kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۵۱۸
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰

ترامپ دوشیدن دیکتاتورهای عرب را رسماً کلید زد/امضای قرارداد 500 میلیارد دلاری با عربستان!

دونالد ترامپ با هدف پر کردن خزانه آمریکا وارد فاز اجرایی «دوشیدن کشورهای عربی» شده و در همین راستا دیروز خبر رسید با سعودی‌ها یک قرارداد به ارزش 500 میلیارد دلار! امضا کرده است.

سرویس خارجی-

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از همان دوران تبلیغات انتخاباتی وعده بهبود اوضاع اقتصادی را به مردم آمریکا داد. یکی از روش‌ها و ابزارهای ترامپ برای این منظور امضای قراردادهای بزرگ تسلیحاتی و اقتصادی با کشورهای عربی است. در واقع دیکتاتورها و پادشاهان عربی که تمام مشروعیت خود را وابسته به سلاح‌ها و حمایت‌های آمریکا می‌دانند، قفل خزانه‌های نفتی خود را در برابر ترامپ باز کرده‌اند و رئیس‌جمهور تاجرمسلک آمریکا نیز با حرص و ولع خاصی به دنبال جارو کردن این دلارها است.
 «دونالد ترامپ» روز شنبه در اولین سفر خارجی خود از زمان آغاز ریاست‌جمهوری‌ وارد عربستان شد و مورد استقبال رسمی «ملک سلمان بن‌عبدالعزیز» قرار گرفت. وی در دیدار با ملک سلمان «بزرگ‌ترین قرارداد تسلیحاتی جهان» را با عربستان امضا کرد. ارزش این قرارداد که تاکنون در سطح قراردادهای تسلیحاتی جهان نمونه نداشته است، 110 میلیارد دلار برآورد شده است.
 به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای‌نیوز عربی، عادل الجبیر، ‌وزیر خارجه عربستان در کنفرانس مطبوعاتی با رکس تیلرسون همتای آمریکایی خود گفت: «سفر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان آغاز ساخت آینده‌ای جدید در روابط استراتژیک دوجانبه و تقویت همکاری‌ها میان دو کشور و جهان عرب و اسلام است.»
الجبیر همچنین به توافق‌های امضا شده میان «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان و ترامپ اشاره کرد و گفت این توافق‌ها به شراکت استراتژیک قوی‌تر میان دو کشور می‌انجامد.  بنابر اظهارات وزیر خارجه عربستان، تنها در بخش دفاع و خریدهای فوری سعودی‌ها از آمریکا، توافق شد ریاض ۱۱۰ میلیارد دلار سلاح از آمریکا بخرد و در طول ۱۰ سال تا ۳۵۰ میلیارد دلار دیگر در این زمینه هزینه شود.
 عادل الجبیر ارزش کل توافق‌های امضا شده میان دو کشور را حدود ۵۰۰ میلیارد دلار! ارزیابی کرد و گفت: «تحول فنی میان دو کشور به تقویت و رشد اقتصاد و افزایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری آمریکا در عربستان می‌انجامد.» در همین راستا دو کشور توافق کرده‌اند که با مشارکت شرکت «ریتون» آمریکا، شرکت «ریتون العربیه» برای گسترش سامانه دفاع موشکی و سلاح‌های هوشمند تشکیل شود.
اعتراض
«کریس مورفی» سناتور «کانکتیکات» در روزنامه «هافینگتون پست» با اشاره به قراردادهای تسلیحاتی بین واشنگتن و ریاض نوشت که این فروش‌های تسلیحاتی در خاورمیانه قابل انفجار، ممکن است صرفا به معنای روشن کردن فیوزی باشد که منطقه را عمیقا وارد یک درگیری نظامی بی‌وقفه خواهد کرد. «امیل هوکایم» از مشاوران ارشد موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک نیز در مورد علت استقبال سران عربستان از ترامپ اعلام کرد، علت استقبال مجدد متحدان عربستان از آمریکا این است که آمریکا صراحتا علیه ایران است و تاکیدی بر اصلاحات سیاسی و حقوق بشر در عربستان ندارد و در حال تجارت با ریاض است و کاخ سفیدی دارد که به نظر می‌رسد در مقایسه با 8 سال گذشته در طول ریاست اوباما، دسترسی به آن آسان‌تر شده است.
