kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۶۴۲
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

توهین و فحاشی مدیران ارشد دولتی جزو اصول دموکراسی است؟!


سرویس سیاسی-
عبدالله ناصری در مصاحبه با روزنامه آرمان و در پاسخ به این سؤال که «اگر به‌جای دکتر روحانی بودید در چهار سال آینده چه اقداماتی انجام می‌دادید؟» گفت: «یک دولت بسیار منسجم تشکیل می‌دادم و تقریبا 60‌درصد کابینه را تغییر می‌دادم، به ویژه تیم اطلاع‌رسانی مقتدری را به کار می‌گرفتم و در انتخاب وزرا نیز به این مسئله توجه جدی‌تری می‌کردم که وزرایی انتخاب شوند که آماده پرداخت هزینه برای دولت و تحقق مطالبات مردم باشند. با مردم نیز صادقانه سخن می‌گفتم. همچنین سعی می‌کردم ارتباط بیشتری با مردم داشته باشم و واقیعت‌های جامعه را با آنان بی‌پرده بگویم.»
ناصری در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «کابینه یازدهم یک کابینه دو قطبی بود یعنی بخشی از وزیران آن کارآمد و توانمند بودند... اما قطب دیگر نیز وزرای ضعیف و ناهمسو بودند که در این دولت باید این مسئله حل شود و دولت تک قطبی و چابک ایجاد شود.»
تجربه به کارگیری مدیران و وزرای پیر در کابینه دولت یازدهم و ناکارآمدی و کم‌تحرکی برخی وزرا باعث شد تا چابک‌سازی و جوان‌کردن دولت دوازدهم به یک مطالبه عمومی تبدیل شود. دولت یازدهم در ابتدای کار مدعی شد که «ژنرال‌ها» را به خط کرده است و مسائل کشور را در 100 روز حل می‌کند.
پیش از این «شهربانو امانی» منتخب پنجمین دوره شورای شهر تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با آرمان گفته بود کابینه دوازدهم ژنرال نمی‌خواهد.
تحریم‌های ضد ایرانی اتحادیه اروپا، یارگیری موفق ظریف!
روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «یارگیری موفق ظریف در اروپا» نوشت: «ظریف به‌دنبال یارگیری از تیم اروپاییان علیه ترامپ وکنگره آمریکاست. در حال حاضر با توجه به شکاف بین اروپا و آمریکا، دیگر سرنوشت اروپا تحت فرمان ترامپ نیست و از طرفی دیگر تمام این کشورها پایبند به مندرجات برجام هستند. ظریف می‌تواند با استفاده از این دو نکته؛ کشورهای آلمان، ایتالیا و فرانسه و... را به جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در ایران ترغیب و رعایت مفاد برجام را برای تحت فشارقراردادن آمریکا به آنها گوشزد کند.»
روزنامه دولتی ایران نیز دیروز در یادداشتی به قلم حسن بهشتی پور تاکتیک غیرمعقول دلخوشی به اروپا پس از ناکامی در خوشبینی به آمریکا را مطرح کرد و نوشت: «اهمیت اقتصادی کار با ایران در فضای پسابرجام برای اروپایی‌ها مانع از ورود آنها به تنشی خواهد بود که کاخ سفید درصدد است علیه ایران به راه بیندازد. آنها به دنبال مستحکم‌تر کردن پیوندهای اقتصادی با ایران بوده و سعی می‌کنند همه موانع موجود را هم بردارند و رابطه اقتصادی با ایران را به دهه قبل از تحریم‌ها بازگردانند. تأکید ویژه مقام‌های بلندپایه اروپا بر اجرای برجام در دیدارهایی که با آقای ظریف داشتند، از این هدف آنها حکایت می‌کند. ضمن آنکه گزارشی هم که دبیرکل سازمان ملل درباره برجام منتشر کرده است، نسبت به گزارش‌های بان‌کی‌مون، دبیرکل سابق سازمان ملل مثبت‌تر است و نشان از تغییر مسالمت‌آمیز فضا به نفع ایران دارد.»
