kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۴۹۷
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

فردای انتخابات و آغاز سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان


سرویس سیاسی-
روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت: «به میان مردم رفتیم تا بدانیم چرا به او رای دادند و یا چرا به او رای ندادند و مطالبات آنها از دولت دوازدهم چیست... سمیه 35ساله است. او را کنار بیمارستان قلب تهران می‌بینم و با او همکلام می‌شوم. او می‌گوید: تنها دلیلم برای آن که به روحانی رای دادم، آرامش نسبی است که به جامعه و کشور داده است... من دنبال برنامه خاصی نیستم. من دنبال این نیستم که روحانی شق‌القمر کند یا وقتی رئیس‌جمهور می‌شود معجزه‌ای رخ دهد... خیلی‌ها می‌گویند که فرقی در معیشت مردم نکرده و ارزاق گران شده است. اما به نظر من اگر آقای روحانی 4سال گذشته رئیس‌جمهور نبود، معیشت مردم بهتر از این نمی‌شد».

سهم‌خواهی مدعیان اصلاحات از دولت دوازدهم کلید خورد
روزنامه آرمان در مصاحبه با «احمد شیرزاد» از فعالین مدعی اصلاحات نوشت: «آقای روحانی باید این نکته را در نظر داشته باشد که اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه به دنبال سهم از دولت نبوده‌اند و در آینده نیز نخواهند بود. با این‌همه، اگر آقای روحانی به دنبال تشکیل کابینه قوی و کارآمدی هستند باید نگاه ژرف‌تری به نیروهای موجود در جریان اصلاحات که همواره مدعی نخبه‌پروری بوده، داشته باشد».
این روزنامه زنجیره‌ای، تشکیل کابینه کارآمد را به حضور اصلاح‌طلبان نسبت داده است. این در حالی است که کابینه پیر و خسته دولت یازدهم، یک نمونه از حضور مدعیان اصلاحات در مجموعه دولت است.
علاوه بر این ادعا شده است که «اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه به دنبال سهم از دولت نبوده‌اند» این در حالی است که مدعیان اصلاحات در ماه‌های گذشته به دفعات بر لزوم سهم‌خواهی از دولت تاکید کرده و به صراحت گفته بودند که چک سفید امضاء به روحانی نمی‌دهیم.

یک اعتراف و ادامه اتهام زنی به منتقدان
روزنامه زنجیره‌ای شرق در یادداشتی به قلم محمدعلی ابطحی از فعالان فتنه به انتخابات روز جمعه 29 اردیبهشت پرداخت.
این یادداشت که در قالب نامه ابطحی به حجت‌الاسلام رئیسی تنظیم شده است اذعان می‌کند احمدی‌نژاد هر چند در لباس اصولگرایی در سال 84 پیروز شد ولی در ادامه به مخالف سرسخت گفتمان و راه و مرام اصولگرایی تبدیل شد.
وی در ادامه به تعیین تکلیف برای منتقدین و شخص حجت‌الاسلام رئیسی می‌پردازد و می‌نویسد: «شما از ۳۰ اردیبهشت یک مدیر میانی در این کشور نیستید. یکی از شخصیت‌های ملی هستید که در جیب خود رأی نزدیک به ۱۶‌میلیون نفر را دارید. هر جامعه‌ای که اقلیت را نادیده بگیرد آسیب می‌بیند. شما می‌توانید این اقلیت را مدیریت کنید. هرروز که در ایام انتخابات، علاوه بر بدنه کلی اصولگرایان، پیوستن تند‌ترین و افراطی‌ترین افراد و جریانات را به کمپین شما می‌دیدم خوشحال می‌شدم. فکر می‌کردم چه رئیس‌جمهور بشوید و چه نشوید، بودن اینها زیر چتر مدیریتی فردی مثل شما به‌نفع مصالح کلی کشور است».
ابطحی ادامه داد:«بداخلاقی‌ها که نمونه‌های زیادی از آن را در ایام انتخابات شاهد بودیم، جامعه را به دوقطبی خطرناکی سوق می‌دهد. خود شما بهتر می‌دانید که ایرانی‌های امروز در داخل و خارج به برکت هوش و تحصیلات عالی، مردمان کم‌نظیری هستند. رقم‌زدن انتخابات با این حجم مشارکت یک معجزه است. همه، مردم را برنده اصلی می‌دانند».
هرچند ابطحی منتقدان دولت را اقلیت می‌داند ولی نزدیک 16 میلیون نفر که با رای به حجت‌الاسلام رئیسی نه به وضع موجود را فریاد زدند آن هم در برابر همه تلاش‌ها و تخلفات آشکار و نهان دولت مستقر چیزی فراتر از یک اقلیت عددی است ، هیچ دولتی پس از انقلاب تا این اندازه رای منفی و مخالف نداشته است، از سوی دیگر ادامه هتاکی به منتقدین و بداخلاق خواندن آنان درحالی است که حسن روحانی رئیس‌جمهور در ایام انتخابات از هیچ کاری برای ایجاد دو قطبی خطرناکی که ابطحی از آن سخن می‌گوید دریغ نکرد.

