kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۰۶۷
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۱

چهارمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی ـ باکو



مدال‌ها از ۲۰ عبور کرد اما درجا زدیم
پرونده مدال‌آوری کاروان ایران در روز سوم بازی‌های کشورهای اسلامی در حالی بسته شد که مجموع هفت مدال جدید به دست آمده تاثیری در ارتقای جایگاه نداشت. در تیراندازی و در ماده تفنگ سه وضعیت ۵۰ متر نجمه خدمتی، الهه احمدی و مه‌لقا جام بزرگ به ترتیب یک طلا، یک نقره و یک برنز برای ایران گرفتند. در تپانچه ۵۰ متر آزاد هم محمد احمدی برنزی شد. در ژیمناستیک هادی خناری‌نژاد در وسیله‌دار حلقه به برنز رسید، سعیدرضا کیخا اما در خرک حلقه روی سکوی نایب قهرمانی رفت. در وزنه‌برداری مجید عسگری نماینده وزن ۶۹کیلوگرم ایران با ثبت رکورد مجموع ۳۱۶ کیلوگرم(یکضرب ۱۳۹، دوضرب ۱۷۷) به مدال نقره رسید. بدین ترتیب مجموع مدال‌های کاروان ایران تا پایان روز سوم به ٢٤ مدال شامل ٥ طلا، ٨ نقره و ١١ برنز رسید. البته با وجود افزایش تعداد مدال‌های ایران، کاروان کشورمان تا پایان روز سوم کماکان در رده پنجم باقی ماند.  در جدول توزیع مدال‌ها تا پایان روز سوم، ترکیه با ٩٢ مدال شامل ٣٥ طلا و آذربایجان با ٦٨ مدال شامل ٣٣ طلا اول و دوم هستند و دو کشور ازبکستان و اندونزی سوم و چهارم هستند. نکته اینجاست که الجزایر با یک طلای کمتر نسبت به ایران و مجموع ٢٤ مدال یک رده پایین‌تر از ایران است.
شکایت فدراسیون ژیمناستیک ایران
به فدراسیون جهانی
در پی برگزاری مسابقات کشورهای اسلامی در کشور باکو و قضاوت ناعادلانه داوران، با هماهنگی کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون ژیمناستیک ایران به فدراسیون جهانی ژیمناستیک شکایت می‌کند.سیدمحمد شروین اسبقیان، سرپرست فدراسیون ژیمناستیک در واکنش به ناداوری‌های فینال مسابقات ژیمناستیک هنری کشورهای اسلامی، به ویژه در وسیله خرک حلقه و دارحلقه که منجر به ضایع شدن حق مسلم دو ورزشکار تیم ملی کشورمان یعنی سعیدرضا کیخا و هادی خناری‌نژاد شد، گفت: حتما به فدراسیون جهانی ژیمناستیک شکایت و این موضوع را پیگیری می‌کنیم. اسبقیان در ادامه گفت: متاسفیم از مجریان برگزاری مسابقات کشورهای اسلامی که بازی‌هایی تحت عنوان همبستگی کشورهای اسلامی را برگزار می‌کنند اما اینگونه حق مسلم دو ورزشکار مسلمان شرکت‌کننده را با داوری ناعادلانه، زیر پا گذاشته و پایمال می‌کنند.
سرپرست فدراسیون ژیمناستیک تاکید کرد: هرچند از نظر فدراسیون ملی ایران، جایگاه دو قهرمان ارزشمند، تیم ملی و کادر فنی، جایگاه والایی می‌باشد اما ما این ظلم تاریخی را در کلکسیون بازی‌های کشورهای اسلامی در باکو فراموش نخواهیم کرد و از آن همواره به عنوان نقطه ضعف و ظلم تاریخی این دوره یاد خواهیم کرد.
