kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۹۴۱
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۹
یک اقتصاددان:

اقتصاد ایران به سمت گلدکوئستی شدن حرکت می‌کند

یک اقتصاددان با ابراز نگرانی از حرکت بازار به سمت شوک درمانی و جهت‌گیری اقتصاد به سمت گلدکوئستی شدن، دولت را به بازاندیشی در حوزه فضای حاکم بر کسب و کار دعوت کرد.


محمد حسین ادیب، پژوهشگر حوزه ریسک به تسنیم گفت: تئوریسین‌های دولت با صدای بلند اعلام می‌کنند که سود سپرده را باید بازار تعیین کند و دخالت دستوری به صلاح نیست، اما بازار دارد اقتصاد را به سمت شوک‌درمانی می‌برد.
این کارشناس اقتصادی افزود: عملکرد بازار تاکنون فقط باعث شده تا 80 درصد کسب و کار‌ها ترجیح دهند تا با تعطیل کردن کسب و کار در بانکها سرمایه‌گذاری کنند که این فرایند به شدت ضد اشتغال است.
ادیب تأکید کرد: اینهایی که اینگونه بر تعیین سمت و جهت اقتصاد تاکید می‌کنند و همه را هم به دنبال خود می‌کشند، اقتصاد سرمایه‌داری را تبلیغ نمی‌کنند، این اقتصاد گلدکوئیستی است که از آن دفاع می‌شود.
وی ادامه داد: در گلدکوئیست سود یک نفر از محل زیان دیگری پرداخت می‌شود، سودی که اکنون بانکها به سپرده پرداخت می‌کنند از محل زیان وام گیرنده، زیان سپرده‌گذار و زیان سهامدار بانک‌ها پرداخت می‌شود این اقتصاد بازار نیست. اقتصاد گلدکوئستی را به اسم اقتصاد بازار فروختن، در ادامه واکنش افکار عمومی را به همراه دارد .
این اقتصاددان تصریح کرد: دولت را دعوت می‌کنم به باز اندیشی در حوزه فضای حاکم بر کسب و کار، ادامه فضای حاکم بر کسب و کار طی دو سال آینده به سقوط بخش بازرگانی، خدماتی و تولیدی منجر می‌شود و فضا به سوی بدتر شدن حرکت می‌کند.
ادیب افزود: اقتصاد نباید با لنز «سود سپرده نجومی» به همه چیز نگاه کند. با این سود سپرده فضا برای مانور فعالین اقتصادی روزانه در حال محدود شدن است.