kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۷۴۲
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
آیت‌الله آملی‌لاریجانی:

دشمن با وقاحت از براندازی حرف می‌زند/بعضی‌ها دست دوستی به سویش دراز می‌کنند

دیروز همایش سراسری قوه قضائیه با حضور سران سه قوه و مسئولان کشوری و قضایی درسالن اجلاس سران برگزار شد و سران سه قوه در این مراسم سخنرانی کردند.




در این همایش معاون اول قوه قضائیه، وزیر دادگستری، معاون حقوقی قوه قضائیه، معاون راهبردی قوه قضائیه، سخنگوی شورای نگهبان، رئیس‌سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، دبیر ستاد حقوق بشر، رئیس‌دیوان عالی کشور، رئیس‌سازمان بازرسی کل کشور، وزیر اطلاعات، رئیس‌بنیاد شهید، معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، رئیس‌سازمان زندان‌ها، رئیس‌مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، رئیس‌مرکز رسانه قوه قضائیه، روسای دادگستری‌ها و دادستان‌های سراسر کشور و.... حضور داشتند.
سخنرانی رئیس‌قوه قضائیه
به گزارش خبرگزاری میزان، آیت‌الله آملی لاریجانی در همایش سراسری قوه قضائیه که صبح دیروز (یکشنبه) با حضور مسئولین عالی کشوری و قضایی در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه و یاد و خاطره شهدای هفتم تیر اظهار کرد: «برخی سخن‌ها که در مجلس گفته می‌شود در عمل زیر سؤال بردن استقلال قوه قضائیه است. می‌بینیم به بهانه نقادی کردن آرا قضات یا دستگاه قضایی، می‌خواهند تحت فشار قرار دهند. آقایی بعد از یک محاکمه در یک پرونده بسیار گسترده و مهم می‌گوید چنین حکمی در سه هزار سال تاریخ ایران صادر نشده. این توهین به دستگاه قضایی ، ظلم و مخالف استقلال این دستگاه است.»
رئیس‌قوه قضائیه گفت: «امروز شناخت دشمن و نفوذ دشمن به شناخت وضعیت ما در دنیا کمک خواهد کرد. قوه قضائیه باید مقابله کند و توجه داشته باشد آنها از چه مسیری می‌خواهند بیایند. نفوذ فرهنگی این است که با حیله، فرهنگ خود را در بستر جامعه ما گسترش دهند. چرا فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی را تبدیل به فرهنگ‌های بیگانه کنیم. با تمام قوا وگاهی به عنوان کار اقتصادی وارد می‌شوند، سیستم شبکه‌های مجازی راه می‌اندازندمی‌گویند می‌خواهیم کار علمی کنیم. در پس پرده تسلط فرهنگی است.»
وی افزود: «پاسخگویی قوه قضائیه به معنای تبیین را قبول داریم اتفاقا در جامعه باید هرچه بیشتر بتوانیم مستدل صحبت کنیم. گاهی مقصود از پاسخگویی این است هر دستگاه یا نهادی ولو مجلس بیاید راجع به پرونده‌ها سؤال کند و دستگاه قضایی موظف باشد جواب دهد، بعد هم بگویند آنجای حکم اشکال دارد. این بر خلاف وظیفه دستگاه قضایی است. در هیچ جای دنیا هم همچنین رسمی نیست که دائما دستگاه قضایی و قضات و آرا آنها را زیر سؤال ببرند.»
آملی لاریجانی تاکید کرد: «در چند روز گذشته وزیر خارجه آمریکا با پررویی می‌گوید حرکت و تلاشمان برای تغییر نظام است با کمک کسانی که در خود کشور این فکر را دارند! تمام ارکان نظام ، مقننه، مجریه و خصوصا قوه قضائیه باید بیدار باشند. دشمنی ایستاده رو در رو نظام و با صراحت و وقاحت تمام می‌گوید به دنبال تغییر نظام هستیم آن وقت در درون این نظام کسانی دستشان را برای دوستی با آن دراز می‌کنند.»
سپاه قدس افتخار نظام است
رئیس‌دستگاه قضا گفت: «گوشه کنایه‌ها برای اقتدار و امنیت نظام مضر است. سپاه قدس افتخار این نظام است. از سردار رشید سردار سلیمانی نام می‌برم که دشمن علیه او اقدام می‌کند که چرا به سوریه و عراق سفر کرده. شما چه کاره اید که از هزاران کیلومتر آن طرف‌تر نظر می‌دهید، همسایه مجاور ما دعوت کرده است.»
آملی لاریجانی ضمن اشاره به حمایت آشکار آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از آشوب‌آفرینی پس از انتخابات 88 گفت: «می گفتند ما از این‌ها حمایت می‌کنیم به ادعای حقوق بشر. حقوق بشر را جزء مضحکه و ملعبه‌ای برای اهداف خود چیزی نمی‌دانستند و نمی‌دانند. واقعا حیرت انسان نه از آنهاست بلکه از کسانی است که در این کشور در روزنامه‌ها و سایت هایشان به طرف حمایت از اینها می‌روند. این تذهبون مال شماست.»
وی در ادامه پیرامون موضوع اقتصاد‌ مقاومتی گفت : «در جلسات متعدد مسئولان عالی قضایی بحث کردیم که چگونه قوه قضائیه می‌تواند به اقتصاد مقاومتی، اشتغال وتولید کمک کند. دستور العمل مبسوط و دقیقی را آماده کردیم که به زودی ابلاغ خواهد شد. برای تمام اجزای قوه قضائیه خطوطی را ترسیم کردیم که به اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید کمک کنند. قوه قضائیه در این جهت حتما همراه دولت خواهد بود، یکی از مهمترین آنها امنیت اقتصادی است.»
