kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۵۰۲
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵
پس از یک سال همکاری کشورمان

هشدار FATF به کشورها/ ریسک تجارت با ایران بالاست


گروه بین‌المللی اقدام مالی (FATF) لیست ۹ کشوری که اقدامات لازم برای مقابله با تأمین مالی تروریسم و پولشویی انجام نداده‌اند را منتشر کرد که نام ایران نیز در این لیست قرار دارد،FATF نسبت به هر گونه معامله تجاری با این کشورها هشدار داده است.
به گزارش فارس به نقل از رپاپورت، گروه ویژه اقدام مالی اخیراً با انتشار لیستی با نام 9 کشور نسبت به هرگونه تعامل تجاری با آنها توسط دیگر کشورها هشدار داده است.
این گروه که در زمینه حمایت از نظام مالی بین‌المللی در برابر پولشویی و به بهانه مبارزه با تروریسم فعالیت می‌کند، در لیست خود نام ایران و کره شمالی را به عنوان دو کشور با بیشترین ریسک همکاری آورده و عنوان کرده شرایط این دو کشور به قدری مخاطره‌آمیز است که می‌توان برای اقدام علیه آنها مجوز صادر کرد.
این اعلام FATF به این معناست که این گروه ویژه از تمام اعضای خود در سراسر جهان خواسته است تا اقدامات ویژه‌ای را علیه مخاطرات همکاری‌های اقتصادی با این دو کشور انجام دهند.
به عبارت‌دیگر FATF از کشورهای عضو خود خواسته است تا هرگونه معامله تجاری و نقل و انتقال پول با ایران و کره شمالی را به شدت تحت بررسی قرار داده و زیر ذره‌بین ببرند. این اقدام درحالی علیه ایران صورت می‌گیرد که ماه ژوئن سال گذشته بنا به اعلام خود این گروه ویژه ایران به اجرای سیاست‌های مقابله با حمایت مالی از تروریسم و پولشویی متعهد شده است.
FATF اعلام کرده است تا زمانی که اقدامات لازم برای اجرای سیاست‌های FATF از سوی ایران صورت نگیرد، گروه ویژه اقدام مالی نسبت به ریسک تأمین مالی تروریسم از سوی ایران و مخاطرات آن برای نظام مالی بین‌المللی هوشیار باقی خواهد ماند.
بوسنی و هرزه‌گوین، اتیوپی، عراق، سوریه، اوگاندا، وانواتو و یمن نیز دیگر کشورهایی هستند که در کنار ایران و کره شمالی، نام آنها در بیانیه FATF آمده است.
گفتنی است گروه کاری اقدام مالی در نشست تابستانه خود در والنسیا اسپانیا با وجود تلاش‌های یک‌ساله دولت یازدهم برای اجرای دستورات این کارگروه، ایران را از لیست سیاه خارج نکرد در عین حال تعلیق اقدامات متقابل علیه ایران را بدون محدودیت زمانی تمدید کرد.
این تصمیم در شرایطی بود که مقامات وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در ماه‌های گذشته با اشاره به همکاری‌های خود با این مجموعه، به شدت ابراز امیدواری می‌کردند که اسم ایران در اجلاسیه امسال برای همیشه از بیانیه عمومی و لیست سیاه حذف شود.به عنوان مثال غلامعلی کامیاب، معاون بانک مرکزی گفته بود «تصور ما بر این است که اگر استانداردهای بین‌المللی در بانک‌ها اعم از دولتی و خصوصی پیاده‌سازی شود، موقعیت ما را در مقابله با آنها، تقویت خواهد شد.»
چندی قبل هم خبرگزاری دولت از همکاری یک بانک ایتالیایی متوسط با برخی بانک‌های ایرانی خبر داد و تأکید کرد «این مراوده پولی در بستری شفاف‌تر و برابر با قوانین گروه ویژه اقدام مالی FATF انجام خواهد شد.» اما با وجود همکاری‌های دولت، این مجموعه بین‌المللی حاضر نشد اسم ایران را در بیانیه خود به حالت عادی با زگرداند.
شایان ذکر است، FATF به بهانه جلوگیری از پولشویی و تأمین مالی سازمان‌های تروریستی در جهان تشکیل شده است اما در حال حاضر به ابزاری برای کشورهای غربی برای اعمال فشار مالی علیه برخی کشورها بدل شده است.
وزیر اقتصاد دولت یازدهم در حالی پای تعهد ایران به این مجموعه را امضا کرده بود که این تعهد دولت یازدهم مدتی از افکار عمومی مخفی شده بود ولی پس از افشا با واکنش کارشناسان مواجه شد.
کارشناسان حوزه تحریم، بارها هشدار داده‌اند که اجرای کامل شروط این مجموعه از سوی ایران به این معناست که باید با دست خودمان شورای امنیت، سپاه پاسداران و یا نهضت‌های دیگر آزادیبخش همسو با ایران را تحریم کنیم.
متأسفانه مسئولان بانک مرکزی همچنان از روی ناآگاهی یا شاید هم آگاهانه، می‌گویند که انجام مفاد FATF در جهت شفافیت اقتصادی است، ولی دولت هنوز این حقیقت را نپذیرفته که پنجره برجام تقریبا بسته شده و درگیر کردن نظام مالی کشور با چاله‌ای همچون FATF به بهانه شفافیت، انداختن نظام بانکی در تله مالی دشمن و ابزاری برای دستیابی به خواسته‌هایی دیگر است.
اگر آمریکا قرار بود با تعهد ما به گروه اقدام مالی به ما کمکی کند، تحریم‌های جدید را که به سیاهچاله تحریمی تعبیر می‌شود علیه کشورمان به جریان نمی‌انداخت.
به گفته صاحب‌نظران مالیه بین‌الملل، تمام تحرکات چند ماه گذشته علیه حسابهای ایران در هند، ترکیه، دبی و نمونه واضح اختلال در انتقال ارز پتروشیمی‌ها از چین با بهانه پولشویی یا شناخت ذینفعان تراکنش و به وضوح با هدف نگهداری ایران روی ریل همکاری با FATF طراحی شده است.