kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۵۹۰
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۷

کوتاه از سراسر جهان


کره شمالی
خبرگزاری فرانسه: دونالد ترامپ و مون جائه این، روسای جمهوری آمریکا و کره جنوبی در پایان نشست دو روزه در کاخ سفید مذاکراتی را درباره «مخالفت با توسعه تسلیحات اتمی کره شمالی که می‌تواند برای هر دو کشور تهدید باشد»، انجام دادند. ترامپ گفت «صبر استراتژیک ما در قبال کره شمالی به علت برنامه‌ هسته‌ای‌اش تمام شده چرا که آن به زندگی بشریت احترام نمی‌گذارد».  پیونگ‌یانگ این اظهارات ترامپ را به مثابه تهدید اتمی آمریکا علیه کشورش عنوان کرد.
انگلیس
تسنیم: حدود صدها نفر از خدمه کابین شرکت هواپیمایی «بریتیش ایرویز» در شلوغ‌ترین ایام سفر در فرودگاه‌های انگلیس، اعتصاب ۱۶ روزه خود را از دیروز در اعتراض به پایین بودن حقوق و دستمزد آغاز کردند. کارکنان «بریتیش ایرویز» اعتصاب خود را همچنین در اعتراض به تحریم‌هایی آغاز کردند که این شرکت علیه آن دسته از خدمه کابین که در اعتصاب‌های قبلی شرکت کرده بودند اعمال کرده است. با این حال این شرکت هواپیمایی به مسافران اطمینان داده که این اعتصاب به پروازهای آنها لطمه نخواهد زد و این شرکت از هواپیماها و خدمه شرکت قطر ایرویز برای رساندن همه مسافران به مقصدهای خود استفاده خواهد کرد.
فرانسه
رویترز: «مارین لوپن» رهبر جبهه ملی فرانسه به اتهام «سوء استفاده از منابع مالی اتحادیه اروپا و پرداخت آن به مشاوران پارلمانی»، از سوی مقام‌های قضایی تحت تحقیقات رسمی قرار گرفته است. «لوپن» که به اتهام از بین بردن اعتماد با تحقیقات قضایی روبرو است، پیش از این هرگونه اتهام فساد مالی را رد کرده و طرح این اتهامات را با انگیزه‌های سیاسی دانسته است. وکیل مدافع لوپن هم تاکید کرده که نسبت به آغاز تحقیقات علیه موکلش اعتراض خواهد کرد.
روسیه
ایندیپندنت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز جمعه حکمی را درخصوص تمدید تحریم‌های متقابل روسیه علیه اروپا تا 31 دسامبر(آبان) سال 2018 امضا کرد. اتحادیه اروپا اخیرا تحریم‌های اقتصادی خود علیه روسیه را به‌صورت رسمی تمدید کرد که در جولای(مرداد) 2014 و در واکنش به الحاق کریمه به روسیه از سوی مسکو صورت گرفته بود. روسیه همچنین اعلام کرده سهم پرداخت‌های سالیانه خود به شورای اروپا را به دلیل آنچه که اذیت و آزار ۱۸ نماینده خود در این شورا در پاسخ به الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه خواند، لغو می‌کند.
یمن
المیادین: یک منبع نظامی گفته ارتش و کمیته‌های مردمی یمن یک موشک زلزال 22 به سمت مرکز تجمع ارتش سعودی در روستای الراحه در جیزان شلیک کردند. منبع نظامی دیگر نیز با اعلام اینکه «ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پادگان الخنجر از توابع مزدوران منصور هادی در بخش الخب و الشعف شمال استان الجوف را هدف حملات توپخانه‌ای قرار دادند» این خبر را تکمیل کرده است. یگان توپخانه‌ای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز جمعه نیز مرکز تجمع ارتش سعودی در میدی در استان حجه را گلوله‌باران کرده بودند. سعودی ضمن ائتلاف با برخی کشورهای عربی منطقه از ششم فروردین 94 حملات گسترده علیه یمن را آغاز کرده تا از این طریق بتواند «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی، فراری و دست‌نشانده خود در یمن را به قدرت بازگرداند.
چین
سی‌ان‌ان: رئیس‌جمهور چین در مراسم تحلیف رئیس‌ اجرایی جدید هنگ‌کنگ گفته: هرگونه تلاش برای به خطر انداختن امنیت و حق حاکمیت چین و یا استفاده از هنگ کنگ برای انجام فعالیت‌های نفوذی و خرابکارانه علیه چین خط قرمز پکن است. این سخنان رئیس‌جمهور چین پس از مراسم سوگند «کری لم» اولین رئیس اجرایی زن هنگ‌کنگ، مطرح شد.  رئیس جمهور چین برای اولین بار به هنگ‌کنگ سفر کرده تا در بیستمین مراسم استقلال هنگ‌کنگ از امپراتوری انگلیس و الحاق به چین شرکت کند که این حضور با اعتراضات حامیان دموکراسی در خیابان‌ها همراه شد و درگیری‌هایی با پلیس صورت گرفت.