وزیر مسکن؛ به جای پاسخگویی هشدار می‌دهد!
روزنامه اعتماد دیروز در گزارشی اقتصادی وضعیت معیشت مردم را در دوره روحانی گل و بلبل عنوان کرده و نوشته است: «معيشت هر چند حلقه گمشده اقتصاد ايران نيست و عدم مانور كانديداها بر مسئله تورم خود نشان مي‌داد كه حفظ قدرت خريد در چهار سال گذشته اتفاق افتاده است اما با اين حال مانور بر مسئله يارانه شايد در حوزه‌اي به مسئله معيشت بازگردد. معيشت در ايران مسئله مهمي است.»
این روزنامه در ادامه افزوده است: «وزير راه و شهرسازي بارها درباره وضعيت نابسامان ١٩ ميليون بد مسكن در ايران هشدار داده است! اين افراد كه از منظر استانداردسازي در واحدهاي مسكوني مناسبي زندگي نمي‌كنند، مي‌توانند در حوزه معيشت نيز با مشكلات بغرنجي روبه‌رو باشند كه البته هستند و همين امر خود گواهي است بر ضرورت برنامه‌ريزي براي برخورداري حداقلي تمامي جمعيت از آنچه حق زندگي خوانده مي‌شود.»
مشخص نیست وزیر مسکن درباره 19میلیون بدمسکن به چه کسی هشدار داده است؟ به وزیر بهداشت یا وزیر اقتصاد؟! در حالی که خود او متولی امر مسکن در دولت است.
این بدعت در دولت یازدهم واقعا قابل تامل است. روزی روحانی سؤال می‌پرسد که وضعیت اقتصاد را چه کسی باید سامان دهد! و وزیر مسکن دولت به جای آنکه توضیح دهد که در این چهار سال چه کاری برای مسکن کرده است درباره 19میلیون بد مسکن هشدار می‌دهد! چهارسالی که در آن خانه‌ای برای این خیل میلیونی ساخته نشده است.

نگاه گلادیاتوری زنجیره‌ای‌ها به انتخابات!
روزنامه زنجیره‌ای بهار در یادداشت تحلیلی خود، در اقدامی قابل تامل انتخابات ریاست را به نبرد گلادیاتورها تشبیه کرد و نوشت: «زمان و مکان فعلی و در طی رقابت‌های انتخاباتی که برگزار شد، می‌شد به نوعی بازگشت نظم مستقر سیاسی به اعتماد به نفس سال‌های پیش از ۸۸ را یافت، تایید دو نامزد تحول خواه جدی همچون روحانی و جهانگیری و دو نامزد اصولگرای آتشین همچون رئیسی و قالیباف و تب تند انتخابات و هیجان حاکم که کل کشور را در بر گرفت، این دوره از انتخابات را به نبردی گلادیاتوری شبیه کرد که علاوه بر ۶ نامزد، ۴۲ میلیون ایرانی را نیز به میدان رقابت کشاند و انتخاباتی تماشایی و ناب را سبب شد».
این روزنامه‌ها احتمالا انتخابات سال 88 را نیز با همین نگاه دنبال می‌کردند که پس از شکست نامزد مورد حمایتشان 8 ماه کشور را به میدان جنگ و آشوب و درگیری تبدیل کردند و نکته جالب و خنده‌دار آنجاست که همواره جریان رقیب را به خشونت طلبی متهم می‌کنند.