توهین به شعور مخاطب، به امری رایج در روزنامه‌های زنجیره‌ای تبدیل شده است. این روزنامه مدعی اصلاحات در حالی از یارگیری موفق ظریف در اروپا می‌گوید که همزمان با سفر وزیر خارجه کشورمان، اتحادیه اروپا لیست جدیدی از افراد و نهادهای تحریمی در ایران را که در فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی نقش دارند، اعلام کرد. در این فهرست اسامی اشخاصی چون سردار قاسم سلیمانی و نهادهایی چون سازمان صنایع دفاعی به چشم می‌خورد.
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا- بهمن 95- به صراحت و البته با گستاخی اعلام کرد که «تحریم‌های اروپا در برخی موارد شدید‌تر از تحریم‌های آمریکا است».
دو گروه «سهل‌اندیش» و «ماموریت‌دار برای بزک غرب» که دیروز - بدون توجه به توانمندی‌های داخلی - آدرس حل مشکلات را در آغوش گرفتن کدخدا معرفی کرده بود، امروز و پس از خسارت محض برجام - همچنان بدون توجه به توانمندی‌های داخلی-  نسخه در آغوش گرفتن فرزندخوانده آمریکا یعنی اروپا را پیچیده است.
تعریف جدید روزنامه زنجیره‌ای از دموکراسی!
روزنامه زنجیره‌ای شرق در سرمقاله شماره دیروز خود به قلم سردبیر به انتقادها از رئیس‌جمهور پرداخته و آن را مقابله با دمکراسی خواند!
در حالی که پیش از این آزادی نقد و بیان نظرات مخالف از کارویژه‌های حکومت‌های دمکراتیک با نظام مردمسالار خوانده شده بود روزنامه‌های زنجیره‌ای این روزها هر گونه نقدی را مخالفت با دمکراسی می‌خوانند!
سردبیر شرق بی‌آن که به شهرآشوبی‌های مدعیان اصلاحات در سال 88 علیه رای مردم و رئیس‌جمهور منتخب ملت در آن سال بپردازد نوشت: «مخالفان روحاني با هتاكي به او دست به كار خطرناكي مي‌زنند. اين گروه خواسته يا ناخواسته اين پيام را به دنيا مي‌دهند که دولتي با بيش از ٢٤ ميليون رأي قوي‌‌تر از اراده آنان نيست. اين حملات تخريبي به روحاني بيش از آنكه مصرف داخلي داشته باشد كه دارد، بر ديپلماسي جهاني ايران اثري سوء مي‌گذارد و كار را براي دولت دوازدهم و ديپلمات‌هايش در عرصه بين‌المللي سخت‌تر مي‌كند. در واقع اين بار هتاكان عليه آراي مردم اقدام كرده‌اند و در يك كلام روبه‌روي دموكراسي ايستاده‌اند.»
نویسنده به این سؤال پاسخ نداد که اگر انتقاد از رئیس‌جمهور منتخب با 24 میلیون رای مقابله با دموکراسی است شورش و اردوکشی خیابانی علیه ساختار سیاسی در کشور برای ابطال نتایج انتخابات و اعلام پیروزی نامزد شکست خورده در سال 88 چه نامی می‌تواند داشته باشد؟!
نکته دیگر آنکه هیچ عقل سلیمی از هتاکی و فحاشی حمایت و استقبال نمی‌کند اما خاموش کردن صدای منتقدان و ایجاد جو خفقان به بهانه مقابله با هتاکی، روشی است که این روزها دولت و حامیانش برای مقابله با منتقدان در پیش گرفته‌اند.
نکته پایانی آنکه آیا توهین و فحاشی مدیران و مسئولان ارشد دولتی به دیگران از اصول دمکراسی است؟! به نظر می‌رسد اولین گام در راه مقابله با چنین پدیده‌های زشتی، داشتن صداقت و کنارگذاشتن معیارهای دوگانه است.
