kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۴۶۸
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران:

هزاران واحد کوچک و متوسط همچنان درگیر بحران هستند

یک عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: هزاران واحد کوچک و متوسط که عامل محرک ایجاد ارزش افزوده هستند، همچنان درگیر بحران‌اند و از رشد اقتصادی موجود بی‌بهره ماندند.


به گزارش فارس، علیرضا کلاه‌صمدی در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: واقعیت این است که علی‌رغم موفقیت دولت در تبدیل عمیق‌ترین رکود اقتصادی کشورمان به رشد با این رشد متوازن نبوده و عمدتاً متعلق به نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع بالادستی و مواد خام اولیه بوده است.
وی افزود: هزاران واحد کوچک و متوسط و بنگاه‌هایی که موتور حرکت و ایجاد ارزش افزوده هستند، همچنان در بحران‌اند و از این رشد بی‌بهره ماندند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: یکی از دلایل رشد نامتوازن تمرکز منابع مالی در صنایع بالادستی و شرکت‌های بزرگی است و توجه خاصی به صنایع پایین دستی نشده است.
کلاه‌صمدی با تأکید بر اینکه ما شاهد تحلیل رفتن کاهش سرمایه‌گذاری در این حوزه هستیم، گفت: علی‌رغم ده‌ها میلیارد دلار یارانه پرداختی به صنایع بالادستی، تولیدات این بخش که باید به مزیت نسبی برای اقتصاد ملی ارزش افزوده تبدیل شود، با قیمت‌های پایین صادر می‌شود و مزیت نسبی و اشتغال را برای همسایه‌های ما ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه امیدواریم در دولت دوازدهم شاهد تغییر مسیر باشیم و وزارتخانه‌های اقتصادی به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت توجه بیشتری به استراتژی صنعتی کشور داشته باشد، تصریح کرد: این وزارتخانه‌ها مسیر رشد توسعه صادرات واقعاً غیرنفتی را فراهم کنند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، گفت: ما آمار بالایی را در زمینه صادرات غیرنفتی ارائه می‌دهیم، اما در اصل، این آمار که به عنوان صادرات غیرنفتی ارائه می‌شود، آمار صادرات همان منابع طبیعی و انرژی کشور در قالب دیگری است.
کلاه‌صمدی با اشاره به صنعت برق و صادرات آن، اضافه کرد: کشور ما 5 درصد ذخایر مس دنیا را در اختیار دارد و 10 تولیدکننده اول در پتروشیمی است، اما کشور ترکیه هیچ کدام را ندارد، با این وجود ما 150 میلیون دلار برق صادر می‌کنیم، در حالی که این کشور 15 برابر یعنی 2/3 میلیارد دلار برق صادر می‌کند.
وی افزود: در صورت رفع موانع در صنعت برق با توجه به نیاز کشورهای همسایه و توانمندی ما در کوتاه مدت می‌توانیم صادرات آن را به 10 میلیارد دلار و در میان مدت به 30 میلیارد دلار برسانیم.