kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۱۴۴
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲

چهارمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی ـ باکو


عملکرد ضعیف تفتیان در دو سرعت
مرحله فینال مسابقات دو ١٠٠ متر چهارمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی با حضور هشت دونده از کشورهای ایران، عمان، قطر، بحرین، ترکیه، نیجریه، ساحل‌عاج و مالدیو برگزار شد.حسن تفتیان که با صدرنشینی در گروه اول مرحله نیمه نهایی به این مرحله از رقابت ها راه یافته بود، در رقابت با حریفانش رکورد ١١ ثانیه و ٩٩ صدم ثانیه را برای خود ثبت کرد.تفتیان با این رکورد در میان هشت دونده حاضر در فینال دوی ١٠٠ متر در جایگاه هشتم و آخر ایستاد.در این بخش از مسابقات دونده ترکیه با رکورد ۰۶/۱۰ ثانیه اول شد و دوندگان بحرین و عمان هم دوم و سوم شدند.
کیانی در تکواندو طلا گرفت
در رقابت های تکواندو و وزن 53- کیلوگرم ناهید کیانی در وزن ۵۳- کیلوگرم  با «ظلیها آگریس» از ترکیه دارنده دو مدال برنز قهرمانی اروپا دیدار کرد و با نتیجه ۸ بر ۵ توانست عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را از آن خود کند. وی در اولین مبارزه خود رو در روی «تالین هامیدی» از اردن دارنده دو مدال برنز قهرمانی آسیا قرار گرفت و با نتیجه ۱۲ بر ۲ به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کرد. ناهید در دومین گام «رهما بن علی» تکواندوکار تونسی که ۳ مدال نقره قهرمانی آفریقا و یک برنز قهرمانی جهان نوجوانان را در کارنامه دارد (۱۴ بر۵) از پیش رو برداشت.
موسوی: رقابت ها نزدیک
و میلی متری است
ایوب موسوی پس از کسب مدال طلای دسته ۹۴ کیلوگرم اظهار داشت: رقابت سخت و سنگینی بود. حتی از رقابت‌های قهرمانی آسیا نیز فشرده‌تر و سنگین‌تر بود چرا که در رقابتهای قهرمانی آسیا من فقط دو حریف ازبک و چین را داشتم اما اینجا حداقل ۷ وزنه‌بردار درجه اول از کشور میزبان، ترکیه، مصر و ازبکستان حضور داشتند. بنابراین کسب مدال طلا و قهرمانی دشوارتر بود. این وزنه‌بردار ادامه داد: من بعد از نایب قهرمانی سال گذشته در آسیا در ۸۵ کیلو و نقره امسال در ۹۴ کیلو با خودم عهد کرده بودم که طلسم را بشکنم و طلا بگیرم و خوشحالم که موفق شدم و توانستم انتقام رقابت‌های قهرمانی آسیا را از وزنه‌بردار ازبک بگیرم. وی  تصریح کرد: رقابت واقعا نزدیک و میلی‌متری بود و همه رقبا در یک سطح بودند و از همین رو تمرکز کردم تا هیچ وزنه‌ای را از دست ندهم.
مدال برنز پارسا در تکواندو
در رقابت های تکواندو طیبه پارسا تکواندوکار وزن ۵۷- کیلوگرم در مرحله نیمه نهایی «یاپراک اریس» از کشور میزبان را پیش رو داشت که در پایان سه راند مبارزه 14 بر 12 نتیجه را واگذار کرد و به نشان برنز دست یافت. وی دور نخست در راند طلایی «زریا کاسیموا» از ازبکستان را شکست داده بود.