رضایت سرمربی تیم‌ملی وزنه‌برداری
 از عملکرد عسگری
سجاد انوشیروانی سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری پس از کسب مدال نقره مجید عسگری گفت: او در رقابت با مدعیان دسته ۶۹ کیلوگرم با غیرت به تمامی وزنه‌ها حمله کرد و توانست پنج حرکت را بالای سر ببرد. او حتی وزنه‌هایی را در حرکت دوضرب مهار کرد که در تمرینات  همان‌ها را به ثبت نرسانده بود. از این بابت برای مجید خیلی خوشحالم که در این وزن به مدال ارزشمند نقره دست یافت. وی ادامه داد: عسگری ۵ ماه بدون وقفه در اردو حضور داشت و در نهایت مزد تلاش و زحمات تمرینات مستمر خود را گرفت.
اعلام برنامه مسابقات کشتی
رقابت‌های کشتی چهارمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی روزهای ۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت ماه در شهر باکو برگزار می‌شود. برنامه این مسابقات به شرح زیر است:
سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه:
ساعت ۱۶:۱۵ تا ۱۶:۴۵: وزن‌کشی اوزان ۵۹، ۷۱، ۸۰ و ۹۸ کیلوگرم کشتی فرنگی
چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه:
ساعت ۱۰ تا ۱۴ و ۱۸ تا ۲۰: رقابت‌های مقدماتی، رده‌بندی و فینال اوزان ۵۹، ۷۱، ۸۰ و ۹۸ کیلوگرم کشتی فرنگی
ساعت ۱۶:۱۵ تا ۱۶:۴۵: وزن‌کشی اوزان ۶۶، ۷۵، ۸۵ و ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی
پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه:
ساعت ۱۰ تا ۱۴ و ۱۸ تا ۲۰: رقابت‌های مقدماتی، رده‌بندی و فینال اوزان ۶۶، ۷۵، ۸۵ و ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی
ساعت ۱۶:۱۵ تا ۱۶:۴۵: وزن‌کشی اوزان ۵۷، ۶۵، ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد
جمعه ۲۹ اردیبهشت ماه:
ساعت ۱۰ تا ۱۴ و ۱۸ تا ۲۰: رقابت‌های مقدماتی، رده‌بندی و فینال اوزان ۵۷، ۶۵، ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد
ساعت ۱۶:۱۵ تا ۱۶:۴۵: وزن‌کشی اوزان ۶۱، ۷۰، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم
شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه:
ساعت ۱۰ تا ۱۴ و ۱۸ تا ۲۰: رقابت‌های مقدماتی، رده‌بندی و فینال اوزان ۶۱، ۷۰، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم
اختلاف ساعت ایران با آذربایجان ۳۰ دقیقه است به طوری که ساعت ۱۰ به وقت آذربایجان ۱۰:۳۰ به وقت ایران است.
نارضایتی حدادی از کسب مدال نقره
رقابت‌های دوومیدانی از دیروز در ورزشگاه المپیک باکو آغاز شد. احسان حدادی اولین دوومیدانی‌کار کشورمان بود که رقابت خود در بازی‌های کشورهای اسلامی و در بخش پرتاب دیسک را برگزار کرد. رقابت‌های پرتاب دیسک با حضور ٨ ورزشکار برگزار شد. هر یک از پرتابگران ٦ پرتاب انجام دادند تا بر اساس رکوردهای ثبت شده، رده‌بندی نهایی آنها مشخص شود. بر این اساس احسان حدادی که حضور در المپیک لندن و ریو را تجربه کرده است، در پرتاب‌های اول و دوم خود به ترتیب 59/96 و 59/98 متر را ثبت کرد. وی سومین پرتاب خود را به میزان 60/37 متر انجام داد. احسان حدادی که همراه با هادی سپهرزاد، مربی ایرانی‌اش در بازی‌های کشورهای اسلامی شرکت کرده است، بعد از ثبت رکورد 60/54 متر در پرتاب چهارم، پرتاب پنجمش را با خطا انجام داد. ششمین و آخرین پرتاب وی هم با ثبت رکورد 58/70 همراه شد. بدین ترتیب با توجه به رکوردهای ثبت شده توسط دیگر شرکت‌کنندگان، احسان حدادی با رکورد ثبت شده در پرتاب چهارمش، عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کرد. حدادی پس از کسب این مدال گفت: از عملکرد خود راضی نبودم و دوست داشتم پرتاب‌های بهتری را به ثبت برسانم تا قهرمان شوم. نمی‌دانم الان چه چیزی باید درباره این عملکرد بگویم. برای من نتیجه ضعیفی بود و فقط امیدواریم در رویدادهای آینده نتایج بهتری بگیرم.