اساس مشکلات روحانی در دولت یازدهم
محمد غرضی وزیر دولت سازندگی در یادداشتی که روزنامه زنجیره‌ای قانون آن را منتشر کرد نوشت: «مشكل اساسي دولت اول حسن روحاني اين بود كه در مدت زمان مديريت چهارساله خود بر كشور، هيچ‌گاه نتوانست رضايت تمامي جريان‎ها را جلب كند و همين موضوع موجب شد تا او نتواند رييس‎جمهور كل كشور باشد. ديده نشدن دستاوردهاي دولت اول روحاني در ميان افكار عمومي موجب شد تا هجمه مخالفان‎ و منتقدان دولت به شدت مورد توجه قرار بگيرد. روحاني در دولت دوم خود بايد به گونه‎اي عمل كرده و اعضاي كابينه را به شكلي انتخاب كند كه بتواند رييس جمهور تمام ملت و تمام كشور باشد.»
پیش از این بارها منتقدین تاکید داشته‌اند که دولت یازدهم در عمل به وعده‌های خود در حل مشکلات معیشتی مردم و به ویژه مشکل اشتغال موفقیتی به دست نیاورده و برای پوشاندن این نقطه ضعف مجبور شده است دست به حاشیه‌سازی‌ها از جمله ایجاد رعب و وحشت از گذشته و نیز احتمال پیروزی رقبا بزند، دشمن سازی فرضی از سوی رئیس‌جمهور و دولت نیز این روزها با همین هدف صورت می‌گیرد.
رشد منفی اقتصاد
روزنامه اعتماد در گزارشی اقتصادی با عنوان «نرخ بهره‌وری 2 واحد درصد عقب ماندگی دارد» به موضوع رشد منفی نرخ بهره وری در این سال‌ها پرداخته است.
در این گزارش آمده است: «نرخ بهره‌وري ٢ واحد درصد عقب‌تر از هدف‌گذاري است. در برنامه ششم توسعه پيش‌بيني شد سالانه 2/8 درصد بهره‌وري كل عوامل توليد افزايش يابد. اين نرخ در واقع ٣٥ درصد از نرخ رشد اقتصاد ٨ درصدي در برنامه را سهم‌گيري مي‌كند.»
اگرچه هر از گاه دولتمردان و برخی روزنامه‌های حامی دولت تلاش کردند تا وضعیت اقتصادی را در تراز رو به رشد و مثبت ارزیابی کنند اما این گزارش در ادامه به رشد منفی اقتصاد در سال‌های اخیر اشاره دارد: «اين اهداف اما از آنجا كه در سال‌هاي گذشته و به ويژه در برنامه پنجم توسعه به‌طور متوسط مساوي صفر بود در سال‌هاي اخير همزمان با رشد منفي اقتصاد، نرخ بهره‌وري نيز رو به سراشيبي رفت. هرچند در سال گذشته نرخ رشد بهره‌وري مثبت ٩ شد اما در پنج سال گذشته يعني از سال ١٣٩١ تا ١٣٩٥ به‌طور متوسط نرخ بهره‌وري كل عوامل توليد 0/74- درصد بوده است.»
فحاشی به منتقدین خوی کاخ‌نشینی، یقه دریدن برای مفسدان اقتصادی
روزنامه اجاره‌ای بهار که به دلیل تعطیلات یک هفته‌ای از موج فحاشی، تهمت و ناسزاگویی زنجیره‌ای‌ها و تیم عملیات روانی دولت به شعر انتقادی قرائت شده توسط میثم مطیعی مداح اهل بیت در نماز عید فطر جا مانده بود، برای ادای دِین و سهم خود، یادداشتی سراسر توهین و تهمت و البته تناقض علیه مطیعی با تیتر «حق دارند چنین اشعاری بخوانند!» به عنوان سر مقاله دیروز خود منتشر کرد.
