kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۸۸۳
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۶

کوتاه از سراسر جهان



روسیه
المیادین: معاون وزیر خارجه روسیه بر این باور است که روابط مسکو و واشنگتن اکنون به پایین‌ترین سطح از زمان جنگ سرد تاکنون تنزل یافته است. وی تصریح کرد، روسیه پیام‌ها و سیگنال‌هایی را که در سخنرانی «دونالد ترامپ» در کنگره ارسال می‌شود، مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد داد.
روابط دو قدرت هسته‌ای جهان بر سر مسائل مختلف از جمله سوریه، اوکراین و روابط با ایران متشنج شده است. این در شرایطی است که پیش از این، ترامپ و «ولادیمیر پوتین» تاکید کرده‌ بودند که قصد دارند روابط آمریکا و روسیه را بهبود بخشند.
لهستان
اسپوتنیک: در واکنش به تصمیم دولت لهستان در زمینه اصلاحات قضایی، اتحادیه اروپا لهستان را تهدید کرد که اگر ظرف 30 روز به این موضوع نپردازد، حق رای در اتحادیه اروپا را از دست خواهد داد. تصمیم لهستان برای اصلاحات در دستگاه قضایی که بنابر اعلام معترضان، استقلال قضایی را زیر سؤال می‌برد، انتقاد مقامات اتحادیه اروپا را هم به دنبال داشته است.
افغانستان
تسنیم : یک مقام امنیتی استان فراه در غرب افغانستان اعلام کرد که حدود ۱۰۰ نظامی خارجی که بیشتر آنها ایتالیایی هستند در این استان مستقر شده‌اند. سخنگوی استاندار فراه گفت: عملیات تهاجمی علیه مخالفان مسلح به زودی با همکاری این نیروها صورت خواهد گرفت. استان فراه از مناطق ناامن در غرب افغانستان محسوب می‌شود و سال گذشته بر اثر حملات مکرر طالبان، تا سرحد سقوط پیش رفته بود. علاوه بر استان فراه، استان‌های «فاریاب» و «غور» نیز به شدت ناآرام است.
بحرین
خبرگزاری صدا و سیما: مردم بحرین در اعتراض به اقدام نظام آل خلیفه مبنی بر جلوگیری از برگزاری نماز جمعه، و محاصره منزل آیت‌الله عیسی قاسم دست به تظاهرات زدند. تظاهرات کنندگان با در دست داشتن تصاویر و پلاکاردهایی تحت عنوان «اسلام محاصره شدنی نیست» اقدامات رژیم آل‌خلیفه را مشابه اقدامات رژیم‌اشغالگر قدس در بیت‌المقدس دانسته و آن را محکوم کردند.
سوریه
الحدث: منابع محلی در گفت‌وگو با رسانه‌ها، از سرقت‌اشیای تاریخی و باستانی سوریه، به دست آمریکایی‌ها خبر دادند. شاهدان محلی تصریح کرده‌اند که بالگردهای آمریکایی درحال انتقال دستگاه‌های بزرگ حفاری بودند که مشخص شد، برای کاوش در مناطق تاریخی و باستانی دست به این اقدام زده‌اند. یکی از تجار آثار باستانی هم تاکید کرد، منطقه‌ای که آمریکایی‌ها برای سرقت، نشان کرده‌اند، منطقه‌ای باستانی است که سکه‌های طلا و‌اشیاء عتیقه به وزن ده‌ها تُن را در خود مدفون کرده و پیش از آغاز بحران سوریه نیز مورد توجه قاچاقچیان آثار بوده است.