kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۵۹۸
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵

4 کشور عربی با تاسیس پایگاه نظامی در بحرین آماده حمله به قطر می‌شوند

برخی منابع خبری نوشته‌اند کشورهای تحریم‌کننده قطر قصد دارند ضمن تشدید تحریم‌ها علیه دوحه، پایگاهی نظامی هم در بحرین تاسیس کنند تا در صورت تسلیم نشدن قطر علیه این کشور به زور وارد عمل بشوند.

سرویس خارجی -

به نظر می‌رسد محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به دنبال فراهم کردن زمینه استفاده از زور علیه قطر است. چرا که دوحه تا این لحظه به شروط این کشور برای پایان محاصره جواب «نه» داده است. در همین رابطه تسنیم به نقل از «الاهرام العربی» نوشته، کشورهای تحریم‌کننده قطر قصد دارند پایگاهی نظامی در بحرین احداث کنند... این اقدام یکی از 4 اقدامی است که در صورت عدم پاسخ قطر به خواسته‌های عربستان، امارات، بحرین و مصر علیه آن اتخاذ می‌شود. منابع عربی بلندپایه که خواستند نامشان فاش نشود گفته‌اند که علاوه بر احداث پایگاه نظامی، مواردی همچون تشدید تحریم‌های اقتصادی، تعلیق عضویت قطر در شورای همکاری خلیج‌فارس، و بلوکه کردن دارایی‌های قطر در کشورهای تحریم‌کننده در دستور کار است.»
خالد العطیه وزیر دفاع قطر در واکنش به فشارهای سعودی اعلام کرده «حمله (تبلیغاتی و سیاسی) و محاصره، به منزله اعلام جنگ بدون خونریزی است».
از سوی دیگر خبر رسیده ساکنان دوحه پایتخت قطر کالاهای وارداتی از کشورهای تحریم‌کننده کشورشان را تحریم کرده‌اند. شبکه الجزیره در گزارشی اعلام کرده «کالاهای عربستان و امارات که برخی از تجار در روزهای اول بحران فورا آن را انبار کردند، در حال حاضر مشتری ندارد. بر اساس این گزارش، «این رکود شامل حال محصولات شماری از شرکت‌های سعودی و اماراتی به‌ویژه شرکت لبنیات المراعی شده است.» المراعی بزرگترین شرکت لبنیانی در خاورمیانه است و از بازار بزرگی در قطر که 80 درصد از مواد غذایی خود را وارد می‌کند، برخوردار است. همچنین در سایه ادامه این وضعیت مراکز خرید بزرگ مجبور شده‌اند تخفیفات ویژه‌ای برای کالاهای تولید عربستان و امارات در نظر بگیرند تا شهروندان دوحه را به خرید آن تشویق کنند اما این کار فایده‌ای نداشته است.»
گفتنی است عربستان و متحدانش قطر را به حمایت از گروه‌های «تندرو» متهم کرده و تمامی روابط خود با این کشور را قطع کرده‌اند. قطر این اتهام را رد کرده است. عربستان،‌ امارات و بحرین اما، تمامی مسیرهای دریایی، زمینی و هوایی با قطر را مسدود کرده‌اند. این کشورها بعد از قطع روابط خود با قطر فهرستی از مطالبات خود را در 13 بند به قطر ارائه داده‌اند که با مخالفت این کشور مواجه شده است. مقامات دوحه اعلام کرده‌اند که درخواست‌های عنوان شده از سوی کشورهای عربی همسایه قطر، «غیرقابل قبول» و «غیرقابل اجر» است.