kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۸۰۴
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰

نظامیان آمریکایی همزمان با مذاکرات ژنو از عراق وارد سوریه شدند!


سرویس خارجی-
همزمان با پایان مذاکرات «ژنو- 7»، خبر رسیده تفنگداران آمریکایی با 150 خودروی نظامی و زرهی از خاک عراق وارد سوریه شده‌اند!
آمریکا که به طور نامحسوس در حال تقویت پایگاه‌ها و نظامیان خود در سوریه است، در تازه‌ترین اقدام، 150 خودروی نظامی و زرهی خود را به همراه گروهی نظامی از مرزهای عراق وارد سوریه کرد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در این باره نوشته، فرماندهان آمریکایی 150 خودروی نظامی متعلق به ارتش این کشور را از گذرگاه مرزی «فیشخابور» عراق، وارد سوریه کردند. این خودروها را پنج بالگرد آپاچی و تعدادی خودروهای شخصی، همراهی می‌کردند. شبکه المیادین که خبر فوق را رسانه‌ای کرده، پیش از این نیز از تحرکات نظامی زیاد آمریکا، انگلیس و اردن در مرزهای سوریه و اردن خبر داده بود.
اخیراً، نیروهای داوطلب گروه موسوم به «نجباء» که شاخه‌ای از بسیج مردمی عراق هستند، در مثلث مرزی عراق، سوریه و اردن دست به رزمایش زده بودند. پایگاه «التنف» در شرق سوریه و بخش‌های جنوبی استان‌های «السویدا» و «درعا»، حدود 2700 نظامی آمریکایی و انگلیسی را در خود جای داده‌اند. این نیروها تانک‌های سنگین «چالنجر» و بالگردهای «کبرا» و «بلک‌هاوک» را در اختیار دارند.
ناظران تحولات سوریه، شمار پایگاه‌های هوایی و نظامی که آمریکا بی‌سر و صدا در سوریه احداث کرده است را تا هفت پایگاه نیز ذکر کرده‌اند. واشنگتن علاوه بر تقویت پایگاه‌ها و نیروها در سوریه، طیفی از شبه‌نظامیان کرد و عرب را نیز در این کشور، زیر بال حمایت خود گرفته است. به نظر می‌رسد آمریکا برای سوریه پس از «داعش» و گروه‌های تکفیری خواب‌هایی دیده است.
به خاطر همین اقدامات و تحرکات واشنگتن در سوریه، کارشناسان سیاست‌های آمریکا را علت اصلی طولانی شدن بحران و جنگ در سوریه می‌دانند. این جنگ تاکنون جان چندصد هزار غیرنظامی را گرفته است.
پایان مذاکرات ژنو
از هفتمین دور مذاکرات صلح سوریه که دیروز در شهر «ژنو» سوئیس برگزار شد نیز خبر رسیده، این نشست بامداد دیروز به کار خود پایان داده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، «استفان دی‌میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، ضمن اعلام خبر فوق، بدون در نظر گرفتن شرایط داخلی سوریه، اعلام کرده که دولت دمشق با «انتقال سیاسی»! در این کشور موافقت نکرده است. دی میستورا با این اظهارات، تلاش کرده به طور غیرمستقیم، گناه شکست مذاکرات را به گردن دولت دمشق بیندازد.
دی میستورا در حالی از انتقال قدرت (یعنی همان برکناری بشار صاسد) سخن می‌گوید که تروریست‌ها در وضعیت بدی به سر می‌برند و دولت دمشق آنها را در مناطق شرقی و شمالی کشور شکست سختی داده است.
دی میستورا درباره زمان برگزاری دور هشتم مذاکرات ژنو هم چیزی نگفت، اما برخی منابع این زمان را اوایل سپتامبر (شهریور) اعلام کرده‌اند.
وی در یک جمع‌بندی درباره مذاکرات «ژنو- 7» گفت: «ما در هفتمین دور گفت‌وگوهای سوری- سوری در ژنو، به پیشرفت‌هایی دست یافتیم.»
وی این را هم اضافه کرد که «ما با تمام کشورهای مرتبط در امور سوریه، در تماس هستیم و همه این کشورها به قطعنامه‌های شورای امنیت در مبارزه با تروریسم احترام می‌گذارند.»
«بشار جعفری» رئیس هیئت مذاکره‌کننده دولت سوریه نیز دیروز پس از پایان نشست «ژنو-7» گفت: «در نشست صبح امروز با فرستاده ویژه سازمان ملل (دی میستورا) درباره تروریسم، جنایات آمریکا و مداخلات ترکیه در سوریه گفت‌وگو کردیم... در این دور از گفت‌وگوها بر دو موضوع اصلی مبارزه با تروریسم و نشست کارشناسان حقوقی، متمرکز شده بودیم... در این جلسه همچنین توجه دی‌میستورا را به کشتارهای ائتلاف (تحت رهبری آمریکا) به ویژه در (شهر) «رقه» جلب کرده‌ایم.»
جعفری درباره تجاوزات ارتش ترکیه به خاک سوریه هم نکاتی را به دی‌میستورا متذکر شد.
ما آمریکایی نیستیم
«نسرین عبدالله»، از شبه‌نظامیان کرد مستقر در «رقه» و فرمانده «نیروهای مدافع زن» اما به خبرنگار اعزامی تسنیم گفته، «هر چند میان نیروهای کرد و آمریکا ارتباط وجود دارد، ولی کردها درصدد اجرایی کردن خواسته‌های آمریکا نیستند.»
وی ادامه داد: «درست است که امروز آمریکا سلاح در اختیار نیروهای ما می‌گذارد، اما این بدان معنی نیست که ما قصد اجرایی کردن خواسته‌های آمریکا را داریم. رابطه ما با آمریکا در زمینه مبارزه با داعش است و دو طرف بر این موضوع تأکید دارند.»
نسرین عبدالله در خصوص ارتباط بین نیروهای کرد و نیروهای دولتی نیز گفت: «ارتباط آن‌چنانی بین ما وجود ندارد اما درگیری هم رخ نمی‌دهد.»
سایر رویدادها
* «ولادیمیر سافرانچوک» معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، در پایان نشست غیرعلنی شورای امنیت اعلام کرده که نشست ویژه مربوط به سوریه در پشت درهای بسته بسیار سازنده بود و همه شرکت‌کنندگان در آن اعتراف کرده‌اند که «جو مثبتی» پیرامون روند حل و فصل بحران در سوریه به وجود آمده است.
* روسیه یکی از جدیدترین تانک‌های خود موسوم به «نابودگر- 2» را در سوریه مستقر کرد.
* نیروهای ارتش سوریه و مقاومت، در مناطق عملیاتی رقه، بادیه دمشق، حماه و دیرالزور، شکست‌های سنگینی را متوجه تروریست‌ها کردند.