kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۴۳۰
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
قاسمی در جمع خبرنگاران:

ترامپ نمی‌تواند علیه برجام اقدام کند/بر اساس اقدام طرف مقابل برخوردهای لازم را انجام می‌دهیم

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران به سوالات آنان پاسخ داد.


قاسمی در ابتدا آزادسازی موصل را تبریک گفت و افزود: در این آزادسازی همه گروه‌ها تلاش کردند و امیدواریم آغازی باشد برای ریشه‌کنی تروریسم در منطقه.
وی با اشاره به موضوع برجام گفت: ابعادی که برجام می‌تواند داشته باشد و اینکه چه نوع تفاهمی است را قبلا صحبت کرده‌ایم که ترامپ نمی‌تواند علیه آن اقدامی داشته باشد.
گفتنی است عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رئیس‌ستاد پیگیری اجرای برجام- خرداد 96- گفت: به اعتقاد ما حرکت‌هایی که در طول یک‌سال ‌و نیم گذشته چه توسط دولت قبلی آمریکا و چه توسط دولت جدید آن صورت می‌گیرد، در موارد بسیاری بر خلاف تعهدات آمریکا در اجرای برجام است.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: حوادث هفته‌های گذشته علایم جدی و مثبتی دارد که باید با تامل بیشتری با آن برخورد کرد و قضاوت درباره آن را باید به آینده موکول کنیم و اینکه آمریکا چه روش‌ها و سیاست‌هایی در پیش خواهد گرفت و ایران در این خصوص بیش از هر زمان دیگری آمادگی مقابله با اقدامات نابجا را خواهد داشت.
قاسمی درباره زمان امضای لغو تحریم‌های 6 ماهه از سوی ترامپ در 29 تیرماه و سناریوهای ایران اظهار داشت: درباره چگونگی اقدام ترامپ الان نمی‌توان اظهار نظر کرد اما جمهوری اسلامی با توجه روند تحولات و مذاکرات قبلی سناریوهای خاص خود را دارد و بر‌اساس نگاه و اقدام طرف مقابل برخوردهای لازم را به اجرا خواهد گذاشت.
خدمات کنسولی وزارت خارجه
در عربستان در ایام حج
وی در خصوص حضور کنسول‌های ایران در عربستان برای تسهیل امور حجاج ایرانی گفت: ایران و عربستان دارای روابط دیپلماتیک نیستند. سازمان حج و زیارت با تفاهمی که در کشور وجود داشت مسئولیت مذاکره با طرف سعودی را پذیرفت و شرایط خاصی را داشت که در نشست با مقامات سعودی به تفاهمات لازم رسید و تا این لحظه قرار بر سفر حجاج است. با نیازهایی که حجاج دارند بخش کنسولی که در طول ایام حج مورد نیاز حجاج قرار خواهد گرفت باید آنها را همراهی می‌کرد و بر این اساس 10 نفر از کنسول‌های ما برای ارائه خدمات کنسولی حج حضور خواهند داشت تا در مکان‌های مشخص شده خدمات لازم را ارائه کنند.
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تامین امنیت حجاج ایرانی در عربستان نیز خاطرنشان کرد: خبر ندارم مقامات امنیتی سعودی چه خواهند کرد اما امنیت حجاج به عهده طرف عربستانی است که برای ما بسیار مهم است و درباره تضمین امنیت صحبت‌های زیادی شده و اطمینان لازم گرفته شده و شهروندان ما نباید نگرانی داشته باشند. اخبار حج را باید از کانال‌های مشخص سازمان حج دنبال کرد.
حکم دادگاه کانادا قابل قبول نیست
قاسمی درباره مصادره اموال ایران از سوی کانادا گفت: اگر این مسایل نبود شاید نشست‌های کارشناسی می‌توانست به نتایج مشخص‌تری نایل شود و اینکه هنوز شاهد تفاهم نیستیم نشانگر این است که برخی مسایل لاینحل وجود دارد. حکم دادگاه خلاف موازین است و برای ما قابل قبول نیست و ما از طریق سیستم قضایی آن را دنبال کرده‌ایم.
ایران از مرزهای خود دفاع می‌کند
وی در خصوص شلیک راکت از ایران به پاکستان تصریح کرد: علیرغم سفر ظریف به پاکستان و تشکیل کمیته اما گهگاهی با حضور نیروهای تروریستی مواجه هستیم و ایران باید از مرزهای خود دفاع کند و در این خصوص بسیار جدی است. تشکیل کمیسیون با پاکستان را در آینده خواهیم داشت و در آن درباره چگونگی کنترل مرزها مذاکره خواهیم کرد.
پرونده دیپلمات‌های ربوده شده
 مفتوح است
به گزارش تسنیم، سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین اقدامات برای پیگیری وضعیت دیپلمات‌های ربوده شده در اسرائیل گفت: این یک پرونده مفتوح است و وزارت خارجه آن را دنبال می‌کند.