kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۳۹۰
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵

جنجال تازه در آمریکا درباره کمک‌های پوتین به ترامپ برای شکست کلینتون

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با انتشار اطلاعات جدیدی درباره دیدار پسر ترامپ با وکیل روسی که اطلاعاتی علیه هیلاری کلینتون به همراه داشته (پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) جنجال تازه‌ای به پا کرده است.


دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع ترامپ ماه‌هاست که از سوی دموکرات‌ها و رسانه‌های جریان اصلی آمریکا مطرح شده است. دیدارهای نزدیکان ترامپ با سفیر روسیه در واشنگتن پیش از انتخابات و هک ایمیل‌های کلینتون و مسئولین ستادش در جریان مبارزات انتخاباتی، اصلی‌ترین اتهاماتی است که به روسیه در راستای کمک به پیروزی ترامپ زده می‌شود. اتهاماتی که هیلاری کلینتون نیز بارها از آن سخن گفته است.
تحقیقات کنگره و یک دادستان ویژه درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنان در این زمینه ادامه دارد.سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که مسکو سعی کرده کفه ترازوی انتخابات را به نفع ترامپ سنگین کند؛ ادعایی که کرملین رد می‌کند.ترامپ هفته پیش گفت که مداخله در انتخابات می‌توانسته کار سایر کشورها غیر از روسیه باشد.ولادیمیر پوتین نیز در کنفرانس مطبوعاتی خود بعد از دیدار با ترامپ در حاشیه نشست هامبورگ اعلام کرد که این موضوع در مذاکرات هامبورگ مطرح شده و به عقیده وی،ترامپ دلایل وی در مورد عدم دخالت مسکو در انتخابات آمریکا را پذیرفته است.
اما افشاگری تازه نیویورک تایمز، جنجال تازه‌ای در این زمینه برپا کرده است. روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده که پسر دونالد ترامپ سال گذشته پس از آنکه یک وکیل مرتبط با کرملین «قول ارائه اطلاعاتی زیانبار درباره هیلاری کلینتون» را داده، حاضر به دیدار با او شده بود.«دونالد ترامپ جونیور» (پسر رئیس‌جمهور آمریکا) تایید کرده که با این وکیل که «ناتالیا وسلنیتسکایا» نام دارد دیدار کرده اما می‌افزاید که «هیچ اطلاعات ارزشمندی» درباره خانم کلینتون بین آنها رد و بدل نشده است. «جارد کوشنر» داماد ترامپ و «پال مانافورت» مدیر وقت ستاد مبارزات انتخاباتی ترامپ هم در آن دیدار حضور داشتند. ملاقات با «وسلنیتسکایا» روز 9 ژوئن 2016 در برج ترامپ در نیویورک انجام شده که درست دو هفته پس از آن بود که دونالد ترامپ نامزدی حزب جمهوری‌خواه را به دست آورد. تصور می‌شود که این اولین ملاقات میان یک شهروند روسیه و یک عضو حلقه داخلی کمپین دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا باشد که انجام آن تایید می‌شود.
واکنش دولت آمریکا
سخنگوی تیم حقوقی ترامپ پس از انتشار گزارش نیویورک تایمز گفت ترامپ از وجود دیدار پسرش با وکیل روسی خبر ندارد. سخنگوی کرملین هم بلافاصله، این گزارش را تکذیب کرد و آنرا پوچ خواند.