برای حل مشکلات اقتصادی باید در کابینه تجدیدنظر شود
روزنامه ایران دیروز در گزارشی، دیدگاه‌های چند تن از اقتصاددانان و اساتید دانشگاه را پیرامون ابعاد اقتصادی دولت دوم روحانی منتشر کرد.بازنگری راه طی شده و فعالیت چابک‌تر با کابینه کارآمدتر از جمله توصیه‌ها و تاکیدات کارشناسان اقتصادی است.
در همین زمینه «غلامعلی فرجای» اقتصاددان به ایران گفت:«مردم حتماً همه سیاست‌های دولت را در حوزه اقتصاد قبول ندارند و انتقادهایی دارند بنابراین دولت دوازدهم باید با تجدید نظر در کابینه و انتخاب برخی وزیران کارآمدتر با قدرت بیشتری به حل مشکلات اقتصادی کمک کند». وی تأکید کرد: «مردم باید آثار تغییر سیاست‌ها را تا دو سال آینده ببینند تا ایمان پیدا کنند قول‌هایی که داده شده با روند مطلوبی پیش می‌رود». «علی قنبری» استاد دانشگاه نیز در مصاحبه با ایران گفت:« تیم دولت روحانی باید چابک‌تر فعالیت کند تا بتواند برنامه‌هایی را که عنوان کرده است اجرایی کند».
عباس عبدی از فعالین مدعی اصلاحات نیز در مصاحبه جداگانه با روزنامه ایران گفت:«باید کابینه موجود تغییر کند».
عبدی افزود:«بحث فساد و ناکارآمدی اداری هم فوق‌العاده مهم است که فکر نمی‌کنم سر راه دولت مانعی باشد که بخواهد برای این مسائل چاره اندیشی کند».

ایده‌های نو و خلاقیت به روش مدعیان اصلاحات!
روزنامه وقایع اتفاقیه به زعم خود به اصولگرایان توصیه‌ای برای بعد از شکست در انتخابات داشته است. این روزنامه نوشت: «اصولگرايان بايد بدانند که کمپين انتخاباتي جاي کپي‌کردن‌هاي سطحي يا پاسخ‌دادن‌هاي شخصي به رفتارهاي سياسي گذشته نيست؛ طرحي نو مي‌خواهد و ايده‌اي جديد. رفتارهاي انتخاباتي آقايان رئيسي و قاليباف مملو از کارهاي تکراري و کپي‌کردن‌هاي نازل در سطح ملي و بين‌المللي بود. حتي ائتلاف سياسي آنها نيز يک تکرار بي‌حاصل بود. شعارهايي که هوادارانشان در خيابان‌ها و تجمعات مي‌دادند نيز نشاني از خلاقيت نداشت و مردم نسخه‌هاي اصلي آنها را سال‌ها پيش شنيده بودند. همين کپي‌کاري‌هاي ساده و بدون پشتوانه، رفتار آنها را کاملا براي مردم و رقيب انتخاباتي پيش‌بيني‌پذير کرده بود و آنها به‌لحاظ تبليغاتي، چند گام عقب‌تر از اصلاح‌طلبان حرکت مي‌کردند».
در این باره باید گفت که در خلاقیت آقای روحانی و تیم مشاورانش برای جلب آراء مردم همین بس که به غیر اخلاقی‌ترین شکل ممکن به رقیب هراسی رو آوردند و در کنار بداخلاقی‌ها واتهام‌ها بدعت‌های کم نظیری هم در انتخابات ایجاد شد از جمله: ورود وزیر خارجه ودستگاه دیپلماسی به انتخابات که طبق قانون جایگاهی همتراز نیروی‌های مسلح دارند. - حملات به دستگاههای دیگر نظام که قدرت دفاع از خود در فرایند انتخابات نداشتند و بی‌ربط هم با وظایف رئیس‌دولت بود. - همراهی عاطفی با منافقین در اعتراض به اعدام آنها که توهین صریح به امام و خانواده۱۷۰۰۰شهید ترور و مکمل رفتار احمد منتظری بود. - وارد کردن بیت امام به انتخابات و منازعات داخلی در یک پدیده کم نظیر- وارد کردن امام رضا(ع) به منازعات با ادبیاتی لمپن بدون ارائه هرگونه حجت.
بر این اساس به نویسنده چنین یادداشتی باید گفت که اگر منظور از ایده‌های نو و خلاقیت برای کسب رای مردم دست یازیدن به چنین روشها و شیوه‌های غیراخلاقی و بدعت گونه است، قطعا نتیجه حاصل از آن هم صرفا رای آوردن است نه پیروزی.