kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۱۵۱
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۰
پس از سعودی‌ها

صهیونیست‌ها هم از جدایی‌طلبی بارزانی حمایت کردند

وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی جدایی‌طلبی «مسعود بارزانی» را یک «فرصت» دانست و از آمریکا و اسرائیل خواست از استقلال کردستان عراق حمایت کنند. یک روز قبل از وی، خبر رسیده بود سعودی‌ها هم در حمایت از تجزیه عراق با بارزانی وارد معامله شده‌اند.



«گیدئون سعار» از آمریکا و صهیونیست‌ها خواسته از سیاست رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق در خصوص جدایی این منطقه از سرزمین عراق، حمایت کنند!
«سعار» که از اعضای ارشد حزب حاکم «لیکود» رژیم صهیونیستی است، در ادامه پیش‌بینی کرده که همه‌پرسی مورد نظر بارزانی که قرار است سوم مهر آینده برگزار شود، کردهای عراقی موافقت خود را با استقلال اعلام می‌کنند. این سیاستمدار صهیونیست در ادامه، نظرش را صریح‌تر بیان کرده و گفته: «اسرائیل باید کردستان را به رسمیت بشناسد و سعی کند آمریکا هم به این کار ترغیب شود.»(!)
سعار به دلائل شدت گرفتن تلاش بارزانی برای جدایی کردستان عراق هم اشاره کرده و دلیل را «آن سوی آب‌ها» یافته است.
گیدئون سعار گفت، بارزانی اعتقاد دارد تا زمانی که «دونالد ترامپ» در صدر کابینه آمریکا قرار دارد، می‌تواند کار استقلال را به سرانجام برساند.
این وزیر سابق صهیونیست به مشوق‌های آمریکایی‌ها برای حمایت از تجزیه عراق هم اشاره کرد و گفت: «مناطق تحت کنترل کردها می‌تواند امن‌ترین نقطه برای آمریکا در خاورمیانه باشد.»(!) از منطقه خودمختار کردستان عراق نیز خبر رسیده، «بارزانی» با نادیده گرفتن مخالفت‌های داخلی و خارجی، بار دیگر یکشنبه شب خواسته روز 25 سپتامبر (3 مهر) همه‌پرسی استقلال برگزار شود.
طی روزهای اخیر یک منبع کرد در گفت‌وگو با روزنامه «العالم الجدید»، فاش کرده بود که عربستان، امارات و اردن به بارزانی اطلاع داده‌اند، در صورتی که در «اربیل» و «دهوک» به آنها اجازه تأسیس پایگاه نظامی داده شود، آنها نیز با استقلال منطقه کردستان عراق موافقت خواهند کرد. هدف از این کار نیز «مقابله با ایران» عنوان شده بود.
به جای داعش!
طی روزهای اخیر که تروریست‌های داعش تحت فشار شدید قرار گرفته‌اند و طرح آمریکا در مورد استفاده از داعش علیه عراق و سوریه شکست خورده، توجه مخالفان بغداد و دمشق به منطقه کردستان، به طرز محسوسی افزایش یافته است. در ارتباط با تحولات جدید در منطقه، دو روز قبل «یسرائیل کاتس» وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی گفته بود که پیشروی نیروهای رزمی عراق و سوریه به سمت مرزهای مشترک دو کشور، امری «بسیار حساس» است. وی اعتراف کرده بود که با این پیروزی، دست ایران به مرزهای اسرائیل می‌رسد. این نگرانی به خوبی نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی به دنبال ابزارهای جایگزینی (مثل کردها) بر تضعیف دولت‌های منطقه است.
سایر رویدادها
* روزنامه الشرق الاوسط نوشته «ابوبکر بغدادی» سرکرده داعش از رهبری این گروه کنار گذاشته شده و به جای وی، یک کمیته 12 نفری رهبری داعش را در دست گرفتند. پیش از این تلویزیون دولتی سوریه از هلاکت بغدادی خبر داده بود.
* یک منبع محلی در استان نینوا گفته عناصر داعش 120 غیرنظامی را در محله «الشفاء» موصل ربودند. این افراد قصد داشتند این محله تحت اشغال را ترک کنند.