kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۵۵۰
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۶
گام اول مجلس برای مقابله با قرارداد پرابهام نفتی

طرح ۳ فوریتی توقف اجرای قرارداد توتال تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد

نماینده شاهین‌شهر گفت: طرح سه فوریتی الزام دولت به رعایت منافع و مصالح ملی در امضای قراردادهای نفتی و گازی با 23 امضا به هیئت‌رئیسه مجلس تقدیم شد.


حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در گفت‌وگو با فارس، گفت: طرح سه فوریتی الزام دولت به رعایت مصالح و منافع ملی در امضای قراردادهای نفتی و گازی با 23 امضا به هیئت‌رئیسه مجلس تقدیم شد.
وی افزود: با توجه به اینکه از ساعت 24 چهارشنبه 21 تیر ماه 96 کشور ما در قالب قرارداد نفتی خود با توتال ملزم به اجرای تعهدات خود می‌شود، این طرح با قید سه فوریت به هیئت‌رئیسه مجلس تقدیم شد.
این طرح سه فوریتی که با عنوان « الزام دولت به رعایت مصالح و منافع ملی در قراردادهای نفتی و گازی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی (IPC) » تقدیم به هیئت‌رئیسه مجلس شده است تاکید می‌کند: به منظور رعایت منافع و مصالح ملی و افول قانون اساسی در قراردادهای نفتی و گازی دولت مکلف است به طور موقت از ادامه روند قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با طرف قرارداد جهت بررسی کارشناسی بیشتر جلوگیری نماید.
در تبصره این طرح آمده است : هرگونه انعقاد قرارداد دیگر با شرکت‌های خارجی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی (IPC) تا اتخاذ تصمیم در مجلس شورای اسلامی انجام نشود.
در بخش دیگری از طرح نمایندگان تصریح شده است: از آنجا که انعقاد هرگونه قرارداد خارجی دارای آثار و تبعات خاصی است و می‌تواند باعث خسارات مالی و غیر مالی زیان‌بار برای کشور گردد و بعضاً استقلال سیاسی کشور را تحت تاثیر قرار دهد در مقطع کنونی نوعی شتاب و عجله در انعقاد قراردادهای نفتی در قالب الگوهای جدید نفتی ملاحظه می‌شود که مغایر مصالح و منافع ملی و اصول قانون اساسی که نمونه بارز آن ابهامات و مشکلات زیادی است که در قرارداد جدید تحت عنوان توسعه فاز 11 پارس جنوبی با شرکت توتال و شرکت ملی نفت چین (CNPC) در حال انعقاد می‌باشد.
این طرح ادامه می‌دهد «به منظور جلوگیری از آثار زیانبار این‌گونه قراردادها طرح مذکور جهت تصویب نمایندگان ملت ایران تقدیم می‌گردد، موضوع اصلی در این طرح عدم مراعات چهارچوب‌های مصوب شورای عالی امنیت ملی و دولت محترم توسط وزارت نفت و همچنین تقابل با بعضی از اصول قانون اساسی [می‌باشد].»
امضای قرارداد توتال در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست
نماینده فلاورجان در نشست علنی دیروز طی سخنانی به عنوان ناطق میان‌دستور، اظهار داشت: صریحا معتقدم امضای قرارداد توتال در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران نیست. چرا کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم، آنها با قیمت‌های ده برابر اجرایی کنند و 25 سال هم حاکم منابع کشور ما باشند. در سال گذشته شاهد بودیم که با چه بروکراسی اداری و بدون درنظر گرفتن دغدغه‌های مقام معظم رهبری کلیات قرارداد IPC تصویب شد.
حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی بر همین اساس اضافه کرد: به راستی دولتی که 24 میلیون رأی دارد، آیا امضای قرارداد ننگین با توتال برایش یک پیروزی است؟
اعتراض به رئیس‌بانک مرکزی
 در مجلس
جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی مشکلات مؤسسات مالی دیروز و با حضور رئیس‌ کل بانک مرکزی برگزار شد.
علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی دیروز در تشریح جلسه غیرعلنی مجلس گفت: در ابتدای جلسه غیرعلنی آقای پزشکیان که از طرف مجلس مأمور شده بود تا موضوع مؤسسات اعتباری را پیگیری کند، گزارشی ارائه کرد.
وی افزود: در ادامه این جلسه آقای سیف رئیس‌ کل بانک مرکزی نیز گزارشی درباره اقدامات انجام‌شده از سوی بانک مرکزی برای حل مشکل سپرده‌گذاران ارائه کرد و نمایندگان نیز توضیحات و راهکارهایی برای حل مشکل ارائه کردند.
