kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۳۸۴
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۱

کوتاه از سراسر جهان


آلمان
هندلزبلات: «مارتین شولتز»، نامزد صدر اعظمی آلمان از حزب سوسیال دموکرات با تاکید بر اینکه میزبانی نشست «جی ۲۰» باید در یک شهر دموکراتیک انجام شود، انتخاب ریاض به عنوان میزبان بعدی این اجلاس در سال ۲۰۲۰ را غیرمعقول دانسته است. براساس تصمیمات اتخاذ شده، عربستان در سال 2020 میزبان نشست بعدی «جی 20» خواهد بود. وی انتخاب ریاض به عنوان میزبان بعدی این نشست در سال 2020 را «قابل درک» ندانسته و همچنین گفته: «بهتر از آن این است که این نشست هر از چند گاهی در مقر سازمان ملل برگزار شود.»
انگلیس
میزان: دادگاه عالی انگلیس در حکمی عجیب رای به عدم توقف فروش سلاح به عربستان سعودی داده است. دادگاه عالی انگلیس با استناد به آنچه «شواهد محرمانه» عنوان شده شکایت‌های مطرح شده علیه تصمیم دولت انگلیس در فروش سلاح به عربستان را «بی‌اساس» عنوان کرده است. علیرغم وجود نگرانی‌های گسترده مبنی بر کشتار گسترده غیرنظامیان در یمن از سوی ائتلاف سعودی، دادخواست کمپین ضدتجارت سلاح، علیه فروش سلاح انگلیس به عربستان در دادگاه عالی این کشور به نتیجه نرسید. ائتلاف متجاوز عربستان در پی ورود به جنگ داخلی در یمن تاکنون موجب کشته شدن حدود 10 هزار غیرنظامی شده و انگلیس از مهم‌ترین تامین‌کنندگان سلاح عربستان در این جنگ است.
آمریکا
مشرق: دبیر سیاسی شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز استرالیا در گزارشی اعلام کرده که  دونالد ترامپ در نشست اخیر جی۲۰، «افول قدرتی به نام آمریکا را به نمایش گذاشت» و «خلأ قدرت حاصل از این سقوط، با حضور روسیه و چین پر می‌شود». وی سپس به نقطه‌ضعف‌های شخصی ترامپ در جایگاه یک رئیس‌جمهور پرداخت و گفت: «او هیچ تمایل و البته ظرفیت رهبری جهان را ندارد و گروه جی۲۰ در حالی به کار خود پایان داد که به گروه جی۱۹ تبدیل شده بود زیرا در انتهای این نشست، آمریکا منزوی و بی‌یار و یاور شده بود».
افغانستان
فارس: سناتور «جان مک‌کین» رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا که اخیراً به افغانستان سفر داشته است، در گفت‌وگو با شبکه «سی بی‌اس» ضمن تأکید بر اینکه «آمریکا هیچ راهبردی در افغانستان ندارد»، گفته «واشنگتن در حال شکست در افغانستان است». این سناتور ایالت «آریزونا» حتی تصریح کرده که «مشکل این است که کاخ سفید هنوز به واسطه آشفتگی، یک راهبرد صریح و روشن اعلام نکرده است». مأموریت نیروهای آمریکا در افغانستان در سال 2014 به پایان رسید با این وجود بیش از 8 هزار و 400 نظامی آمریکایی همچنان در این کشور باقی مانده‌اند و 5 هزار نیروی ناتو نیز در این کشور حضوردارند.
یمن
اسپوتنیک: جنبش انصارالله یمن اعلام کرده یگان موشکی این جنبش با شلیک یک فروند موشک«زلزال 2» دیگر، مواضع نیروهای وابسته به منصور هادی، رئیس جمهور فراری این کشور را در استان تعز هدف قرار داده است. دست‌کم 15 نفر از نیروهای منصور هادی در این حمله موشکی کشته و زخمی شدند.استان تعز در جنوب غربی یمن محل درگیری نیروهای انصارالله با عناصر وابسته به منصور هادی است.
ژاپن
رویترز: رسانه‌های ژاپنی گزارش داده‌اند، نخست وزیر این کشور اوایل ماه آینده میلادی اقدام به تغییر برخی از اعضای کابینه خود و رهبران حزبش به منظور افزایش محبوبیت خود که به پایین‌ترین حد خود از سال ۲۰۱۲ تاکنون رسیده خواهد کرد.
این اتفاق در پی شکست تاریخی حزب شینزو آبه در انتخابات محلی چند روز پیش در شهر توکیو رخ خواهد داد. نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد محبوبیت شینزو آبه به پایین‌ترین حد خود از زمان بازگشت او به قدرت در سال ۲۰۱۲ رسیده است.