای تعهدات 1+5 ذیل برجام، برجام را نقض و تحریم‌های جدید ضد ایرانی را تصویب کرد. ماه‌ها گذشت و بدعهدی‌ها ادامه یافت. غارت 2 میلیارد دلاری اموال ایران، تمدید وضعیت اضطراری علیه ایران، تمدید قانون تحریمی آیسا، تصویب طرح جامع تحریم‌های ایران، تصویب بیش از 80 طرح ضد ایرانی در کنگره آمریکا، تصویب قانون محدودیت ویزا، ادامه یافتن تحریم سوئیفت و...تشت رسوایی برجام از بام افتاد و مقامات دولتی، یکی پس از دیگری به این عهدشکنی اذعان کردند.
وقتی ادعای ایجاد شکاف میان اروپا و آمریکا رنگ می‌بازد
پس از سونامی نقض برجام توسط آمریکا، برخی مقامات دولت یازدهم و روزنامه‌های زنجیره‌ای که تا دیروز تاکید می‌کردند «امضای وزیر خارجه آمریکا ضمانت است» و «آمریکا اعتبار بین‌المللی خود را به واسطه یک توافق خدشه دار نمی کند» تاکید کردند: «آمریکا بدعهدی می‌کند اما ما با جامعه جهانی توافق کرده‌ایم و آمریکا تنها یکی از طرفین توافق است و نمی‌تواند آن را نقض کند».
این تغییر موضع عجیب موجب شد تا «شکاف میان اروپا و آمریکا به واسطه برجام» به عنوان دستاورد توافق هسته‌ای معرفی شود.
این دستاوردسازی موهوم در حالی است که کشورهای اروپایی عضو 1+5 تاکنون به‌هیچ‌عنوان اعتراض ایران نسبت به نقض برجام از سوی آمریکا را نپذیرفته‌اند.
برای نمونه در دی ماه سال‌ 95، در سالگرد آغاز اجرای تعهدات 1+5، کمیسیون مشترک برجام به منظور بررسی نگرانی‌های مطروحه از سوی ایران در خصوص نقض برجام توسط آمریکا با تمدید قانون آیسا، تشکیل جلسه داد. پس از پایان نشست، در بیانیه‌ای که در سایت اتحادیه اروپا قرار گرفت، تصریح شد که نشست وین به مناسبت سالروز اجرایی شدن برجام است و بدین ترتیب، گویا اعتراض ایران به رسمیت شناخته نشد و حتی در متن بیانیه نیز به آن اشاره نشد. همچنین به این نکته نیز اشاره نشد که نقض برجام صورت گرفته است. در بیانیه مذکور تصریح شد که نظر آمریکا مبنی بر اینکه قانون آیسا مشکلی برای برجام به وجود نمی‌آورد پذیرفته شده و به آمریکایی‌ها برای تصویب این قانون اعتراض نکرده‌اند.
از سوی دیگر کشورهای اروپایی عضو 1+5 صریحاً از تحریم‌های ضد ایرانی در پسابرجام حمایت کرده‌اند. برای نمونه، «زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه آلمان-بهمن ۹۵- در اظهارنظری گستاخانه از رویکرد آمریکا در قبال ایران حمایت کرده و تحریم‌های جدید تصویب شده علیه تهران از طرف واشنگتن را قابل درک ارزیابی کرد. در هفته‌های گذشته نیز سه کشور اروپایی- انگلیس، فرانسه و آلمان- هم‌راستا با آمریکا، آزمایش موشک ماهواره‌بر سیمرغ توسط ایران را محکوم کردند. در آخرین اقدام نیز، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شده است که آمریکا به تعهدات خود ذیل برجام پایبند بوده است.
به جای دستاوردسازی‌های موهوم
 به 29 شرط ابلاغ شده عمل کنید
متاسفانه دستاوردسازی‌های موهوم و توجیه گستاخی‌های آمریکا و انفعال مقامات دولتی نسبت به نقض برجام، خواسته یا ناخواسته این پیام را به مقامات آمریکایی می‌دهد که «تا می‌توانید تحریم‌ها را افزایش دهید، ما گرفتار و گروگان تبلیغات خود بر سر برجام هستیم و هیچ پاسخ محکمی از سوی دولت ایران دریافت نخواهید کرد».
