kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۷۹۸
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹
بر اساس آمار بانک مرکزی و در سه سال دولت یازدهم

رشد غیرنفتی اقتصاد کشور تغییری نکرده است

گزارش حساب‌های ملی بانک مرکزی نشان می‌دهد میانگین رشد اقتصادی بدون نفت در سه سال نخست دولت یازدهم معادل رشد اقتصادی بدون نفت دولت قبل در سال آخر کاری‌اش بوده و هیچ تغییری نکرده است!

گروه اقتصادی-

هنوز مدت زیادی از سخنان جنجالی روحانی در همایش قوه قضائیه نگذشته است، سخنانی که با ادعای ایجاد بیش از 700 هزار شغل در بهار سال جاری و ارائه آمار‌های غلطی در خصوص خالص اشتغال دولت قبلی همراه بود.  
اما رئیس‌جمهور در فراز دیگری از سخنان خود به رشد اقتصادی 12/5 درصدی سال گذشته هم اشاره کرد، رشدی که پس از اعلام بانک مرکزی موجب بهت و حیرت کارشناسان و خبرنگاران شده بود. روحانی در ادامه سخنان خود، منتقدان را این گونه مورد خطاب قرار داد: «در سال 91 که رشد منفی 6/8 داشتیم چطور از بیان شریفشان و روزنامه‌ها و سایت‌ها از رسانه ملی این کلمه رکود را کمتر می‌شنیدیم و اکنون که از رکود عبور کرده‌ایم و رشد اقتصادی سال 95 ما طبق مرکز آمار مثبت 8/3 و طبق نظر بانک مرکزی مثبت 12/5 بوده ... تازه عده‌ای کلمه رکود را یاد گرفته‌اند که ادا بفرمایند.»
سخنان رئیس‌جمهور و رسانه‌های حامی دولت برای توجیه آمار‌های فوق در حالی است که آمار‌های بانک مرکزی از حقایق دیگری پرده برمی‌دارد؛ چه اینکه آخرین آمار «حساب‌های ملی» بانک مرکزی که در بازه 1384-1394 منتشر شده، وضعیت رکود و رونق در سال پایانی دولت قبل و آخرین سال مورد اشاره بانک مرکزی را به گونه دیگری نشان می‌دهد.
نکته قابل تامل آن است که تقریبا عمده کارشناسان اقتصادی معترف هستند که رشد اقتصادی نفتی، رشدی بی‌کیفیت بوده و از جهت کم‌تاثیری آن بر حوزه‌هایی مثل اشتغال، اقتصاددانان و حتی خود بانک مرکزی به آمار رشد اقتصادی بدون نفت نیز رجوع می‌کنند.
بر این اساس، گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد رشد اقتصادی بدون نفت ایران در سال 1391 (که سال پایانی تصدی‌گری دولت قبل بود) معادل 0/4 درصد بوده که در سه سال پس از آن (که مربوط به دولت روحانی می‌باشد) به طور میانگین باز هم رشد اقتصادی 0/4 درصد بوده است! جای سوال است که چگونه دولت روحانی در حالی که میانگین رشد سه سال نخست دولتش معادل همان سالی است که آن را همواره به باد انتقاد می‌گرفته؛ این چنین به منتقدان یورش می‌برد. مشخص است که دولتمردان همواره عملکرد اقتصادی خود را پشت افزایش فروش نفت پنهان کرده‌اند وگرنه رشد اقتصادی غیر نفتی کشور در سال 94 پس از 22 سال! مجددا منفی شده و حتی بدترین رشد اقتصادی غیر نفتی 26 سال اخیر را به نام خود ثبت کرده است!
ضمن اینکه باید اشاره کرد که رقم رشد غیرنفتی سال 91 حداقل مثبت بود، اما رشد اقتصادی غیر نفتی در سال 94 به رقم منفی 3/1 کاهش پیدا کرد!
هر چند آمار رشد اقتصادی سال 95 هم اعلام شده اما چون در گزارش اخیر بانک مرکزی ذکر نشده بود در این گزارش نیز نیامد، هر چند تغییر چندانی هم در کل نتیجه‌گیری گزارش ایجاد نمی‌کرد.  
تمام این موارد به خوبی نشان می‌دهد که دولت یازدهم به اندازه کافی نتوانسته فضای اقتصادی کشور را نه تنها متحول، بلکه تغییر دهد. این در حالی است که آمار‌هایی که مربوط به ارزش و تعداد چک‌های برگشتی می‌باشند و بسیاری از موارد دیگر به خوبی نشان می‌دهد که همچنان در شرایط کسادی و رکود قرار داریم. ای کاش این تلاش دولتمردان برای هجمه به منتقدان و تخریب گذشتگان صرف کار‌های اقتصادی می‌شد، تا شاید شاهد عملکرد بهتری در حوزه اقتصاد می‌بودیم.