kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۲۶۹
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۱
نشانه‌گذاری سواحل آلوده با پرچم زرد

۱۲ شناگاه شمال کشور آلودگی میکروبی دارند

مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان محیط زیست از آلودگی میکروبی ۱۲ شناگاه استان‌های شمالی خبر داد و گفت: مردم در این شناگاه‌های آلوده که با «پرچم زرد» مشخص شده، شنا نکنند.


ضیاءالدین الماسی درباره وضعیت شناگاه‌های شمال کشور و آلودگی میکروبی بسیاری از آنها در آستانه فصل تابستان به تسنیم گفت: اوضاع برخی شناگاه‌ها مطلوب نیست و با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند.
الماسی با بیان اینکه طی چند سال گذشته پایش، بازرسی و نظارت سازمان محیط زیست بر وضعیت طرح سالم‌سازی شناگاه‌ها انجام شده است، تصریح کرد: بنابر آخرین پایش‌های انجام شده، 12 شناگاه در استان‌های شمالی کشور دارای بار آلودگی و میکروبی بیش از حد مجاز هستند.
وی ادامه داد: از 12 شناگاه آلوده استان‌های شمال کشور، 9 شناگاه در استان مازندران، دو شناگاه در استان گیلان و یک شناگاه در استان گلستان با مشکلاتی مواجه هستند.
مدیرکل دفتر بررسی آلودگیهای دریایی سازمان محیط زیست با بیان اینکه آلودگی و بار میکروبی 12 شناگاه مطرح شده در استان‌های شمالی کشور بالا است، خاطرنشان کرد: البته به این موضوع باید توجه شود که وضعیت بار میکروبی شناگاه‌ها پایدار نیست و با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و تمهیدات مسئولان ذی ربط قابل تغییر خواهد بود.
به گفته الماسی، متولی اصلی شناگاه‌ها، وزارت کشور، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و مدیریت طرح سالم‌سازی است که باید اقدامات مدیریتی خود را بازنگری کنند تا بار آلودگی و میکروبی برخی شناگاه‌ها کم شود.
 وی درباره عوامل آلودگی شناگاه‌ها و راه‌های رفع آن، گفت: عوامل اصلی تاثیرگذار در آلودگی شناگاه‌ها، تخلیه فاضلاب‌های تصفیه نشده، مدیریت ضعیف پسماندها و مدیریت غلط شناگاه‌ها است.
این مسئول سازمان محیط زیست افزود: زباله‌ها به هیچ عنوان نباید در کنار شناگاه‌ها دفع شود و این عدم توجه به پسماندها در کنار شناگاه‌ها باعث آلودگی میکروبی شناگاه‌ها خواهد شد.
الماسی متذکر شد: فاضلاب‌ واحدهای خدماتی و چشمه‌های دستشویی‌ها نباید وارد دریا شوند چرا که خطرات آلودگی بالایی برای شناگاه‌ها به‌دنبال دارد.
وی ادامه داد: ورود حیوانات به محل شناگاه‌ها، نزدیک بودن محل پارکینگ خودروها در نزدیکی شناگاه‌ها و بی‌توجهی به وضعیت شناگاه‌ها از جمله عوامل دیگر آلودگی میکروبی در شناگاه‌های کشور محسوب می‌شوند.
مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان محیط زیست با بیان اینکه مسئولان ذی ربط به‌ویژه استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و مدیریت طرح سالم‌سازی که زیر‌نظر بخش خصوصی است فرصت دارند تا نسبت به بهبود وضعیت شناگاه‌های آلوده اقدام کنند، تاکید کرد: از اول تیرماه شناگاه‌هایی که بار میکروبی بالایی داشته باشند با پرچم زرد مشخص خواهند شد و اگر اقدامات به‌موقع و مناسبی برای بهسازی وضعیت شناگاه آلوده صورت گیرد، پرچم نصب شده به رنگ آبی در خواهد آمد.
الماسی تصریح کرد: پرچم آبی در کنار شناگاه‌ها به مثابه وضعیت مناسب و سالم شناگاه است که البته روند اندازه‌گیری آلودگی و بارمیکروبی شناگاه‌ها به طور مستمر از سوی سازمان محیط زیست و مسئولان ذیربط انجام می‌گیرد.
وی با بیان اینکه نباید مسافران و شناگران در شناگاه‌های آلوده که با پرچم زرد رنگ مشخص است شنا کنند، گفت: پرچم زرد نشانه کیفیت نامطلوب شناگاه است و حاکی از آن است که شناگاه مد‌نظر دارای مشکلاتی است که باید برطرف شود؛ پرچم آبی نشانه سالم بودن شناگاه و کیفیت مناسب و مطلوب شناگاه است که نوعی تائید کار مدیر طرح سالم‌سازی آن شناگاه محسوب می‌شود و می‌تواند باعث جلب گردشگر شود.