kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۰۹۳
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۶

کوتاه از انتخابات



کاندیدای پوششی روحانی رفت
اسحاق جهانگیرى کاندیداى دوازدهم دوره انتخابات ریاست جمهوری که به عنوان کاندیداى پوششی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بود به نفع حسن روحانی کناره‌گیری کرد. وی در بیانیه‌ای تصریح کرد : من در این مقطع، حمایت از دکتر روحانی و رای قاطع به ایشان را حمایت از ملت توانمند ایران می‌دانم که حق دارد امید به فردایی بهتر داشته باشد.

حمایت جمعی از دانشجویان مقیم اروپا و آمریکای‌شمالی از «رئیسی»
جمعی از دانشجویان و دانش‌آموختگان ایرانی مقیم اروپا و آمریکای‌شمالی در نامه‌ای حمایت خود را از حجت‌‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کردند. در بخشی از این نامه تصریح شده است : «ما به‌عنوان دغدغه‌مندان چهره جهانی انقلاب اسلامی به جد خواستار بازیابی و اعتلای اقتدار، عزت و استقلال ملت ایران و امت اسلام در سیاست بین‌الملل هستیم که این را نه یک شعار بلکه رهیافت اساسی برای تعامل عزتمندانه با جهان می‌دانیم و مویدش تاریخ معاصر کشورهای جهان سوم و مسلمان مظلوم با دولت‌های مستکبر غرب است.در وضعیت کنونی داخلی و جهانی باید دولتی در تراز جمهوری اسلامی و مبتنی بر آرمانها و مبانی انقلاب اسلامی سر کار بیاید که توجه حقیقی به محرومان و ضعفای اقتصادی اجتماع که به ناحق زیر پای توسعه سلطه‌گر و غرب‌نگر در این سالها له شده‌اند، داشته باشد. دولتی که بتواند بدون ترس از کدخدای توهمی عده‌ای و با اتکال به خداوند متعال و پشتیبانی مردم وفادار، ایران را از جایگاه یک کشور مغلوب و مستاصل کنونی به جایگاه عزتمندانه بین‌المللی که حقیقتاً لیاقتش را نیز دارد برساند.»

خرید نجومی کانال‌های تلگرامی برای مصرف انتخاباتی توسط ستاد روحانی
مسئولان دولتی در روزهای منتهی به انتخابات با توجه به عدم محبوبیت روحانی متوسل به انواع و اقسام ابزارها با هدف جلوگیری از روند نزولی کاندیدای مورد حمایتشان یعنی روحانی شده‌اند. به گزارش تسنیم، در آخرین نمونه از این رفتارها، مسئولان ستاد روحانی از چندی پیش اقدام به خریدن کانال‌های زنجیره‌ای پرمخاطب برای تبلیغ دولت و کمک به حسن روحانی در انتخابات کردند. تصاویری از لیست کانال‌های به همراه گردانندگان و وجوه واریزی به حساب آنها از سوی علی جنتی مسئول کمیته تبلیغات ستاد روحانی منتشر شده است.

سروری: احزاب در «لیست خدمت» سهم ندارند
پرویز سروری عضو شورای شهر تهران و رئیس ستاد انتخابات لیست خدمت در انتخابات شورای شهر تهران با اشاره به افراد حاضر در لیست خدمت گفت: در این لیست افرادی با چهره‌هایی جوان، متخصص و متعهد قرار دارند که دو تن از این شخصیت‌ها  از جمله افراد برجسته علمی کشور در حوزه تخصصی شهر هستند .یکی آقای حمزه شکیب که دارای سابقه فعالیت در شورای اسلامی شهر تهران است و دیگری آقای بابک نگهداری است که چهره شناخته شده کشور در مدیریت شهری است. برنامه 5 ساله شهرداری توسط ایشان تنظیم شده است.
رئیس ستاد انتخابات لیست خدمت شورای شهر تهران  ادامه داد: معتقدیم شوراهای شهر به خصوص در تهران باید با حضور افراد توانمندی که در عرصه مدیریت شهری توانایی انجام امورات مختلف را دارند مدیریت شود زیرا این مسئله به ارتقای سطح علمی شهر تهران و تخصصی این شهر کمک می‌کند.

نامزدهای ریاست‌جمهوری مصالح نظام و حفظ امنیت کشور را در نظر بگیرند
مجلس خبرگان رهبری در بیانیه‌‌ای از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری خواست تا مصالح عالی نظام و حفظ امنیت کشور را در نظر بگیرند.
در این بیانیه تصریح شده است : مجلس خبرگان رهبرى، با تقدیر و سپاس از عموم ملت رشید ایران که خود را براى «حضورى آگاهانه» و دشمن‏‌شکن آماده ساخته است، با تأکید بر رعایت اخلاق سیاسى و حق‌‏الناس از سوى کاندیداهاى محترم و هواداران آنها از همگان دعوت می‌کند تا با بینش و بصیرت و در نظر گرفتن توانایی‌ها و سوابق کاندیداهای ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا به کاندیدایى که در «تعهد به مبانى و ارزش‌‏هاى اسلامى»، «التزام به قانون اساسى» و اصل مترقى ولایت‌‏فقیه، درایت و مدیریت و نیز داشتن روحیه انقلابی از شایستگى بیشترى برخوردار است، رأى دهند تا به خواست خداوند متعال، رئیس‌جمهور آینده با رأیى بالا، از پشتوانه قوى‌‏ترى برای حل مشکلات کشور برخوردار بوده و نیز نمایندگان منتخب شوراهای اسلامی در آبادانی شهر و روستا، توفیق بیشترى یابند.در انتهای این بیانیه نیز تأکید شده است: این مجلس همچنین به‌طور ویژه از نامزدهای محترم ریاست‌جمهوری می‌خواهد با در نظر گرفتن مصالح عالی نظام، حفظ عزت، استقلال، امنیت و آرامش کشور و پرهیز از تنش و اختلاف، رفع مشکلات اقتصادی کشور و مسائل معیشتی مردم را با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی در اولویت قرار داده و با برنامه‌ریزی دقیق در راستای ایجاد اشتغال، افزایش تولید، رفع رکود، بیکاری، گرانی و کاهش فاصله طبقاتی گام بردارند.

تأیید صلاحیت بیش از ۲۰۰ هزار داوطلب انتخابات شوراهای روستا
محمد محمودی‌‌شاه‌نشین رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در نشست ‌خبری، ضمن ارائه گزارش عملکرد بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای شهر و روستا پرداخت و اظهار داشت: از مجموع ثبت‌نام‌کنندگان در سراسر کشور، 219 هزار و 100 نفر برای شوراهای روستا و 46 هزار و 320 نفر برای شوراهای شهر تأیید صلاحیت شده‌اند. وی افزود: در روستاها، 94/71 درصد ثبت‌نام‌کنندگان و در شهرها 84/16 درصد ثبت‌نام‌کنندگان در نهایت تأیید صلاحیت شده‌اند که مشغول رقابت تبلیغاتی هستند. وی با بیان اینکه در هر حوزه قضایی، یک شعبه اختصاصی برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در نظر گرفته شده است، گفت: در جریان بررسی صلاحیت داوطلبان در هیئت‌های اجرایی و نظارت، مراجع چهارگانه شامل نیروی انتظامی، ثبت‌احوال، دادگستری و وزارت اطلاعات باید در مهلت مقرر جواب دهند، اما تشخیص اینکه آیا این محکومیت‌ها و مدارک موجود، باعث سلب صلاحیت کسی می‌شود یا خیر، ابتدا بر عهده هیئت‌های اجرایی و سپس بر عهده هیئت‌های نظارت بوده است.