دلایل عملکرد ضعیف حدادی از زبان سپهرزاد
هادی سپهرزاد در حالی که از عملکرد احسان حدادی ناراحت بود و انتظار مدال طلا از این ورزشکار را داشت، در تشریح دلایل نایب قهرمان نماینده ایران گفت: اجازه ندادند حدادی با دیسک خودش پرتاب کند، همچنین دایره برای نفرات تکنیکی همچون او خوب نبود. گمان می‌کردیم مسابقه بعد از ظهر است و به همین دلیل هرگز صبح تمرین نکرده بودیم. انگار که بدن حدادی در رقابت‌ خواب بود. مربی پرتاب دیسک کشورمان با اشاره با رکورد 61/60 حدادی در مسابقه جایزه بزرگ تهران ادامه داد: اصلا به این نتیجه فکر نمی‌کردیم. در واقع به غیر از مدال طلا، به فکر مدال دیگری نبودیم. ما در باکو به دنبال کسب ورودی مسابقات جهانی بودیم.  سپهرزاد گفت: نتیجه غیرمنتظره بود و همه چیز هم به عنوان مربی بر عهده من است. حدادی در این مدت ۱۱۰۰ پرتاب داشت که کم بود، اما امیدوارم در مسابقات قهرمانی آسیا عملکرد بهتری از خود ارائه کند.
عطایی: از صعود شاگردانم
به مرحله نیمه نهایی خوشحالم
بهروز عطایی سرمربی تیم ملی والیبال جوانان ایران بعد از ثبت سومین برد در کارنامه شاگردانش مقابل مراکش گفت: بازی سوم هم برای ما و هم برای تیم ملی مراکش بازی مهمی بود. وی افزود: متاسفانه جدول مسابقات به سمتی رفت که هر تیمی که مقابل ما بازی داشت، در صورت باخت حذف می‌شد. درست مثل تیم قطر که بعد از باخت به ایران و الجزایر از دور رقابت‌ها حذف شد. شرایط برای تیم مراکش هم همین‌گونه بود. عطایی ادامه داد: با توجه به این شرایط، کار سختی در بازی مقابل مراکش داشتیم. چون بازیکنان این تیم تیم به خاطر فرار از حذف شدن در مقابل ما انتحاری بازی کردند. ما این موضوع را می‌دانستیم و نیاز بود مقابل این تیم با برنامه حاضر شویم. سرمربی تیم جوانان درباره آخرین بازی ایران در مرحله گروهی مقابل الجزایر هم گفت: تمام تلاش خود را می‌کنیم که با برد مقابل الجزایر به عنوان سرگروه راهی نیمه نهایی شویم.
