kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۳۸۸
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
صلیب سرخ جهانی:

روزی 7000 نفر در یمن به وبا مبتلا می‌شوند

طبق اعلام کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ، در حال حاضر بیش از 300 هزار یمنی به بیماری وبا مبتلا شده‌اند و روزانه، 7 هزار مورد مشکوک به ابتلا به این بیماری نیز ثبت می‌شود.



روز یکشنبه سازمان جهانی بهداشت با اعلام ابتلای 21 استان از 22 استان یمن به وبا از افزایش شمار قربانیان مبتلا به این بیماری به بیش از ۱۷۰0 تن خبر داده بود. در ادامه آمارهای تکان‌دهنده درباره وضعیت ناگوار انسانی در یمن، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ  نیز آمار تازه‌ای از مبتلایان به این بیماری منتشر کرده است. دیروز کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ اعلام کرد: «اکنون بیش از 300 هزار یمنی به وبا مبتلا شده‌اند. شیوع بیماری وبا از 10 هفته قبل در یمن آغاز شده و همچنان یمنی‌های بیشتری را مبتلا می‌کند.»
حملات ائتلاف به رهبری سعودی از یک سو و محاصره زمینی،‌ دریایی و هوایی این کشور از سوی دیگر همچنان ادامه دارد و این موضوع، کمک‌رسانی به یمنی‌ها را با مشکل جدی مواجه کرده است. «رابرت ماردینی» مدیر منطقه‌ای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با «نگران‌کننده» خواندن وضعیت یمن اعلام کرده که «روزانه 7 هزار مورد مشکوک به ابتلای به وبا در یمن ثبت و مشاهده می‌شود.»
بمباران 413 مرکز بهداشت
در همین ارتباط دکتر «عبدالحکیم الکحلانی» سخنگوی وزارت بهداشت یمن در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر اعلام کرد: «گسترش این بیماری چند علت دارد. اما عامل اصلی آن تجاوز به یمن است و متجاوزان مسئول گسترش این بیماری هستند و موجب فروپاشی تدریجی نظام بهداشتی در یمن شده‌اند.» وی تاکید کرد: «۴۱۳ مرکز بهداشتی توسط جنگنده‌های متجاوز سعودی هدف قرار داده شده که برخی از آن‌ها به صورت کامل و برخی دیگر نیز به صورت جزئی تخریب شده‌اند.» طبق اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت یمن، «متجاوزان عامدانه مرکز مداوای بیماری اسهال را در استان صعده بمباران کردند؛ این حجم از جنایت را تصور کنید. ما در حال مبارزه با بیماری خطرناک وبا هستیم و آن وقت متجاوزان مرکز مداوای بیماری اسهال را هم هدف قرار می‌دهند!»