رئیس‌ مجلس با بیان اینکه در مجموع نظر مجلس این بود که بانک مرکزی باید در اسرع وقت مشکل سپرده‌گذاران را به‌نحو عام حل کند، اظهار داشت: مجموع جلسه این بود که اگر بانک مرکزی نیازمند کمک بخش‌های دیگر کشور از جمله مجلس باشد ما به بانک مرکزی کمک می‌کنیم و قرار شد ظرف هفته آینده گزارشی از اقدامات ارائه دهند و یا اینکه اگر خودشان می‌توانند در دولت این مسئله را حل کنند به‌نحوی باشد که نگرانی همه کسانی که در این مؤسسات اعتباری سرمایه‌گذاری کرده‌اند رفع شود.
لاریجانی تصریح کرد: در ادامه از بانک مرکزی خواستیم که در جلسه‌ای این موضوع را مطرح کنند و پیشنهادی نیز در اینجا مطرح شد که اگر به این نحو عمل شود، می‌توانند رافع مشکل باشند و دغدغه‌های مردم را حل کنند.
وی خاطرنشان کرد: در نهایت تا هفته آینده این موضوع را در مجلس پیگیری می‌کنیم که به سرانجام برسد.  گفتنی است مجلس شورای اسلامی دیروز و پس از جلسه غیرعلنی با موضوع مشکلات مؤسسات مالی و اعتباری شاهد اعتراض تعدادی از نمایندگان به ولی‌الله سیف رئیس‌بانک مرکزی بود.
بنابر این گزارش، تعداد دیگری از نمایندگان کوشیدند با میانجیگری، موضوع را فیصله داده و مجلس بلافاصله وارد دستور شد.
رضا شیران نماینده مشهد در این زمینه و در گفت‌و‌گو با فارس توضیحاتی درباره اعتراض خود و عده‌ای دیگر از نمایندگان به ولی‌الله سیف رئیس‌ کل بانک مرکزی پس از اتمام جلسه غیرعلنی امروز مجلس داد.
وی در این باره خاطرنشان کرد: ما با یادآوری اعتراض خود در کمیسیون اصل نود به آقای سیف گفتیم، که برخی از تعاونی‌هایی که امروز مشکل پیدا کرده‌اند و بانک مرکزی سخن از مجوز نداشتن آنها می‌گوید، 25 سال سابقه فعالیت دارند؛ آیا در طول این مدت مشخص نشد که اینها قانونی هستند یا غیرقانونی؟
وی عنوان داشت:‌در ادامه به آقای سیف یادآوری کردیم این مؤسسات مالی خود خزانه نداشتند و حساب‌های آنان نزد بانک‌های شماست و همین بانک‌ها هزاران میلیارد از بابت خواب سرمایه‌های این مؤسسات سود برده‌اند.
شیران ادامه داد: امروز پس از اتمام جلسه علنی از آقای سیف پرسیدیم مگر قانون مبارزه با پولشویی تصریح نمی‌دارد که اگر حجم پولی برای سپرده گذاری در بانک‌ها از میزان مشخصی بالا رفت باید منشا و پاک بودن آن کاملا مشخص باشد؟
وی با اشاره به اینکه نهادها طبق قانون موظفند معاونت مقابله با پولشویی ایجاد کنند،‌گفت: مؤسسات مالی ودیعه‌های 200 الی 300 میلیارد تومانی در بانک‌ها گذاشته‌اند، چگونه آقای سیف می‌گوید بانک مرکزی در قبال این مؤسسات مالی مسئولیت ندارد؟
نماینده مشهد در مجلس افزود:‌امروز در مجلس و پس از اتمام جلسه غیرعلنی به آقای سیف اعتراض کردیم که شما با مصاحبه خود و مبرا دانستن بانک مرکزی از هرگونه مسئولیت در قبال مؤسسات مالی جامعه را به هم ریختید.  وی با اشاره به اصل 171 قانون اساسی که جبران خسارت ناشی از رای اشتباه قاضی را متوجه بیت‌المال می‌داند، تصریح کرد: چگونه بنابر ادعای بانک مرکزی فعالیت بعضی از این مؤسسات تا سال 94 قانونی و پس از آن غیرقانونی بوده است؟ این نماینده مجلس در انتها ابراز داشت: به آقای سیف گفتیم بانک مرکزی نقش اصلی را در ایجاد نارضایتی در میان مردم دارد.
مصوبات نمایندگان
لایحه موافقت‌نامه انتقال محکومین میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان با پافشاری مجلس بر مصوبه قبلی خود به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت.
از سوی دیگر نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را برطرف کردند.
محمدعلی پورمختار نماینده بهار و کبودرآهنگ در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار برخورد و جلوگیری از اقدامات غیرقانونی وزیر صنعت در واردات سیگار مارلبرو که وابسته به صهیونیست‌ها است، شد.
خبر دیگر این که همکاری و حمایت از ادمین‌های گروه‌های تلگرامی فعال در هتک حرمت خانواده‌ها «وزیر اطلاعات» را با اعلام وصول سؤال 3 نماینده مجلس شورای اسلامی به صحن علنی پارلمان کشاند.