kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۷۲۵
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰

لزوم نظارت دقیق بر تدوین دانشنامه امام خمینی(ره)(اخبار ادبی و هنری)

بیش از 75 درصد از کار دانشنامه امام خمینی(س) درحالی توسط موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام انجام شده که برخی از کم‌توجهی‌های این موسسه در مقابل تحریف صریح نظرات حضرت امام(ره) لزوم نظارت و بررسی دقیق این دانشنامه را می‌طلبد.


معاون امور علمی دانشنامه در این باره خاطرنشان کرد: حدود 75 درصد کار دانشنامه به اتمام رسیده و بیش از 600 مقاله آماده ویرایش نهایی است و امیدواریم بقیه کارها نیز که با سرعت و دقت در حال پیگیری است، به اتمام برسد و دانشنامه در وقت مقتضی منتشر گردد.
مهدی پورحسین همچنین درباره تفاوت این دانشنامه با دانشنامه‌های رایج در دنیا تاکید کرد: دانشنامه مجموعه اطلاعات جامع، فشرده و نظام‌مند از یک موضوع است که معمولاً هم موضوع محور است، اما برای شخصیت‌های دارای ابعاد وجودی گسترده و جامع الاطراف نیز قابل تدوین است.
وی در ادامه افزود: حضرت امام خمینی با شخصیت جامع، مکتب فکری و تأثیرات شگرفی که در زمانه خود داشته است می‌توانست یکی از آن شخصیت‌هایی باشد که دانشنامه‌ای جامع راجع به شخصیت فردی، افکار و اندیشه و نیز رفتار و عمل ایشان تدوین گردد که این کار از سالها پیش آغاز شد.
پورحسن این دانشنامه را نخستین دانشنامه شخص محور ایران خواند و گفت: مراحل ابتدایی کار دانشنامه امام خمینی(س) از سال 1383 آغاز شده است اما به علل مختلف از جمله کمبود منابع مالی، چندین بار دچار وقفه شده و از سال 1390 با مدیریت آیت‌الله سید ضیاء مرتضوی با قوت کار خود را ادامه داده است که اینک در مراحل پایانی خود می‌باشد.
گفتنی است، طی سال‌های اخیر برخی از جریان‌های سیاسی همواره در پی تحریف اندیشه‌ها و سانسور فرمایشات صریح حضرت امام خمینی(ره) بوده‌اند. متأسفانه این جریان‌ها در موسسه‌ای که به نام تنظیم و نشر آثار حضرت امام فعالیت می‌کند هم نفوذ کرده‌اند. به همین دلیل لزوم نظارت جدید و دقیق بر نگارش دانشنامه امام خمینی(ره) توسط این موسسه ضروری به نظر می‌رسد.
سکوت مؤسسه در قبال اهانت‌های فتنه‌گران به حضرت امام(ره) در جریان فتنه 88، حضور شاعری که دوره‌ای از جشنواره شعر فجر را به عرض‌اندام ضدانقلاب تبدیل کرد، از اتفاق‌های نگران‌کننده‌ای است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت.