kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۸۰۶
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳

کوتاه از سراسر جهان



آفریقا
گاردین: بر اساس یافته‌های یک نظرسنجی از مردم آمریکا، کمتر از یک پنجم آمریکایی‌ها می‌دانند که گرسنگی شدید جان 20 میلیون نفر در آفریقا و غرب آسیا را تهدید می‌کند. تحقیقات «کمیته بین‌المللی نجات» نشان می‌دهد که جوانان آمریکایی بین 20 تا 35 سال تنها نسلی هستند که بیشترین دغدغه را در مورد بحران گرسنگی در یمن، سومالی، سودان جنوبی و نیجریه دارند. بر اساس این گزارش آگاهی عمومی از این وضعیت پایین است و فقط 15 درصد آمریکایی‌ها از این حقایق اطلاع داشتند. دنیا در حال حاضر با یکی از بزرگترین بحران‌های غذایی در دهه‌های اخیر روبرو شده به گونه‌ای که 20 میلیون نفر در چهار کشور - نیجریه، سودان جنوبی، سومالی و یمن - در خطر قحطی قرار دارند.
پرو
خبرگزاری فرانسه: «اویانتا اومالا»، رئیس‌جمهور سابق پرو با همسرش «نادین هردیا» به دستور قاضی بازداشت شدند تا پیش از حضور در دادگاه برای رسیدگی به این اتهامات در زندان باشند.رئیس‌جمهور سابق پرو که به دریافت «کمک مالی غیرقانونی» از یک کمپانی ساخت و ساز برزیلی متهم است، اولین شب از بازداشت را در همان زندانی گذراند که «فوجیموری» در آن روزگار می‌گذراند. «اومالا» که در بازه زمانی ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ رئیس‌جمهور پرو بود، حالا باید در کنار آلبرتو فوجیموری، دیکتاتور سابق این کشور که ۲۵ سال حبس خود را در زندان به سر می‌برد، حبس بکشد.
آمریکا
اس‍‍‍پوتنیک: مسئولان آمریکایی از اعطای روادید به دیپلمات‌های روس که قرار بود جایگزین 35 کارمند روس که ماه دسامبر(آذر) از سفارت روسیه در آمریکا اخراج شدند، خودداری کردند. ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: «نه تنها واشنگتن تصمیم خود را در خصوص اخراج کارمندان ما تغییر نداد، بلکه از ارائه ویزا به کسانی که قرار بود جایگزین آنها شوند، نیز خودداری کرد.» وی با تهدید به انجام تدابیر تلافی جویانه در این مورد گفت: «اگر پیشرفتی حاصل نشود ، ما واقعا مجبوریم تدابیر متقابل اتخاذ کنیم، ما بارها هشدار دادیم،... راهی به جز اقدام متقابل نداریم.»
روسیه
ایندیپندنت: در حالی که فرزند دونالد ترامپ به دلیل دیدار با وکیلی که گفته می‌شود روابطی با کرملین دارد اکنون وارد تحقیقات قضایی پیرامون مسئله مداخله مسکو در انتخابات اخیر این کشور شده، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که درباره دیدار فرزند ارشدش با ناتالیا وسلنیتسکایا، وکیل روسی اطلاعی نداشته و از طریق روزنامه نیویورک تایمز از این مسئله مطلع شده است. با این حال نشریه «تینک پروگرس» اعلام کرده که ترامپ در پرواز خود به فرانسه طی اظهاراتی که قرار بوده ثبت نشود اذعان کرده که از این دیدار که جارد کوشنر و پل منافورت، داماد و رئیس‌کمپینش در آن حضور داشتند اطلاعاتی داشته است. پسر ترامپ متهم شده اطلاعات درباره هیلاری کلینتون را از روس‌ها گرفته و به پدرش رسانده است، اطلاعاتی که باعث شکست کلینتون از ترامپ شد.
عربستان
القدس العربی: ویلیام بت، سفیر سابق انگلیس در ریاض می‌گوید عربستان تمامی مساجد اروپا را که به مرکز تندروی تبدیل شده‌اند، حمایت مالی می‌کند.‌ وی حتی گفته «من احتمال می‌دهم که رهبران عربستانی نسبت به عواقب سیاست‌هایشان آگاه نباشند. آنچه عربستان انجام می‌دهد درست نیست و ما باید اقدامی در قبال آن انجام دهیم.»
امارات
راشا تودی: خانواده قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر درصددند نام کشور امارات را هم به همراه عربستان در لیست دادخواست شکایت خود بیفزایند. در سپتامبر ۲۰۱۶ قانون «عدالت علیه حامیان مالی تروریسم» موسوم به «جاستا» اجرایی شد که به شهروندان آمریکایی اجازه می‌داد کشورهای خارجی را به اتهام تروریسم تحت پیگرد قرار دهند.