آملی لاریجانی افزود: «برخورد با مفاسد اقتصادی و تضمین امنیت برای سرمایه‌گذاری در کشور دو بال امنیت اقتصادی هستند. سرمایه‌گذاری که وارد کشور می‌شود انتظار دارد دستگاه‌های اجرایی کشور به صورت عادلانه با او رفتار کنند. برخورد با مفاسد اقتصادی و رانت‌ها به امنیت سرمایه‌گذاری به وجه ما کمک می‌کند. در بسیاری از استانها بخش‌هایی زیرنظر روسای دادگستری‌ها فعالند که به سرمایه‌گذاری‌های سالم کمک کنند.»
وی در ادامه گفت: «زمزمه‌هایی می‌شنویم برای تشکیل یک نهاد حقوق شهروندی و حقوق بشر ازناحیه دولت. البته ما از هرحرکتی که کمک کند به تامین حقوق مردم در چارچوب قانون استقبال می‌کنیم. حقوق شهروندی ابتدا به صورت دستورالعمل از سوی رئیس‌قوه قضائیه سابق طراحی و تبدیل به قانون شد و امروز خود دارای نهادی در قوه قضائیه است. ستاد حقوق بشر بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی که به تصویب مقام معظم رهبری رسیده وظایفی دارد. ما نمی‌توانیم یک نهاد ملی دیگری درست کنیم. این کار هم خلاف قانون اساسی و هم خلاف شرع است.»
سخنرانی رئیس‌جمهور
 حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در ادامه همایش سراسری قوه قضائیه به ایراد سخنرانی پرداخت. وی ضمن گرامیداشت هفته قوه  قضائیه گفت: «بی تردید شهید بهشتی، جزو مظلوم‌ترین چهره‌های استثنایی حوزه علمیه قم، علما و اندیشمندان بود.»
روحانی افزود: «شهید بهشتی در زمینه تربیت جوانان برای مدیریت آینده کشور و همچنین طلاب برای پاسخگویی به نیازهای زمان، فردی بسیار دقیق بودند؛ از زمان آغاز نهضت اسلامی در سال 1341 همواره ایشان به عنوان یکی از فضلای حوزه علمیه قم در کنار امام راحل بودند؛ شهید بهشتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بار بسیار سنگینی را بر دوش گرفتند؛ صبر ایشان به گونه‌ای بود که صبر را خسته کرده بود؛ مظلوم‌ترین شخصیت آن زمان انقلاب اسلامی بدون تردید شهید بهشتی بود.»
  رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه رقابت و تبلیغات انتخاباتی برای دوران انتخابات است، عنوان کرد: «در گوشه هر انتخاباتی به هرحال ممکن است نقص یا ایرادی وجود داشته باشد؛ ما هیچکدام معصوم نیستیم؛ اما مردم ما با رشادت و شهامت ونشاط به صحنه آمدند و کار خود را به احسن وجه انجام دادند.»
وی با بیان اینکه امیدواریم در دولت دوازدهم بتوانیم از قوه قضائیه بهره بیشتری ببریم، تاکید کرد: «در راس قوه قضائیه حضرت آیت‌الله آملی لاریجانی، اندیشمند فرهیخته‌ای هستند که هم به فقه مسلط است و هم به مقتضیات زمان دوران؛ ما به راحتی می‌توانیم با توجه به شرایط روز، با داشتن اجتهاد پویا و با در نظر گرفتن شرایط زمان و مکان به تعبیر حضرت امام خمینی (ره)، لوایح قوی‌تر و بهتری تهیه کنیم و در کنار آن لوایح اعتماد عمومی مردم را بیش از گذشته جلب و کار دستگاه قضا را ساده‌تر کنیم و تعداد پرونده‌های دستگاه قضا را کم کنیم.»
وی ادامه داد: «در 4 سال گذشته تلاش ما این بوده که 3 قوه در کنار هم باشیم؛ ممکن است از همه انرژی حداکثر استفاده نشده باشد اما در عین حال هیچوقت قوه مجریه دنبال تخریب قوه قضائیه نبوده، قوه قضائیه دنبال تخریب قوه مجریه نبوده و قوه مقننه هم به دنبال تخریب دو قوه دیگر نبوده است.»
سخنان رئیس‌مجلس
دیگر سخنران این مراسم علی لاریجانی بود. وی در سخنان خود تاکید کرد: «درقانون برنامه ششم باتدبیر خوب ریاست ومسئولین قوه قضائیه وبا همکاری مجلس یکی ازبخش‌هایی که خوب توانست متن راتدوین وجانمایی کند قوه قضائیه بود.»
رئیس‌مجلس در ادامه افزود: «اهداف کیفی روشنی دراین برنامه آمدوعلاوه برآن تبدیل به اهداف کمی نیزشد. دراین طرح روشن است قوه قضائیه ابتدای برنامه کجا قرار دارد و درانتها باید کجا قراربگیرد. درکنار آن نیز درخواست‌های روشنی داده شده که بایدتامین شود‎.»
لاریجانی تاکید کرد: «قوه مجریه باید کمک کند تا قوه قضائیه به خوبی پیشگیری از وقوع جرم را محقق کند.»
وی در ادامه افزود: «کابینه آینده باید کابینه کار باشد نه خط و خطوط و سهمیه خواهی‌ها. در یکی از رسانه‌ها دیدم که این انتخابات رفراندوم برای کشور بود، چرا خلاف می‌گویید، انتخابات بود نه رفراندوم. رئیس‌جمهور معیار اصلی را کارآمدی و انقلابی‌گری بگذارند.»