kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۱۷۴
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۳

زنگنه 22 اسفند 94: سال آینده از واردات بنزین خودکفا می‌شویم /زنگنه 17 خرداد 96: خودکفایی بنزین را من نگفتم، کیهان گفت!

درحالی که زنگنه هفته گذشته مدعی شد موضوع خودکفایی بنزین را کیهان اعلام کرده، بررسی‌ها خلاف این ادعا را نشان می‌دهد.

سرویس اقتصادی-

بیژن زنگنه روز چهارشنبه هفته گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت، یک بازی جدید را علیه رسانه‌های منتقد به راه انداخت و ضمن رد ادعای کاهش تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج‌ فارس پس از افتتاح، گفت: من هیچ‌گاه نگفتم در بنزین خودکفا می‌شویم، کیهان گفته خودکفا شدیم که خودش هم باید جواب بدهد. بروید و از مدیر مسئول آن بپرسید که چرا ادعای خلاف کرده است.
این ادعا آن‌قدر سخیف و عجیب بود که به سرعت با واکنش کاربران فضای مجازی و یادآوری اظهارات گذشته زنگنه و مسئولان دولت روبرو شد. روز بعد هم در همین صفحه اسناد مربوط به اعلام خودکفایی بنزین از سوی حسن روحانی و انعکاس آن در رسانه‌های رسمی دولت منتشر گردید. مهمترین شاهد مثال در این زمینه، اظهارات حسن روحانی در تاریخ 20 اردیبهشت امسال، یعنی تنها 8 روز پیش از انتخابات بود که می‌گفت «با تلاش‌هایی که انجام شد تا پیش از پایان دولت در زمینه تولید گازوئیل و بنزین خودکفا شدیم»(!)
بعد از انتشار این اسناد، تیم رسانه‌ای وزارت نفت مجددا به تکاپو افتاد تا مرحله دوم حمله به رسانه‌های منتقد را عملیاتی کند.«شانا»، خبرگزاری رسمی وزارت نفت، با تکرار ادعاهای عجیب خود، تصویری از روزنامه کیهان در تاریخ 4 اردیبهشت‌ماه منتشر کرد و مدعی شد: روزنامه کیهان تیتر نخست خود را به گزارشی با عنوان «سپاه در تولید بنزین ایران را خودکفا کرد» اختصاص داد. روابط عمومی زنگنه در اقدامی کاملا غیرحرفه‌ای، با استناد به این تیتر تلاش کرد وعده خودکفایی در تولید بنزین را به کیهان منتسب کند که با چاپ تصویر صفحات روزنامه ایران و تیترهای خبرگزاری وزارت نفت درباره خودکفایی بنزین معلوم شد یک روز پیش از گزارش کیهان، رسانه‌های دولت به این موضوع پرداخته‌اند.
اینک بخش دیگری از اسناد موجود در رابطه با اظهارات زنگنه و روابط عمومی وزارت نفت مبنی بر اعلام خودکفایی بنزین منتشر می‌گردد.
خبرگزاری مهر روز گذشته در گزارشی اعلام کرد: «۲۲ اسفند ماه سال ۹۴ زنگنه در نشست خبری از آزاد شدن تجهیزات بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی ایران توسط زیمنس آلمان خبر داد و گفت: با افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس، سال آینده از واردات بنزین خودکفا می شویم.»
همچنین بررسی آرشیو نامه‌های ارسالی وزارت نفت به کیهان نکات جدیدی از این ماجرا را آشکار نمود. روابط عمومی وزارت نفت طی نامه‌ای رسمی مورخ 6/2/96 در جواب به گزارش 4 اردیبهشت کیهان، درباره افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس نوشته است: «از این پس دولت و مردم می‌تواند به خودکفایی بنزین و مهمتر از آن صادرات بنزین به دیگر کشورها افتخار کنند»(!) در جوابیه وزارت نفت با امضای مدیر کل روابط عمومی آمده است: «یکی از رویاهای تاریخی ایران در صنعت نفت یعنی خودکفایی بنزین به واقعیت نزدیک شده است»!
دولت یازدهم در روزهای پیش از انتخابات برای مصادره دستاوردی که دیگران بیش از دولت یازدهم مستحق تقدیر بودند، تلاش گسترده‌ای انجام داد و از خودکفایی گفت و زنگنه 10 اردیبهشت درباره افتتاح نمایشی پالایشگاه ستاره خلیج فارس تأکید کرد: «تا زمانی که تولید پایدار و مستمر بنزین در این پالایشگاه انجام نشود، افتتاحی رخ نمی دهد چرا که دولت تدبیر و امید نیازی به افتتاح نمایشی ندارد». اما در ادامه با فرارسیدن زمان عمل به وعده‌ها، بهترین راه برای ژنرال‌های ناتوان، انکار حرف‌های گذشته و حمله به دیگران است.تأسف‌بارترآن که بر خلاف اظهارات زنگنه مبنی بر اینکه « دولت تدبیر و امید نیازی به افتتاح نمایشی ندارد»، گزارش روز گذشته مهر نشان می‌دهد، بر اساس آمار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تولید بنزین این پالایشگاه درحال حاضرصفراست!
گفتنی است، هر چند زنگنه و روابط عمومی وزارت نفت در روزهای اخیر یک بازی رسانه‌ای را علیه روزنامه کیهان به راه انداخته و تلاش کرده‌اند روی این موضوع که چه کسی پیش از بقیه وعده خودکفایی در تولید بنزین را داده است، مانور دهند و پاسخهایی مستند دریافت کرده‌اند، اما بر این نکته تأکید می‌شود که طرح این موضوعات انحرافی و برپایی جنجال خبری بی‌محتوا، احتمالا با هدف انحراف افکار عمومی از مسائل مهم‌تری همچون فساد کرسنت، سهم ناچیز ایران از تجارت گاز و صدور گاز رایگان به ترکیه بابت جریمه در قرارداد با این کشور است و ماجرای عدم تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم در همین چارچوب قابل تحلیل است و نباید مطالبه در این حوزه‌ها از وزارت نفت در لابلای جنجال رسانه‌ای گم شود.