kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۹۷۵
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳
جراح و متخصص زنان هشدار داد

تأثیر استعمال سیگار و قلیان در ناباروری زنان

جراح و متخصص زنان با اشاره به تأثیر استعمال سیگار و قلیان در ناباروری زنان، گفت: اضافه وزن قدرت باروری زنان را کاهش می‌دهد.


دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی با بیان اینکه قرارگرفتن در معرض دود سیگار و قلیان یا منواکسیدکربن خطر ناباروری را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد، به فارس گفت: زنانی که سیگار می‌کشند، زودتر به سن یائسگی نزدیک می‌شوند و این امر موجب کاهش باروری در آنها می‌شود. احتمال سقط در اینگونه زنان نیز بیشتر از افراد غیرسیگاری است و کودکان آنها نیز پس از تولد در معرض امراض گوناگون قرار می‌گیرند و نیز دارای وزن کمتری در زمان تولد هستند.
هاشمیان افزود: افراط در مصرف کافئین نقش بسیار مهمی در ناباروری زنان به عهده دارد به طوری که مصرف بیش از 400 میلی گرم کافئین در روز ممکن است زنان را نابارور کند، این در صورتی است که هر فنجان قهوه تا 100 میلی‌گرم کافئین دارد و زنانی که می‌‌خواهند از آن استفاده کنند، باید این موضوع را به‌یاد داشته باشند.
وی یادآور شد: چای، شکلات و نوشابه‌های گازدار همگی نیز دارای کافئین زیادی هستند که این امر نیز خود در ناباروری تأثیر می‌گذارد.این جراح و متخصص زنان با اشاره به تحقیقات انجام شده در جهان، گفت: برای یک زندگی سالم و یک بارداری مناسب باید یک برنامه رژیم غذایی شامل سبزی‌ها، غلات، گوشت سفید، روغن‌های اشباع نشده مانند روغن‌های امگا 3، 6 و 9 و زیتون و کنجد، گوشت آبزیان و آجیل‌های بدون نمک را رعایت کرد تا بتوان فرزند سالمی را به دنیا آورد.وی با تاکید بر اینکه ورزش نیز در این میان نقش بسزایی دارد، افزود: افراد چاق و دارای چربی بسیار زودتر از دیگران به ناباروری مبتلا و سلول‌های چربی آنها نیز تولید هورمون‌هایی می‌کند که باعث جلوگیری از بارداری می‌شود، اضافه وزن روند تخمک گذاری در زنان را دچار اختلال می‌کند.
نقش مستقیم سیگار در بروز سرطان مثانه
رئیس‌انجمن اورولوژی ایران گفت: استعمال سیگار و دخانیات ارتباط مستقیم با بروز سرطان مثانه دارند.
دکتر بصیری به خبرگزاری صدا و سیما گفت: سنگ کلیه، سرطان پروستات و سرطان مثانه شایع‌ترین بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری در ایران است که در این بین سرطان مثانه شیوع بیشتری دارد.
وی افزود: عوامل ارثی (ازدواج‌های فامیلی)، هوای گرم، تغذیه و کمبود فعالیت فیزیکی در بروز سنگ کلیه بسیار اثر مستقیم دارند.
بصیری با بیان اینکه متأسفانه استعمال دخانیات و روند افزایشی آن در کشور در سال‌های اخیر نقش مستقیمی در بروز بیماری‌های کلیوی و مجاری ادراری دارد، ادامه داد: در ایجاد سرطان مثانه مصرف دخانیات بسیار مؤثر است و سموم موجود در مواد دخانی مستقیم بر عملکرد کلیه اثر گذاشته و زمینه بروز سرطان مثانه را افزایش می‌دهد.
رئیس‌انجمن اورولوژی ایران با اشاره به اینکه با توجه به کاهش سن استعمال دخانیات، سن ابتلا به سرطان مثانه نیز در کشور پایین آمده است، گفت: عوامل ریسک در بروز سرطان مثانه بسیار زیاد است که سیگار و دخانیات مهم‌ترین آن است و مشاغلی که با مواد شیمیایی نیز در ارتباط هستند بیش از سایر مشاغل زمینه بروز این بیماری را فراهم می‌کند.
وی ادامه داد: البته تازه‌ترین تکنیک‌های جراحی در حوزه کلیه و مجاری ادراری در کشور ما در دست انجام است و امیدواریم بتوانیم بسیاری از اعمال جراحی را با ربات هوشمند انجام دهیم تا موفقیت بیشتر در این زمینه نیز داشته باشیم.