kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۴۴۰
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۲
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

اطلاع مردم از جزئیات قرارداد توتال منافع ملی را به خطر می‌اندازد!


سرویس سیاسی -
روزنامه ایران در شماره دیروز طی گزارشی با عنوان «جزییات قراردادهای نفتی مطابق با عرف جهانی محرمانه است» از قول یک کارشناس نوشت: «[وی] می‌گوید که تاکنون متن هیچ قرارداد نفتی و گازی داخلی و خارجی را ندیده است. چرا که روال بین‌المللی و عرف جهانی اجازه انتشار آن را نمی‌دهد علنی کردن جزییات قراردادهای نفتی از جمله قرارداد توتال منافع ملی را به خطر می‌اندازد.»!
بر اساس گزارش ایران « این قرارداد نخستین و آخرین قرارداد نفتی ایران نیست و اگر جزییات آن افشا شود، در قراردادهای بعدی توان چانه‌زنی نخواهیم داشت.» اصرار بر محرمانه ماندن قراردادهای کلان از جمله قرارداد اخیر نفتی با توتال در حالی است که « اصل 77 قانون اساسی تأکید می‌کند که «عهدنامه‌ها، مقاوله نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌هاي بين‌المللي بايد به تصويب مجلس شوراي اسلامي برسد.» حتی نایب رئیس‌کمیسیون انرژی مجلس هم از قراردادهای نفتی اظهار بی‌اطلاعی کرده و نسبت به بروز فساد از قبل این محرمانگی هشدار می‌دهد. آیا مجلس هم نامحرم است؟

توتال به تهدیدهای آمریکا اعتنا نکرد!
روزنامه آفتاب یزد که قرارداد توتال را به گلابی برجام! تشبیه کرده بود، در گزارشی نوشت:«امضای نهایی توافق توتال نشان داد که فرانسوی‌ها‌ ریسک‌ها‌ی سرمایه‌گذاری در ایران را بررسی کرده‌اند و تهدیدهای آمریکا نتوانسته اثری بر تصمیم آنها برای ورود دوباره به صنعت نفت و گاز ایران بگذارد».
ادعای مضحک این روزنامه زنجیره‌ای درباره بی‌تاثیر بودن تهدید‌های آمریکا بر تصمیم توتال مبنی بر توافق با ایران در حالی است که مدیران توتال چند روز بعد از عکس یادگاری با مدیران نفتی ایران و راه رفتن روی فرش قرمز مسئولان دولتی اعلام کردند در صورت بازگشت تحریم‌ها علیه ایران مجبور به پیروی خواهیم بود. امیرحسین زمانی‌نیا معاون وزیر نفت نیز در روزهای گذشته گفته بود:«اگر تحریم بازگردد تمامی این قراردادها تا یک ساعت بعد منحل می‌شود و این امری طبیعی است».

نعل وارونه!
در حالی که اتفاقات روز قدس و توهین عده‌ای قلیل به رئیس‌جمهور در این روز بیش از همه از سوی جریانات انقلابی محکوم گردید و این محکومیت حتی در رسانه‌های زنجیره‌ای و حامی دولت نیز پوشش داده شد برخی از این نشریات همچنان در تلاش برای انتساب آن روی داد به جریان انقلابی و اصولگرا هستند!
روزنامه زنجیره‌ای اعتماد در سرمقاله دیروز خود اتفاق روز قدس را به مسایلی از قبیل ترور سعید حجاریان پیوند زد ، تروری که برخی شواهد نشان از برنامه ریزی شدن آن از سوی جریانات و افراد نزدیک به دولت داشته است به صورتی که حجاریان در مصاحبه‌ای با ویژه نامه نوروزی روزنامه شرق سال 1393 اعلام کرده بود که یونسی وزیر وقت اطلاعات از ترور وی باخبر بوده هر چند این ترور به وزارت اطلاعات آن دوره ربطی نداشته است!
حجاریان به این سؤال پاسخ نداده بود که اگر یونسی وزیر وقت اطلاعات از این ترور پیش از وقوع باخبر بوده است چرا جلوی آن را نگرفته است ، در ماجرای توهین به رئیس‌جمهور در روز قدس نیز حکایتی شبیه به این وجود دارد، مظلوم‌نمایی یکی از نیازهای جریان مدعی اصلاحات است، آنان همواره به دنبال خودزنی هستند که کشور را درگیر حاشیه‌های غیر ضرور سازند و در میانه سر و صداها کار خود را بکنند. این تلاش‌ها در حالی است که 13تیر ماه جاری علی شکوری راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با اعتماد گفته بود: «من فكر مي‌كنم اين توهين‌هايي كه به رييس‌جمهور در راهپيمايي روز قدس شد كار سازمان يافته‌اي كه بگوييم نتيجه برنامه‌ريزي جناح مخالف آقاي روحاني بوده باشد، نيست... از همان ابتدا هم بخش‌هاي عمده‌اي از جناح مخالف روحاني اعلام كردند موافق اين نوع رفتارها نيستند.»

