kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۹۴۹
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰
شرکت هواپیمایی امبرائر برزیل:

آمریکا به «امبرائر» برای فروش هواپیما به ایران اجازه نداد

مدیر ارشد اجرایی شرکت هواپیمایی امبرائر برزیل گفت: این شرکت هنوز در انتظار کسب مجوز از اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکاست تا اجازه دهد این شرکت هواپیما به ایران بفروشد.



به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از رویترز، پائلو سزار سیلوا، مدیر ارشد اجرایی شرکت هواپیمایی امبرائر برزیل گفت این شرکت هنوز در انتظار کسب مجوز از اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکاست تا اجازه دهد این شرکت هواپیما به ایران بفروشد.
سیلوا افزود، ما به دنبال افزایش تقاضا در بخش‌های تجاری، اجرایی و دفاعی صنعت هوانوردی هستیم که می‌تواند درآمد شرکت را در سال آینده میلادی تقویت کند.
هرچند وی از ارائه برآوردی قطعی در مورد عملکرد شرکت امبرائر خودداری کرد اما توضیح داد هنوز برای ثبت سفارش هواپیماهایی که باید در سال آینده تحویل داده شوند، برای ایرلاین‌ها زمان وجود دارد.
همچنین وی علاقه به هواپیماهای نظامی و بهبود سوددهی جت‌های مسافربری را از عوامل مثبت چشم‌انداز 2018 شرکت امبرائر ذکر کرد.
گفتنی است، امبرائر یک شرکت هواپیماسازی است که در سال ۱۹۶۹ به وسیله دولت برزیل تاسیس گردید و در زمینه ساخت هواپیماهای مسافربری فعالیت دارد. اوایل اسفند 94 بود که رویترز به نقل از یکی از دستیاران رئیس‌جمهور برزیل خبر داد ایران علاقمند است 50 فروند هواپیما از شرکت هواپیماسازی برزیلی امبرائر خریداری کند.
حدود یک سال بعد یعنی در بهمن 95، مدیرعامل شرکت هواپیمایی کیش‌ایر در گفتگو با ایرنا از ورود نخستین هواپیماهای امبرائر برزیل به ناوگان هوایی کشور خبر داد و گفت: «چهار فروند هواپیمای امبرائر 195 تا پایان سال جاری به ناوگان شرکت هواپیمایی کیش افزوده می‌شود.»
اما حدود سه ماه پیش بود که ایسنا از قول مدیرعامل شرکت هواپیمایی کیش‌ایر، درباره آخرین وضعیت ورود هواپیماهای امبرائر برزیل به ناوگان این ایرلاین گزارش داد: «ما از چند ماه قبل با این شرکت مذاکراتی داشتیم و حتی کار به مراحل پایانی خود نیز نزدیک شد اما به دلیل برخی مشکلات و مسائلی که این شرکت داشت فعلا رسیدن به قرارداد قطعی ممکن نشده است.»
محمدتقی جدیدی گفت: «دریافت مجوزهای لازم و نهایی کردن مراحل مختلف کار بخشی از دلایل توقف مذاکرات در این حوزه بود و امیدواریم در جریان صحبت‌هایی که در آینده با دیگر شرکت‌های هواپیماساز در دستور کار قرار دارد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن قراردادها قطعی شود.»
چنانچه پیداست، همچنان شرکت‌های خارجی برای همکاری با ایران با مانع بزرگ آمریکا مواجه هستند. دولت یازدهم وعده داده بود که اگر به جای اروپایی‌ها، با کدخدا (آمریکا) به تفاهم برسیم، مانع اصلی برای رفع تحریم‌ها برداشته می‌شود، به همین دلیل عمده تمرکز خود را در چهار سال گذشته روی مذاکرات قرار ‌داد. با این حال علیرغم گذشت بیش از دو سال از اجرای برجام، هنوز شرکت‌های خارجی منتظر اجازه آمریکا هستند.
آینده روند اجرای برجام و رفع تحریم‌ها نیز چندان روشن نیست چرا که با وضع تحریم‌های جدید آمریکا علیه کشورمان، برجام عملا نقض گردیده و احتمالا شرایط مبادلات بین‌المللی ایران بدتر خواهد شد. البته مسئولان دولت و مجلس هنوز حاضر به پذیرش این عهدشکنی و برخورد جدی با آن نیستند و حتی به توجیه قانون جدید مجلس آمریکا هم روی آورده‌اند که این نحوه برخورد با واقعیت نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بر مشکل قبلی خواهد افزود.