وزنه‌بردار دسته ٧٧ کیلوگرم ایران چهارم شد
رضا زارعی نماینده ایران در رقابت‌های وزنه‌برداری بازی‌های کشورهای اسلامی به عنوان چهارم دسته ٧٧ کیلوگرم بسنده کرد. زارعی در حرکت یکضرب نخستین حرکت خود را با وزنه ۱۴۰ کیلوگرم آغاز کرد و آن را به راحتی بالای سر برد. زارعی در حرکت دوم وزنه ۱۴۵ کیلو را انتخاب کرد اما در مهار آن ناموفق بود. زارعی برای حرکت سوم یک کیلوگرم به این وزنه اضافه کرد اما ۱۴۶ کیلوگرم را هم انداخت تا در نهایت با همان ۱۴۰ کیلو به کار خود در حرکت یکضرب پایان دهد و با این رکورد در جدول حرکت یکضرب ششم شد. در حرکت دوضرب رضا زارعی با ۱۶۹ کیلوگرم شروع کرد و آن را به راحتی بالای سر برد اما در حرکت دوم و سوم در مهار وزنه ۱۷۵ کیلو ناموفق بود تا در نهایت با ۱۶۹ کیلوگرم و مجموع ۳۰۹ کیلوگرم به کار خود پایان داده و دستش از مدال کوتاه بماند. رضا زارعی در نهایت با مجموع ۳۰۹ کیلوگرم چهارم شد.
نوروزیان به مدال طلا دست پیدا کرد
رقابت‌های فینال سه وضعیت مردان با حضور ۸ تیرانداز از کشورهای ایران، عمان، عربستان و پاکستان برگزار شد که در نهایت پوریان نوروزیان با کسب ۴۵۴ امتیاز به مدال طلا دست یافت.پس از نوروزیان، حسین باقری از کشورمان با ۴۵۱ امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفت و مدال نقره را به گردن آویخت. تیرانداز عمانی با ۴۴۰ امتیاز به مدال برنز رسید. گفتنی است مهدی احمدی، دیگر فینالیست ایران، با ۴۰۹ امتیاز جایگاهی بهتر از پنجم به دست نیاورد.
نوروزیان: سخت‌ترین رقیبم
برای طلا یک ایرانی بود!
پوریا نوروزیان پس از کسب مدال طلا مسابقات تیراندازی ٥٠ متر تفنگ سه وضعیت گفت: رقابت سخت و فشرده‌ای بود و خوشحالم که توانستم یک مدال طلا به جمع طلایی‌های کاروان ایران و البته تیراندازی اضافه کنم. وی در خصوص رقابتش با حسین باقری افزود: باقری حریف کمی نبود و اتفاقا یکی از سخت ترین رقبای من محسوب می‌شود. ما جدال سخت و سنگینی را پشت سر گذاشتیم و فاصله اندک امتیازات مان نشان می‌دهد من اصلا کار آسانی نداشتم. نوروزیان در پایان گفت: خیلی خوشحالم مدال‌های طلا و نقره ۵۰ متر ۳ وضعیت مردان تیراندازی بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی به ایران رسید.
تیرانداز ایران در ١٠ متر تپانچه بادی هشتم شد
محمد احمدی نماینده ایران در فینال مسابقات ١٠ متر تپانچه مردان بود که  با کسب ١١٥ امتیاز در رده هشتم قرار گرفت. در این رقابت تیراندازانی از آذربایجان، ترکیه و پاکستان به ترتیب اول تا سوم شدند.
اندونزی هم مغلوب تیم ملی واترپلو ایران شد
اعضای تیم ملی واترپلوی کشورمان بعد از ظهر دیروز در سومین دیدار خود در چهارمین دوره بازیهای کشورهای اسلامی به مصاف تیم اندونزی رفتند و توانستند این تیم را با نتیجه ١٥ بر ٧ از پیش رو بردارند.اندونزی که میزبان دور بعد بازیهای آسیایی می باشد در اکثر رشته های ورزشی از جمله واترپلو دست به تغییرات گسترده زده و با جذب مربیان طراز اول دنیا قصد دارد بیشترین مدال را از میزبانی سال ٢٠١٨ بدست آورد.  این تیم دیروز با سرمربی صرب خود بازی خوبی را ارائه داد اما ملی پوشان ایران که برای اثبات شایستگی و توانایی های خود هم قسم شده با به نمایش گذاشتن یک بازی روان و حساب شده به پیروزی ١٥ بر ٧ رسیدند.تیم ملی کشورمان در دو دیدار پیشین خود آذربایجان و عربستان را شکست داده بود. ملی پوشان کشورمان امروز در دیدار پایانی دوره ای این بازیها مقابل تیم ترکیه صف آرایی می کنند.
