kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۸۸۰
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷

کوتاه از سراسر جهان


عربستان
تسنیم: المزروعی معروف‌ترین فعال رسانه‌ای اماراتی که روابط نزدیکی به ولیعهد ابوظبی دارد در یک توییت با اشاره به «قریب الوقوع بودن سرنگونی ولیعهد سعودی» نوشته: محمد بن سلمان پادشاه آینده عربستان است. این توییت تاکید روشن و صریحی بر قریب الوقوع بودن سرنگونی «امیر محمد بن نایف» ولیعهد سعودی است که فرض بر این است که پادشاه آینده باشد. اماراتی‌ها المزورعی را یک نیروی امنیتی نزدیک به محمد بن زاید می‌دانند که به طور مداوم دیدگاه‌های امارات را بیان داشته است و نوشته‌های او شامل مسائلی است که امارات همواره مایل است به شکل غیر رسمی منتشر شود.
افغانستان
ای‌بی‌سی نیوز:. جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت آریزونا و رئیس‌کمیته خدمات مسلحانه سنا با انتشار بیانیه‌ای گفته: «جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا اخیرا در جریان شهادتش مقابل کمیته خدمات مسلحانه سنا اعلام کرد که ما در افغانستان پیروز نمی‌شویم. با وجود آنکه شش ماه از روی کارآمدن دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گذرد این دولت هیچ استراتژی درخصوص افغانستان ارائه نکرده است.» وی در ادامه گفته «پس از گذشت ۱۶ سال از جنگ افغانستان ما در بن‌بستی در این کشور به سر می‌بریم. بدتر آنکه ما هیچ استراتژی برای پایان دادن به این بن‌بست و دستیابی به پیروزی نداریم.»
کره شمالی
تسنیم: پس از انتشار خبر درگذشت تبعه آمریکایی زندانی در کره شمالی که هفته گذشته در حالی که به کما رفته بود آزاد شد، رئیس‌جمهور آمریکا کره شمالی را محکوم کرد.«دونالد ترامپ» در واکنش به خبر درگذشت این تبعه آمریکایی که هفته گذشته در حالت کما به آمریکا فرستاده شد، تأکید کرد که «اتفاقات بدی» در کشور بی‌رحم کره شمالی اتفاق افتاده است، اما دست‌کم این تبعه آمریکایی در کشور خودش در کنار والدینش درگذشت.
روسیه
 مهر: اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه روسیه را یک سال دیگر تمدید کرد. این تحریم‌ها پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ علیه دولت روسیه وضع شده‌اند. 27 کشور عضو اتحادیه اروپا تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه را که شامل بانک‌ها و صنایع نفتی و نظامی این کشور می‌شود تمدید کردند و در هفته‌های آینده برسرجزییات آن تصمیم‌گیری خواهند کرد. این در حالی است که سخنگوی کرملین تمدید تحریم‌ها علیه روسیه را محکوم کرده و گفته: «مسکو این اقدام اروپا را به شدت منفی می‌داند و تحریم‌های اعمال شده علیه خود را غیرمشروع به شمار می‌آورد.»
کره جنوبی
ایرنا: «مون جائه این» رئیس‌جمهور جدید کره جنوبی در اظهاراتی «غیر منتظره» اعلام کرد که برنامه ساخت نیروگاه‌های اتمی را در این کشور کنار می‌گذارد. کره جنوبی هم اکنون از بزرگترین واردکنندگان نفت در جهان محسوب می‌شود و در صورتی که این کشور بخواهد برنامه ساخت نیروگاه‌های جدید اتمی را کنار بگذارد، پیش‌بینی می‌شود که برای حل مشکل انرژی مجبور به واردات بیشتر خواهد شد. رئیس‌جمهور کره جنوبی که در کارزار انتخاباتی در این باره قول‌هایی داده بود گفته است که کشورش باید بجای تمرکز بر ساخت نیروگاه‌های اتمی بشر به دنبال توسعه شبکه‌های انرژی تجدیدپذیر خورشیدی و نیروی باد باشد.
آفریقای مرکزی
آسوشیتدپرس: نمایندگان اکثر گروه‌های مسلح در جمهوری آفریقای مرکزی با دولت مرکزی در رم توافقی برای برقراری آتش‌بس فوری امضا کردند. بیش از سه سال درگیری فرقه‌ای در این کشور هزاران کشته برجای گذاشته است. در جریان درگیری‌های داخلی بیش از ۵۰۰ هزار تن در داخل این کشور آواره شدند. یک سازمان کاتولیک مستقر در رم میانجی این توافق بوده است.
فرانسه
رویترز: نتایج انتخابات پارلمانی فرانسه نشان می‌دهد، شمار زیادی از نمایندگان زن به پارلمان راه یافته‌اند. از مجموع 577 نماینده جدید، 223 تن از آنان زن هستند که رکورد پیشین 155 نماینده در انتخابات گذشته را شکسته است. حزب «جمهوری به پیش» متعلق به امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اکثریت آرای انتخابات پارلمانی روز یکشنبه را از آن خود کرد.