kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۰۷۵
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۲
اظهار نظر تازه سرمربی تیم ملی کاراته پس از بازی‌های کشورهای اسلامی

نتایج کاراته ضعیف و دور از انتظار بود!

تیم ملی کاراته مردان ایران در بازیهای کشورهای اسلامی موفق به کسب تنها دو مدال طلا و برنز شد، آن هم در شرایطی که همین تیم چند ماه قبل در رقابت‌های جهانی اتریش با کسب سه طلا و دو برنز عنوان قهرمانی را از آن خود کرده بود.

سرویس ورزشی-

پرونده تیم‌های ملی کاراته زنان و مردان ایران پس از دو روز رقابت برابر حریفان خود در چهارمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی در جمهوری آذربایجان با کسب 8 مدال (2طلا، یک نقره و 5 برنز) بسته شد. مهسا افسانه درکاتا انفرادی، محدثه آقائی در وزن به اضافه 68 کیلوگرم، رزیتا علی‌پور کشکا (منهای61)، نسرین دوستی (منهای50)، طراوت خاکسار (منهای 55) و بهنوش نجفی (منهای68) در کومیته انفرادی زنان وسعید احمدی کریانی(منهای 67)، سجاد گنج‌زاده (به اضافه 84) و علی‌اصغر آسیابری (منهای75)، ابوالفضل شهرجردی در کاتا انفرادی، امیر مهدی‌زاده (منهای 60) ذبیح‌اله پورشب (منهای 84) 12 کاراته کار اعزامی ایران به این دور از بازی‌ها در جمهوری آذربایجان بودند.
در روز پایانی رقابت‌های کاراته، ابوالفضل شهرجردی کاتاروی جوان ایران در دیدار رده‌بندی برای کسب مدال برنز به مصاف حریفی از کشور امارات رفت که بانمایش خیره‌کننده‌اش صاحب سکوی سوم این رقابت‌ها شد. مهسا افسانه بانوی کاراته ایران که در دور دوم رقابت‌های کاتای انفرادی بازی را به حریفی از مصر واگذار کرده بود در رده‌بندی با پیروزی برابر سلین‌ لی نماینده مالزیایی بر سکوی سوم این رشته ایستاد. افسانه در دوره قبل بازی‌های کشورهای اسلامی ایران را صاحب مدال طلا کرده بود. بهنوش نجفی نماینده وزن منهای 68 کیلوگرم کاراته‌کای ایران هم در مرحله رده بندی بازی را به حریف مصری باخت. پمحدثه آقایی کاراته‌کای وزن به اضافه 68 کیلوگرم در رده بندی برابر حریف از اندونزی روی تاتامی رفت .این بانوی ملی پوش کاراته ایران در این مرحله با کسب نتیجه سه بر صفر برنز گرفت
سجاد گنج‌زاده هم در فینال وزن به اضافه84 کیلوگرم رقابت‌های کاراته برابر حریفی نامدار از ترکیه انیس ارکان روی تاتامی رفت و درنهایت با کسب نتیجه 5 بر3 قهرمان شد و چهارمین طلایی کاروان ایران شد. این حریف نامدار هفته گذشته نایب قهرمانی اروپا را کسب کرده بود.گنج‌زاده یکی از بهترین سنگین وزن‌های حال حاضر کاراته جهان با طلا و نقره پیکارهای جهانی 2016 اتریش و 2014 آلمان است که نخستین بار با نقره امیدهای جهان در مراکش 2009 وارد کارزار رقابت‌های بین‌المللی شد. طلا و نقره قهرمانی آسیا در سال‌های 2013 و 2015، طلای کاراته وان ترکیه در سال‌های 2013 و 2014 و برنز کاراته وان هلند از دیگر ره‌آورد وی برای ایران بشمار می‌رود.
در روز اول مسابقات کاراته هم نسرین دوستی در وزن 50 کیلوگرم طلا گرفت و رزیتا علیپور در وزن منهای61کیلوگرم به نقره رسید .طراوت خاکسار در وزن منهای 55 کیلوگرم و امیر مهدی‌زاده برنزی شدند. براین اساس در بخش زنان یک طلا، یک نقره و 3 برنز و در بخش مردان یک طلا و 2برنز کسب کردند. تیم ملی کاراته چهار سال پیش در جاکارتای اندونزی با 3 طلا، 6 نقره و 2 برنز پس از مصر و بالاتر از آذربایجان در مکان دوم جدول رده بندی قرار گرفت. رقابت‌های کاراته بازی‌های کشورهای اسلامی درحالی پایان یافت که چهار داور ایرانی قضاوت بخشی از این بازهای را به عهده داشتند.
کسب این نتایج ضعیف در شرایطی بود که کاراته چند ماه قبل پیش از تغییرات مدیریتی در فدراسیون، در مسابقات جهانی ۲۰۱۶ اتریش ۲ طلای انفرادی توسط مهدیزاده و گنج زاده، یک (طلای تیمی) و ۲ مدال برنز توسط آسیابری و پورشیب بدست آورد تا با المپیکی شدن این رشته امیدواری‌های زیادی نصیب کاراته ایران شود.
هروی: ضعیف بودیم
اما روز گذشته شهرام هروی سرمربی تیم ملی کاراته در خصوص نتایج ضعیف تیمش در بازی‌های کشورهای اسلامی گفت: بعد از قهرمانی در رقابت‌های جهانی و بازگشت تیم ملی، اردوهای تیم ملی را برای حضور در بازیهای کشورهای اسلامی از اواسط فروردین ماه آغاز کردیم که متأسفانه انتظارات به حق جامعه کاراته را عملی نکردیم.
وی ادامه داد: در سه وزن عملکرد نمایندگان ما بسیار ضعیف بود. در دو وزن بخصوص در وزن ۸۴+ کیلوگرم فوق‌العاده بودیم و در وزن ۶۰- هم مهدیزاده روی یک غفلت در ثانیه پایانی مبارزه با نماینده ازبک که یکی از بهترین‌های حال حاضر دنیاست، نتیجه را واگذار کرد و به نشان برنز بسنده کرد. این برنز هم چیزی از ارزش‌های این قهرمان ارزنده کشورمان کم نمی‌کند.
سرمربی تیم ملی کاراته با بیان اینکه درس خوبی از تاتامی باکو کسب کردیم اظهار داشت: این رقابت‌ها به ما ثابت کرد که قهرمانی زودگذر است و حفط عنوان قهرمانی بسیار سخت و تلاش زیادی را طلب می‌کند. در یک مسابقه‌ای با سطح پائین‌تر نتایجی را که انتظار داشتیم کسب نشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خدا را شکر می‌کنم این اتفاقات در جایی افتاد که فرصت جبران داریم و می‌توانیم برای رفع ضعف‌ها و مشکلات، خود را به خوبی ترمیم کرده و تلاش کنیم در مسابقات قهرمانی آسیا، پس از آن بازی‌های هنرهای رزمی و میدان‌های مهم پیش رو جبران کنیم تا همانند گذشته نتایج خوبی برای ورزش کشور کسب کنیم.
هروی در پایان خاطرنشان کرد: از قبل اعلام کرده بودیم که هرکس طلای مسابقات کشورهای اسلامی را بگیرد به قهرمانی آسیا اعزام می‌شود  که گنج‌زاده فقط این شرایط را دارد. طی روزهای آینده برنامه‌های خود برای برگزاری انتخابی‌ها و نفرات شرکت‌کننده در این مسابقات را اعلام خواهیم کرد.