تفتیان: به همکاری ام با مربی فرانسوی
ادامه می دهم
حسن تفتیان در فینال دو۱۰۰ متر در رده هشتم قرار گرفت. وی در خصوص کسب این رتبه گفت: خیلی سخت بود. شرمنده کسانی شدم که دوست داشتند نتیجه بگیرم. واقعا این اتفاق برایم سخت است. چند ماه دور از ایران تمرینات خوبی داشتم و بدنم آماده بود. حتی در نیمه نهایی با ۶۰، ۷۰ درصد توانم اول شدم؛ به طوری که حریفانم گفتند انگار پرواز می کنم. البته این آخر کار نیست. باید درمان را سریع شروع کنم و به میادین بازگردم. دونده سرعت کشورمان که در جریان این فینال دچار کشیدگی عضله ران شد، درباره مصدومیت خود گفت: مهمترین دلیل سردی هوا بود. من از مکان گرم به اینجا آمدم. دوی سرعت نیز حساس است و بدن ورزشکاران این ماده خیلی سریع واکنش نشان می دهد؛ درست همان اتفاقی که برای من و نماینده سرشناس قطری افتاد. تفتیان در پایان عنوان کرد: دوست داشتم بهترین عملکرد را داشته باشم اما شرمنده ام.قطعا به همکاری با مربی فرانسوی ادامه خواهم داد و هدف بعدی ام موفقیت در مسابقات قهرمانی آسیاست.
انصراف ۲ دونده ایران
 از رقابت در دو 200 متر
مرحله مقدماتی رقابت‌های دوی ۲۰۰ متر در دو بخش مردان و بانوان از صبح دیروز در ورزشگاه المپیک باکو آغاز شده است.در این رقابت قرار بود حسن تفتیان و فرزانه فصیحی حضور داشته باشند که انصراف دادند. تفتیان در فینال دوی ۱۰۰ متر مصدوم شد. همچنین مجید کیهانی رئیس فدراسیون دوومیدانی خبر انصراف فصیحی را تائید کرد.
پایان کار بوکس با یک مدال
در ادامه رقابتهای بوکس دیروز امید احمدی صفا بوکسور وزن ۴۹ کیلوگرم ایران در مرحله نیمه‌نهایی به مصاف بوکسور عراق رفت.احمدی صفا در این مبارزه برابر حریف عراقی شکست خورد و در نهایت به مدال برنز قناعت کرد. بدین ترتیب پرونده کاروان بوکس ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی با یک برنز بسته شد. مدال برنز بوکسور وزن ٤٩ کیلوگرم ایران، سی و هشتمین مدال برنز کاروان ایران در بازی های کشورهای اسلامی به حساب می آید.
مدال برنز تیراندازان در ١٠ متر تپانچه
در چارچوب مرحله نیمه نهایی مسابقات تیراندازی ١٠ متر تپانچه بادی میکس تیم ایران با ترکیب گلنوش سبقت اللهی و محمد احمدی در رقابت با عمان، آذربایجان و قطر نتوانست راهی مرحله نهایی شود.دیگر تیم ایران هم با ترکیب هانیه رستمیان و وحید گل خندان در رقابت با تیم های عمان، آذربایجان و ترکیه از راهیابی به فینال بازماند. بدین ترتیب دو تیم کشورمان در مرحله رده بندی مسابقات تیراندازی ١٠ متر تپانچه بادی میکس، با هم رقابت کردند. در این رقابت تیم میکس رستمیان و گل‌خندان با کسب برتری صاحب مدال برنز شد.
گل خندان: نقش زیادی
در جایگاه کاروان داشتیم
گل خندان پس از کسب مدال برنز در رقابت های میکس 10 متر تپانچه بادی گفت: متاسفانه با فاصله ای بسیار اندک و میلیمتری از راهیابی به فینال باز ماندیم که اگر این اتفاق نمی افتاد توانایی کسب مدال طلا را داشتیم.وی افزود: تیم ما و تیم دوم کشورمان به عنوان تیم های اول و دوم راهی مرحله نیمه نهایی شد. فکر می کنم هر دو تیم در این مرحله بدشانسی آوردیم وگرنه می توانستیم یک فینال تمام ایرانی را به نمایش بگذاریم. گل خندان با تاکید بر اینکه اولین مدالش در این رقابت ها را به دست آورده، تاکید کرد: عملکرد تیراندازان ما در این مسابقات خیلی خوب بود و خوشحالم با مدال آوری های خود نقش مهمی در رنکینگ کشورمان ایفا کردیم.
