kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۴۶۶
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳

فهرست ۱۸ نوع سیگار قاچاق اعلام شد

رئیس‌مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور فهرست ۱۸ نشان تجاری سیگارهای قاچاق را اعلام کرد.


علی اصغر رمزی گفت: فهرست 20 برند سیگار قاچاق که بدون اخذ مجوز برای تولید یا واردات در بازار عرضه می‌شد، در سال گذشته اعلام شد.
وی اظهار داشت : انتشار فهرست سیگارهای قاچاق موجب آگاهی مردم جهت عدم خرید و مصرف آنها به دلیل مضر بودن آنها و تشدید برخورد با این نام و نشانهای قاچاق توسط دستگاه‌های نظارتی می‌شود.
رمزی گفت: اخیرا در کارگروه تخصصی مربوطه در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارزمقرر شد، تا فهرست یاد شده به روز شده و اقلامی که حجم قاچاق آنها قابل توجه است و فاقد مجوز واردات و یا تولید هستند، تهیه و به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شود.
رئیس‌مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور همچنین به مصرف‌کنندگان سیگار هشدار داد سیگارهای قاچاقی که بدون کنترل آزمایشگاهی وارد بازار می‌شوند، درصد مواد مضر آنها کنترل نمی‌شود و عمدتا دارای برگ‌های توتون با سموم دفع آفات نباتی بالا هستند.
وی تصریح کرد: کارخانه‌های معتبر، مجاز به استفاده از این برگ‌های توتون نیستند و توسط کارخانه‌های غیر مجاز در برخی کشورها از جمله برخی کشورهای همسایه خریداری و اقدام به تولید برندهای جعلی سیگارهای متفاوت که برندهای معروف و گران قیمت را نیز شامل می‌شود، می‌نمایند.
رمزی خاطر نشان کرد: این نوع سیگارها دقیقا با همان دستگاه‌های پیشرفته کارخانه‌های اصلی تولید و بسیار مشابه برند اصلی هستند و برای مصرف‌کننده غیر قابل تشخیص می‌باشند و لی در حال حاضر ملاک تشخیص اصلی یا قاچاق بودن سیگارها داشتن پیام و تصویر بهداشتی است و سیگارهایی که تصویر بهداشتی مانند تصویر ریه یا چکمه و یا ... را ندارند، قاچاق تلقی می‌شوند.
رمزی با بیان فهرست یاد شده اقلامی که در حال حاضر فاقد مجوز واردات و یا تولید هستند، افزود: قاچاق این سیگارها قابل توجه است و اسامی آنها در قالب 18 نشان تجاری (برند) به عنوان سیگارهائی که قطعا قاچاق محسوب می‌شود، به دستگاه‌های نظارتی از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ شد، تا در سطح بازار و عرضه برخورد قانونی با آنها با شدت بیش از پیش صورت گیرد: مارلبرو، بن، رویال 5، اروس، رویال، آفایر (افیر)، میکادو، سناتور، کینگ دام، لامبورگینی، سر، مراد، والدن، امرالد، میامی، دی‌اند جی، اس ایکس، ماک (مک)