رقص شمشیر ترامپ
از سوی دیگر، دونالد ترامپ، در رقص سنتی عربستان به همراه ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان شرکت کرد. پادشاه عربستان به همراه میهمانش زمانی که در مرکز تاریخی ملک سلمان بودند این رقص را اجرا کردند. رقص سنتی «العرضه النجدیه» که در عربستان همان «العرضه» نیز خوانده می‌شود عبارت است از رقصی سنتی گروهی که در مراسم‌ها، جشن‌ها و اعیاد برگزار می‌شود و ابیات و سرودهای مشخصی در آن خوانده می‌شود. در این رقص، با شمشیر حرکت‌های مشخصی انجام می‌شود و در آن انواع طبل‌ها استفاده شده و کسانی که در این رقص مشارکت دارند لباس‌های خاصی می‌پوشند.
واکنش‌ها
دیروز دو نشست در عربستان و در جریان سفر ترامپ به این کشور نیز برگزار شد که نوک پیکان آن‌ها علیه جریان‌های انقلابی بود. در همین ارتباط، «هاشم صفی‌الدین» رئیس شورای اجرایی حزب‌الله گفت که اجلاس آمریکایی- عربی در عربستان بیانگر ضعف آمریکا و هم‌پیمانانش است.
 وی تأکید کرد: «این اجلاس‌ها مقاومت را مرعوب نمی‌کند و این محور مقاومت است که در نهایت پیروز خواهد شد.» صفی‌الدین بیان داشت که همه چیز برای آمریکا و هم‌پیمانانش بعد از پایان اجلاس سران آنها بدتر از قبل خواهد شد.
پایگاه اینترنتی نشریه «فارن پالیسی» نیز در گزارشی تحت عنوان «‌کمک ترامپ به سعودی‌ها در جنگ یمن میلیون‌ها تن را در معرض گرسنگی قرار می‌دهد»  نوشت: «هر چه بیشتر دونالد ترامپ، در مسیر تعمیق همکاری‌های امنیتی خود با عربستان گام برمی‌دارد،‌ زندگی شمار بیشتری از مردم یمن در معرض خطر قرار می‌گیرد.»
آغاز نشست با حمله به ایران!
نشست سران «اسلامی- آمریکایی»! روز گذشته با سخنرانی پادشاه سعودی آغاز شد. ملک‌سلمان که خود «پدر جد تکفیری‌ها»ست در همان ابتدای سخنان خود ضمن محکوم کردن ایران به حمایت از تروریست! گفت «ایران تبدیل به نوک پیکان تروریسم در منطقه شده است.»(!)
وی ادامه داد: «ایران تروریسم دولتی را توسعه می‌دهد و این مسئله از زمان انقلاب آغاز شده است. این کشور از زمان انقلاب نوک پیکان تروریسم در منطقه شده که توسط گروهک‌ها در حال نشر فرقه‌گرایی است و ایران به همه قوانین بین‌المللی در خصوص همجواری بی‌توجه بوده است. در حالی که بیشتر اعضای تکفیری و تروریستی داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق و منطقه ملیت سعودی دارند، سلمان تأکید کرد که ایران از طریق ارسال سلاح در منطقه در حال توسعه تروریسم است! وی ایران، حزب‌الله و حوثی‌ها را «مشابه هم» خواند و تأکید کرد که «ما در مقابله با تروریسم» موفق عمل کرده‌ایم!
گفتنی است، آمریکا که درهمین سفر به ریاض یک قرارداد 500 میلیارد دلاری با سعودی‌ها امضا کرده پیش از این بارها آل‌سعود را به حمایت از تکفیری‌ها متهم کرده بود.
سخنرانی ترامپ
ترامپ نیز ضمن قدردانی از مهمان‌نوازی سعودی‌ها سخنرانی خود را آغاز کرد. رئیس‌جمهور آمریکا در ابتدا گفت: «توقع نداشته باشید که آمریکا به تنهایی تروریسم را نابود کند. وی سپس به آمارها رجوع کرد و گفت که براساس تحقیقات 95 درصد تروریست‌ها خود مسلمان‌ها هستند. دونالد ترامپ ضمن تأکید به دوری از قبیله‌گرایی، گفت که هیچ آثاری از شیعه و یا سنی پس از حمله تروریستی نمی‌بینیم و فقط آنچه که مشاهده می‌شود خون به زمین ریخته شده است. وی در نهایت این را هم گفت که کشورهای خاورمیانه خود باید در راستای نابودی تروریست گام بردارند و آمریکا تنها در آن صورت می‌تواند کمک کند.»