نویسنده این نوشتار سخیف و پرتناقض این مداح اهل بیت را به دریافت پول برای قرائت این شعر انتقادی متهم کرد و نوشت: «اگر مشخص شود که به واسطه همان چند بیت به ظاهر شعر در نماز عید فطر چه پاداش‌هایی می‌گیرند، شاید کسان دیگری به غیر از هم سفره‌ای‌های آن مداح هم حاضر شوند اشعاری به مراتب بدتر و سخیف‌تر بخوانند. وقتی شما می‌توانی با چند بیت شعر مهمترین‌ تریبون‌ها را در اختیار داشته باشی و به واسطه آن راه صدساله را یک شبه بپیمایی باید بتوانی چنین خوش خدمتی کنی. مخصوصا وقتی در نظر داشته باشیم که در این کشور کسانی هستند که سالیان سال درس خواندند و تلاش کردند و در عین شایستگی تنها آرزوی آنها داشتن یک شغل با مزایای حداقلی است، یا کارگرانی که شبانه روز کار می‌کنند ولی از عهده مخارج زندگی که همان معیشت باشد بر نمی‌آیند.»
این روزنامه که گویا تریبون نماز عید فطر و میثم مطیعی را با میتینگ تبلیغاتی رئیس‌جمهور و هزینه صدها میلیونی برای اجرای چند دقیقه فلان خواننده معروف اشتباه گرفته، توضیح نداد که چگونه شعرخوانی یک مداح اهل بیت با مدرک دکتری در انتقاد به خوی کاخ نشینی، لزوم توجه مسئولان به فقرا و جلوگیری از تبعیض، تضییع حقوق تحصیلکردگان بیکار یا کارگران فقیر است و مستحق توهین و فحاشی، اما حقوقهای نجومی، اختلاس‌های نجومی، وامهای نجومی و حق اوقات فراقت آقا زاده‌ها از سفره انقلاب و بیزنس رانتی و قاچاق دختر وزیر نشانه «مظلومیت» دولت است و شایسته دفاع
ترور شخصیت در روزنامه زنجیره‌ای
روزنامه اعتماد در شماره دیروز، گزارش روز خود را به منتقدان دولت اختصاص داده و با عباراتی سخیف به ترور شخصیت ایشان پرداخته بود.
موضع کلی این گزارش که با عنوان «رقبای دیروز، منتقدان امروز» منتشر شده بود حمله به منتقدان دولت با به کارگیری واژه‌هایی زشت و ناپسند بود. بر پیشانی این نوشتار این جمله نقش بسته که «انتقادهای ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف ادامه دارد». گویا از منظر این روزنامه حامی دولت پس از انتخابات دیگر نباید از عملکرد ضعیف دولت انتقاد کرد.
در بخشی از این گزارش آمده است: «قاليباف يادداشت خودش را در كانال تلگرامي‌اش با اين عنوان كه: «‌نه به فرافكني و هوچي‌گري/ صداي منتقدان را خاموش نكنيد» منتشر كرده است. او نوشته «همانقدر كه اهانت به رييس‌جمهور در روز قدس اسباب تاسف و قطعا محكوم است تلاش براي ساكت كردن صداي منتقدان هم نادرست است». به نوشته او «كساني كه آن تخريب و اين نقد را مانند هم مي‌دانند در واقع به دنبال ساكت كردن همه مخالفان هستند. آنان كه هميشه دم از تساهل و «زنده باد مخالف من»، «آزادي بيان» و «تحمل نقد» مي‌زنند ولي در عمل با فشار رسانه‌اي ساكت كردن منتقدان را در دستور كار دارند.»
قاليباف اين را هم نوشته كه ديوار «هوچي‌گري كشيدن» بين مطالبات مردمي و وظايف مسئولان اقدام ناصوابي است و دودش به چشم ملت مظلوم خواهد رفت.»
سپس این رسانه حامی دولت با به کارگیری عبارات «لوله کردن» و «گاز انبری» تلاش کرده است تا ضمن ترور شخصیت به شیوه‌ای دیگر به خاموش کردن صدای منتقدان بپردازد. پرداختن به برخی سال‌های دهه‌های گذشته در حالی توسط این روزنامه مطرح شده است که برای نمونه مواضع و اقدامات بسیاری از اشخاصی که امروز مورد مدح و ستایش زنجیره‌ای‌ها قرار دارند در دهه 60 امروزه در دسترس همگان قرار دارد.