طلای باارزش براری در وزنه برداری
پنجمین روز از رقابت های بازی‌های کشورهای اسلامی با برگزاری مسابقات وزنه برداری دسته ١٠٥کیلوگرم پیگیری شد.محمدرضا براری که نفر اول استارت لیست رقابتها بود به همراه رضا آقازاده نمایندگان کشورمان در این رقابت ها بودند.براری در کنار وزنه برداری از عراق با رکورد ورودی ۳۹۰ کیلوگرم در صدر استارت لیست این دسته قرار داشت.همچنین رضا آقازاده  با رکورد ورودی۳۷۰ کیلوگرم پس از وزنه بردار ازبکستانی با رکورد ورودی ۳۷۵ کیلوگرم در جایگاه چهارم جای گرفته بود.در حرکت یکضرب رضا آقازاده ابتدا وزنه ۱۶۴ کیلوگرم را بالای سر برد و سپس درخواست وزنه ۱۷۰ کیلوگرمی را داد که در مهار آن ناکام شد و در مرتبه سوم نیز در بلند کردن این وزنه ناکام ماند تا پرونده وی در حرکت یکضرب بسته شود.محمدرضا براری در اولین انتخاب خود پشت وزنه ۱۷۵ کیلوگرمی رفت و به راحتی آن را بالای سر برد.وی سپس درخواست وزنه ۱۷۹ کیلوگرمی را داد و این وزنه را نتوانست بالای سر ببرد.براری در سومین شانس خود پشت وزنه ۱۸۱ که رکورد آسیا بود ایستاد اما موفق به بالاکشیدن وزنه نشد تا کارش را با ثبت ۱۷۵ کیلو گرم پایان دهد. سلوان العفوری وزنه بردار عراقی در این حرکت با ثبت ۱۷۶ کیلوگرم اول شد.حرکت دوضرب برای رضا آقازاده با وزنه ۲۰۲ کیلوگرم آغاز شد که این وزنه‌بردار موفق به مهار آن شد.وزنه بردار کشورمان برای دومین حرکت خود وزنه ۲۰۵ کیلوگرم را انتخاب کرد و این وزنه را نیز بالای سر برد. آقازاده در سومین حرکت خود ۲۱۷ را انتخاب کرد اما موفق عمل نکرد تا با مجموع ۳۶۹ کیلوگرم و جایگاه پنجم به کار خود پایان دهد.محمدرضا براری در اولین حرکت دوضرب خود وزنه ۲۱۲ کیلوگرمی را بالای سر برد.وی سپس پشت وزنه ۲۱۷ کیلوگرمی ایستاد اما موفق به بالا بردن این وزنه نشد. براری در آخرین شانس خود وزنه ۲۲۰ کیلوگرمی را بالای سر برد و با مجموع ۳۹۵ کیلوگرم به مدال طلا برسد. سلوان العفوری از عراق با مجموع ۳۹۱ دوم شد و ایوان افرموف از ازبکستان به مدال برنز رسید.
براری: جنگیدم تا طلا بگیرم
محمدرضا براری که در رقابت های دسته ١٠٥کیلوگرم صاحب مدال طلا شد، گفت: من از مسابقات آسیایی آمده بودم و خسته بودم اما با تمام وجود و به عشق مردم همه تلاشم را کردم. رقبای امروزم بسیار سخت بودند.وی درباره حرکت آخر خود گفت: اگر ۲۲۰ را نمی زدم طلا نمی‌گرفتم. ذره ذره وجودم را گذاشتم تا طلا بگیرم و آقای انوشیروانی فریاد می زد محمدرضا اگر طلا می خواهی باید این وزنه را بزنی.براری افزود: حریفان را می شناختم و برنامه دو هفته اخیر کادر فنی باعث شد شرایط بهتری پیدا کنم. واقعیت این بود که توان نگه داشتن وزنه را نداشتم و در حرکت دوم دوضرب وزنه از دستم افتاد. براری در پایان گفت: قبل از آمدن نذر کرده بودم بخشی از جایزه نقدی‌ام را به موسسه خیریه بدهم و خوشحالم که طلا گرفتم و نذرم را هم ادا می‌کنم.
شکست تیم تنیس دوبل برابر پاکستان
در ادامه رقابت های تنیس تیم دوبل ایران با ترکیب اشکان شکوفی و امیروالا معدنچی به مصاف پاکستان رفت و در یک دیدار نزدیک متحمل شکست شد. تیم تنیس دوبل ایران در این بازی با نتیجه ۲ بر صفر ( ۶ بر ۳ و ۷ بر ۶ ) شکست خورد. در ست دوم که بسیار نزدیک و پایاپای دنبال می‌شد، اشتباه داوری در شکست ایران تاثیرگذار بود.