این در حالی است که دولت می بایست بر طبق قانون به 29 شرط ابلاغ شده از طرف رهبر معظم انقلاب، شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی اقدام کند.
نحوه اقدام متقابل علیه آمریکا در ماده 3 «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مصوب مهر ماه سال 1394 مجلس شورای اسلامی به روشنی مشخص شده است. در این ماده آمده است: «دولت موظف است هرگونه «عدم‌پایبندی» طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغوشده و یا «وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر» را به‌دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به‌طوری‌که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به یکصد و نود هزار سو افزایش یابد».
آنچه از رفتار امروز دولتمردان آمریکا دریافت می‌شود، گستاخی و وقاحت به‌دلیل کوتاهی و عقب‌نشینی پی‌ در پی دولتمردان و برخی دیگر از مسئولین ماست و اگر نسبت به این ظلم آشکار آنها واکنش دقیق و محکم نشان داده نشود، قطعا در آینده با کینه‌ورزی‌های بیشتری مواجه می‌شویم و شاید راه جبران آن سخت‌تر باشد. حفظ حقوق مردم، به اراده‌ای راسخ و اطاعت از قانون نیاز دارد.
لغو برجام وضعیت راهبردی ایران را تضعیف نمی‌کند
به گزارش فارس، گروه اطلاعاتی «سوفان» که مستقر در نیورک و وابسته به «علی سوفان» عضو سابق اف‌بی‌آی می‌باشد، در گزارشی ضمن تأکید بر اینکه لغو برجام موقعیت راهبردی ایران را در منطقه تضعیف نمی‌کند، گفت: اجرای این توافق هسته‌ای بدون مشارکت آمریکا پایدار نخواهد بود.
بنا به گفته این گروه اطلاعاتی، تلاش ایران و دیگر طرفین 1+5 برای حفظ برجام بدون حضور آمریکا ناپایدار است.
این گروه اطلاعاتی ادامه داد که وضع مجدد تحریم‌های ثانویه علیه ایران، شرکت‌های اروپایی و آسیایی را بر آن می‌دارد که یا بار دیگر از بازار ایران خارج شوند یا اینکه از ورود مجدد به بازار ایران خودداری کنند.
این گزارش در پایان نوشت، عقب‌نشینی آمریکا از برجام بدون آنکه ایران را از نظر استراتژیک در منطقه تضعیف کند، به از دست رفتن محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران منجر می‌شود.
حمایت ترامپ از تدابیر سختگیرانه علیه ایران
«سارا سندرز»، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز چهارشنبه گفت که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از اعمال تدابیر سختگیرانه علیه ایران و کره شمالی حمایت می‌کند.
رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه با امضای مصوبه کنگره برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، روسیه و کره شمالی آن را به قانون تبدیل کرد.
سندرز در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ تحت فشار این طرح را امضا کرده پاسخ منفی داد و گفت: رئیس‌جمهور از اعمال فشار بر ایران، روسیه و کره شمالی حمایت می‌کند.
مخالفت شدید پکن
 با تحریم‌های جدید آمریکا
وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای مخالفت شدید خود را با تحریم‌های یکجانبه آمریکا، از جمله تحریم‌هایی که اخیرا در واشنگتن علیه روسیه، ایران و کره شمالی تصویب و امضا شده است، را اعلام کرد.
اسپوتنیک نوشته، در این بیانیه که یک نسخه از آن توسط ما رویت شده آمده؛ پکن همواره با اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه هر کشوری مخالف است و معتقد است که  مناقشات بین‌المللی بین کشورهای مختلف باید بر پایه احترام متقابل و روشهای مناسب و با گفت‌وگوی منصفانه حل و فصل شود.
سخنگوی وزارت خارجه چین نیز پیش از این مخالفت پکن را با این تحریم‌ها اعلام کرده بود.
کرملین: از منافع خود
دفاع می کنیم
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد، پس از آنکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا قانون تحریم‌های جدید علیه روسیه را امضا کرد، مسکو نیز از منافع خود دفاع خواهد کرد.
بنابر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، سخنگوی کاخ کرملین تأکید کرد، کشورهایی که با بی‌قانونی در قالب تحریم‌های آمریکا مواجه شده‌اند، شامل ایران و روسیه، از منافع خود دفاع خواهند کرد و این مسئله باید کاملا درک شود.