kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۵۳۷
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۶
در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان

لاریجانی: با حضور و کمک ایران به عراق، داعش امروز نفس‌های آخرش را می‌کشد

رئیس‌مجلس شورای اسلامی گفت: اگر ما به دولت و ملت عراق کمک نمی‌کردیم، بغداد توسط داعش اشغال شده بود، با کمک‌های ایران امروز داعش آخرین نفس‌های خود را می‌کشد.


به گزارش فارس، علی لاریجانی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» در سئول پایتخت کره جنوبی، در پاسخ به سؤالی پیرامون قانون ممنوعیت سفر اتباع برخی کشورها به آمریکا اظهار داشت: در صحنه بین‌المللی به یک دیپلماسی خلاق نیاز داریم نه یک دیپلماسی ماجراجویانه، ایجاد ممنوعیت سفر برای اتباع برخی کشورها دیپلماسی خلاق نیست بلکه اقدامی واپس‌گرایانه است و آنها مسئله مبارزه با تروریسم را بهانه‌ای برای این کارها قرار داده‌اند.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد ممنوعیت برای سفر اتباع برخی کشورها باعث سرکوب اقدامات تروریستی نمی‌شود، افزود: بیشتر از آنکه این اقدام مبارزه با تروریسم باشد، یک ژست است از طرف دیگر باید توجه داشت که تروریست‌ها با پاسپورت عادی سفر نمی‌کنند و در نتیجه می‌توان گفت ایجاد چنین محدودیت‌هایی برای اتباع برخی کشورها تاثیری در جلوگیری از اقدامات تروریستی نخواهد داشت.
نقش آمریکا در بوجود آوردن داعش
وی با بیان اینکه در خصوص ایجاد داعش آمریکا مظنون است، ادامه داد: وزیر خارجه اسبق آمریکا گفته بود که ما در به وجود آوردن داعش نقش داشته‌ایم. اگر ما به دولت و ملت عراق کمک نمی‌کردیم، بغداد مورد اشغال داعش قرار می‌گرفت. این کمک ایران بود که داعش حالا آخرین نفس‌هایش را می‌کشد.
وی در پاسخ به سؤالی پیرامون انجام حمله تروریستی اخیر در تهران افزود: ایران چند سال است که با داعش درگیر است و آنها به دنبال ضربه زدن به ایران بودند و توانستند به ساختمان ارتباطات مردمی نمایندگان ضربه بزنند که البته ایران گروه‌های زیادی را از آنها سرکوب کرد، این موضوع نشان می‌دهد که ایران برای مبارزه با تروریسم جدی است و هزینه‌های آن را خواهد داد.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعداد زیادی از برنامه‌های تروریست‌ها برای انجام عملیات در ایران خنثی شده، گفت: در کارهای تروریستی ممکن است آنها از یک رخنه‌ای استفاده کنند، ولی آن چیزی که اهمیت دارد این است که تروریست‌ها می‌خواستند تعداد زیادی عملیات انجام دهند که از آنها جلوگیری شد.
تروریست‌ها در ایران
 کاری نمی‌توانند بکنند
رئیس‌مجلس شورای اسلامی افزود: پس از انقلاب ما همیشه با تروریسم مواجه بودیم و جریان سازمان یافته‌تری نسبت به داعش در ایران به نام مجاهدین خلق فعالیت می‌کردند که حدود 17 هزار نفر را ترور کردند و ما روش این تروریست‌ها را می‌شناسیم، گروه‌های تروریستی در ایران رخنه کرده و یک عملیات انجام دادند همچنان که در عراق، سوریه، افغانستان و پاکستان، همچنین در فرانسه و بلژیک تعداد زیادی عملیات می‌کنند آنها می‌دانند در ایران با سنگرهای محکمی روبه‌رو هستند و نمی‌توانند کاری را از پیش ببرند.
وی افزود: ما خیلی متأسفیم که هیئت حاکمه آمریکا از منافقین و تروریسم حمایت می‌کنند، اینها همان‌هایی هستند که یک‌جا از تروریسم حمایت می‌کنند و یک جا ادعای مبارزه با تروریسم را دارند.
لاریجانی گفت: آیت‌الله سیستانی و مردم عراق با کمک ایران به دولت عراق توانستند داعش را پس بزنند، در سوریه نیز آمریکا به برخی تروریست‌ها کمک می‌کند، با ژست‌های سیاسی نمی‌توانند به نتیجه برسند، تفکر ایرانی با تروریسم سازگار نیست و به همین جهت سال‌هاست که با تروریسم مبارزه می‌کنیم.