برگزاری مراسم وزن کشی ۴ وزن دوم کشتی فرنگی
بر اساس قرعه کشی انجام شده برای چهار وزن دوم کشتی فرنگی ، در وزن ۶۶ کیلوگرم که ۹ نفر حضور دارند، مهدی زیدوند پس از استراحت در دور نخست در دور دوم به مصاف کامران ممدوف قهرمان جوانان جهان و دارنده مدال برنز اروپا، از آذربایجان می رود.در وزن ۷۵ کیلوگرم رسول گرمسیری در دور نخست استراحت می‌کند و در دور بعد به مصاف الوین مورسالیف دارنده مدال برنز جهان و قهرمان بازی های اروپایی از آذربایجان می رود. در این وزن ۹ کشتی گیر حضور دارند.در وزن ۸۵ کیلوگرم مهدی فلاح در دور نخست به مصاف اسلام عباس اف قهرمان جوانان جهان از آذربایجان می رود و در صورت پیروزی بر این حریف در دور بعد و در مرحله نیمه نهایی با برنده بیشبکوف از قرقیزستان و کشتی گیر اردن مبارزه خواهد کرد. در این وزن ۸ نفر حضور دارند.در وزن ۱۳۰ کیلوگرم که ۸ کشتی‌گیر به روی باسکول رفتند، شهاب قوره جیلی در دور نخست با حامیه حسن از لبنان کشتی می گیرد و در صورت شکست این حریف در دور بعد و در مرحله نیمه نهایی با برنده عثمان ایلدریم قهرمان زیر ۲۳ سال اروپا از ترکیه و حمزه از اردن کشتی خواهد گرفت. مسابقات ٤ وزن دوم کشتی فرنگی از ساعت ۱۰ صبح امروز پنجشنبه آغاز می شود.
ناکامی در کسب مدال شنا
در فینال مسابقات شنا ١٠٠ متر آزاد، سینا غلامپور با ثبت زمان ٥١ ثانیه و ٩٢ صدم ثانیه در جایگاه ششم ایستاد و از کسب مدال بازماند.
بازماندن دوندگان سرعت معلول
از رسیدن به فینال
مرحله مقدماتی مسابقات دوی ۱۰۰ متر معلولان در ورزشگاه المپیک باکو برگزار شد.در گروه اول حسین سعیدی با زمان ۱۱ ثانیه و ۸۸ صدم ثانیه در بین چهار دونده در رده سوم ایستاد و نتوانست به فینال صعود کند. همچنین در گروه دوم امیر خسروانی زمان ۱۱ ثانیه و ۶۲ صدم ثانیه را به ثبت رساند و با قرار گرفتن در رده سوم از صعود به فینال بازماند.
وزنه برداران فوق سنگین
مدال نقره و برنز گرفتند
رقابت های وزنه برداری دسته فوق سنگین بازی های کشورهای اسلامی با حضور ۶ وزنه بردار برگزار شد. تیم ملی وزنه برداری ایران با دو وزنه بردار ۱۰۵+ کیلوگرم در این بخش از رقابت ها شرکت کرد. در پایان مسابقات دیروز همایون تیموری در مجموع 414 کیلوگرم وزنه را بالای سر برد و به مدال نقره رسید. همچنین رامین ربیعی فر دیگر وزنه بردار کشورمان در این دسته با ثبت رکورد ۳۹۹ کیلوگرم در مجموع،موفق به کسب مدال برنز شد.
نایب قهرمانی تیم ملی واترپلو ایران
در چارچوب آخرین روز مسابقات تیم ملی کشورمان برای تعیین قهرمان مسابقات به مصاف ترکیه رفت.ملی پوشان واترپلو ایران که  طی روزهای گذشته تمام حریفان خود را شکست داده بودند، در صورت برتری در دیدار دیروز می توانستند قهرمان شوند. تیم ملی واترپلو کشورمان در وقت قانونی در دیدار برابر ترکیه به تساوی ۹ به ۹ رسید اما پس از بازبینی نتایج و به دلیل تفاضل گل کمتر در مصاف با تیم سوم گروه به مقام دوم و نایب قهرمانی رقابت‌ها دست یافت.