فتنه‌ای که به پا کردیم را گرامی بداریم!
روزنامه همدلی در گزارش تیتر یک خود با عنوان «ظرفیت‌های سیاسی 18 تیر»، نوشت: «18تیرماه سال 78 دو سال پس از روی کار آمدن سید محمد خاتمی، یکی از روزهایی است که در تاریخ معاصر ایران ماندگار شده است ... نیروهای موسوم به لباس شخصی و برخی از نیروهای نظامی وارد یک مرکز دانشگاهی شدند و به درگیری دوطرفه‌ای با دانشجویان پرداختند.»
در این گزارش آمده است: « این روز مهم نشان داد که ظرفیت بالایی برای آن که در کانون سیاست‌ورزی قرار گیرد، داشته و تاکنون نیز در مقاطع مهمی مانند انتخابات توانسته است تاثیرگذار باشد. به گونه‌ای که برخی معتقدند یکی از عواملی که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 92 را به نفع حسن روحانی چرخاند، سخنان وی درباره حوادث این روز، خطاب به محمدباقر قالیباف( فرمانده وقت نیروی انتظامی) بود. به خصوص که حسن روحانی خود در آن مقطع دبیر شورای امنیت ملی کشور نیز بود. نگاهی به استفاده از ظرفیت این روز تاریخی در فضای سیاسی موید این نکته است.»
در ادامه این گزارش به بهره‌برداری روحانی از فتنه 18 تیر در مناظره انتخاباتی علیه قالیباف پرداخته شده است.
در بخش دیگری از این گزارش تصریح شده است: «به نظر می‌رسد که این موضوع به دلیل ارتباط با دانشجو و دانشگاه و هم‌چنین تاثیرگذاری دانشگاهیان و تبلیغ مواضع سیاسی افراد در معرض رای مردم، همواره مورد توجه سیاستمداران بوده و از این جهت در فضای سیاسی ایران موضوع مهمی به شمار می‌رود و انتظار می‌رود که این افراد در سال‌های آینده نیز از این موضوع استفاده کنند، این درحالی است که سال‌هاست برپایی آیین‌های بزرگداشت این روز به صورت رسمی در دانشگاه‌ها برگزار نمی‌شود.»
فتنه 18 تیر در سال 78 اتفاق افتاد که البته در ابتدای گزارش این روزنامه به اشتباه سال 87! نوشته شده است.
حاضر شدن روزنامه‌های اصلاح‌طلب در مقام اپوزیسیون، حمایت از فتنه‌گران و تأکید بر گرامیداشت فتنه امری متداول و مرسوم است. این در حالی است که اصحاب فتنه از آگاهی‌ و هوشمندی مردم ضربه‌های‌ اساسی‌ خورده‌اند.
بجاست که یادآور شد، هماهنگي روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب در روز پنجشنبه 17 تير 78 در اختصاص تيترها و سرمقاله‌هاي خود به توقيف روزنامه سلام، نشان از آن داشت كه يك تيم پشت پرده، هدايت اين جريان را برعهده دارد؛ چرا كه خبر توقيف روزنامه سلام ساعت 10 شب اعلام شد و آن زماني بود كه اكثر روزنامه مي‌بايست با انجام مراحل نهايي، بسته شده و در راه ارسال به چاپخانه باشد.

اذعان روزنامه حامی دولت به استمرار و تعمیق رکود
روزنامه زنجیره‌ای شرق در یادداشتی به قلم یک پژوهشگر اقتصادی ضمن اذعان به استمرار و تعمیق رکود نوشت : بحران بانکی و کمبود منابع مالی در کشور به ترتیب به عملکرد بانک‌های خصوصی، بدهی‌های دولت به سیستم بانکی و پس از این دو به معوقات بانکی مربوط می‌شود. با توجه به مازاد سپرده به تسهیلات ٣٩٠‌ هزار‌ میلیارد تومانی، مردم و بخش خصوصی قربانی اصلی آن به شمار می‌روند. جمع‌آوری نقدینگی در گردش فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی مردم با استمرار و تعمیق رکود همراه شده است.
در ادامه این یادداشت آمده است : حجم عظیم سود پرداختی به سپرده‌های بانکی خود بار بس گرانی بر دوش اقتصاد شده که هرگونه سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی بخش خصوصی را بدون توجیه کرده است. با توجه به وضعیت کنونی بانک‌های خصوصی، وضعیت نظام بانکی فاجعه‌بارتر از آن است که به چند مؤسسه اعتباری (بدون مجوز یا با مجوز) منحصر شود. سیاست‌های پر اشتباه سیاست‌گذاران اقتصادی و مسئولان بانک مرکزی در حمایت مفرط از بخش بانکی خصوصی، مسبب بحرانی در ذات نظام مالی شده است که به سادگی اقتصاد ایران از آن رهایی نخواهد یافت.
پیش از این رئیس‌جمهور و مسئولین اقتصادی دولت یازدهم بارها از عبور کشور از رکود خبر داده بودند ، یادداشت روزنامه زنجیره‌ای شرق همه این ادعاها را تکذیب و از وضعیت اسفبار اقتصادی خبر می‌دهد.