کسب مدال برنز تکواندو توسط مداحی
در ادامه رقابتهای تکواندو فاطمه مداحی در وزن ۴۶- کیلوگرم و در مرحله نیمه نهایی «ایلدریم» از ترکیه را پیش رو داشت که در پایان راند سوم با قبول شکست ۶ بر ۵ به نشان برنز دست پیدا کرد.
موسوی در وزنه‌برداری طلا گرفت
چهارمین روز از رقابت‌های وزنه‌برداری بازی‌های کشورهای اسلامی با برگزاری مسابقات دسته  ۹۴ کیلوگرم در سالن آزال کلاب ادامه یافت. در این وزن که ۱۳ وزنه‌بردار حضور داشتند، ایران دو نماینده داشت. ایوب موسوی و محمد زارعی نمایندگان کشورمان بودند که با حریفان شان رقابت کردند. در حرکت یکضرب ابتدا محمد زارعی رو تخته رفت و با ۱۶۱ کیلوگرم کارش را شروع کرد. در حرکت دوم وزنه ۱۶۶ کیلوگرم را انداخت اما در حرکت سوم جبران کرد و وزنه ۱۶۷ را بالای سر برد تا در یکضرب سوم شود.ایوب موسوی نیز در حرکت یکضرب کارش را با ۱۶۱ کیلوگرم شروع کرد در حرکت دوم وزنه ۱۶۶ کیلو را بالای سر برد و در حرکت سوم موفق شد وزنه ۱۶۹ کیلوگرم را مهار کند تا در حرکت یکضرب دوم شود. در حرکت یکضرب فرخودبک سوبیروف از ازبکستان ۱۷۰ کیلوگرم اول شد. در حرکت دوضرب باز هم این محمد زارعی بود که به عنوان نفر نخست روی تخته آمد و با وزنه ۱۹۹ کیلوگرم شروع کرد اما در مهار آن ناکام بود. زارعی در حرکت دوم ۲۰۰ کیلو را بالای سر برد، اما در حرکت سوم وزنه ۲۰۵ کیلوگرم را انداخت تا با همان ۲۰۰ کیلوگرم به رتبه ششمی حرکت دوضرب قناعت کند. بدین ترتیب محمد زارعی با رکورد ۲۶۷ کیلوگرم در مجموع به رتبه پنجمی رسید. ایوب موسوی کار خود را در حرکت دو ضرب با وزنه ۲۰۵ کیلوگرم آغاز کرد و آن را بالای سر برد. در حرکت دوم ۲۱۰ کیلو را نیز مهار کرد و در حرکت سوم ۲۱۲ کیلو را نیز با اقتدار بالای سر برد تا در حرکت دوضرب اول شده با شایستگی با رکورد ۳۸۱ کیلو مدال طلا را به سینه بزند.
پرتابگران وزنه معلول نقره و برنز گرفتند
رقابت های پرتاب وزنه کلاس F.56  معلولان روز گذشته در ورزشگاه المپیک باکو برگزار شد. علی محمدیاری و علیرضا قلعه ناصری نمایندگان ایران در این بخش از مسابقات بودند که با حضور ٩ پرتابگر برگزار شد. هر یک از پرتابگران ٦ بار اقدام به پرتاب کردند تا بر اساس رکوردهای ثبت شده، وضعبت خود را در جدول رده بندی مشخص و نهایی کنند. با لحاظ کردن رکوردهای ثبت شده توسط دیگر پرتابگران حاضر در این رقابت، علیرضا قلعه ناصری و محمد یاری بعد از ورزشکار آذربایجان، به ترتیب در رده های دوم و سوم ایستادند و مدال نقره و برنز این بخش را از آن خود کردند.