kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۰۶۵
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۱
دستورالعمل جهش تحصیلی به مدارس ابلاغ شد

آغاز سنجش سلامت نوآموزان دبستانی از اول خرداد

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان از اول خردادماه در پایگاه‌های سنجش اجرا می‌شود.



مجید قدمی به ایرنا گفت: تمام خانواده‌هایی که فرزند 6 سال تمام دارند در زمان مراجعه به مدارس برای ثبت نام در کلاس اول ابتدایی برای سنجش سلامت به نزدیکترین پایگاه سنجش معرفی می‌شوند.
قدمی با بیان اینکه هزینه سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان 20هزار تومان است، افزود: در پایگاه‌های سنجش سلامت، نوآموزان مورد ارزیابی بینایی، شنوایی، مراقبت سلامت و آمادگی تحصیلی قرار می‌گیرند.
وي ادامه داد: چنانچه نوآموزی در سنجش سلامت مشکلی نداشت، روند ثبت‌نام او انجام خواهد شد و اگر سنجش سلامت نوآموز دارای ابهام بود، برای ارزیابی مجدد به بخش تخصصی ارجاع داده می‌شود که انجام این تست‌ها نیازی به پرداخت هزینه ندارد.
به گفته رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، از پایان مرداد ماه در تمام استان‌های کشور خانواده‌هایی که فرزندان پنج سال تمام دارند نیز می توانند یک سال زودتر سنجش سلامت فرزندان خود را انجام دهند.
وی گفت: سال گذشته، تعدادی از نوآموزان بدون مراجعه به پایگاه‌های سنجش سلامت در مدارس حضور پیدا کردند و به دلیل اینکه این دانش‌آموزان از مدرسه و سوابق تحصیلی جا نمانند، اجازه دادیم که در مدرسه تحصیل کنند.
قدمی با بیان اینکه بدون سنجش سلامت دانش‌آموزان متاخر کارنامه تحصیلی برای آنان صادر نخواهد شد، افزود: بر طبق سامانه سناد(سامانه ثبت نام الکترونیکی دانش‌آموزان)، دانش‌آموزان جامانده از سنجش سلامت در سراسر کشور شناسایی و آمار آنها به استان‌ها ابلاغ شده که این دانش‌آموزان از ابتدای اردیبهشت ماه مورد سنجش قرار گرفته‌اند.
ابلاغ دستورالعمل جهش تحصیلی به مدارس
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به شرایط جهش تحصیلی دانش‌آموزان، گفت: جهش تحصیلی براساس دستورالعمل شورای عالی آموزش و پرورش از پایه اول به سوم، دوم به چهارم، سوم به پنجم و چهارم به ششم انجام می شود که این دستورالعمل نیز به مدارس ابلاغ شده است.
قدمی با بیان اینکه سال گذشته 950 دانش‌آموز درخواست جهش تحصیلی داشتند، افزود: بر اساس سنجش و آزمون‌های انجام شده حدود 450دانش‌آموز موفق به جهش در پایه‌های مختلف تحصیلی شدند.
وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان خواستار یک پایه بیشتر برای جهش تحصیلی نیازمند مجوز شورای عالی آموزش و پرورش هستند، اظهار داشت: دانش‌آموزان و اولیایی که خواستار جهش تحصیلی فرزندان خود هستند، می‌توانند در پایان سال تحصیلی به مدیران مدارس خود اعلام کنند و براساس شرایط و دستورالعمل ابلاغ شده به مدارس، اقدامات جهش تحصیلی دانش‌آموزان در تابستان را فراهم کنند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره شرایط و ویژگی‌های جهش تحصیلی گفت: به اعتقاد برخی هوش امری جزیی است، در صورتی که در حال حاضر هوش 120جزء دارد و تستی که ما برای سنجش آن به کار می‌بریم شامل اجزایی همچون توانایی کلامی، تجسم فضایی، اعداد و ارتباطات است، بخشی از این ویژگی‌ها بستگی به آموزش داشته و بعضی از آنها بستگی به سنجش تشخیص فرد دارد که در مواجهه با مسائل چگونه آنها را حل می‌کند.
قدمی اظهار داشت: برای هر یک از این اجزا تست‌ها و آزمون‌های نرم شده همچون آزمون کسلر که نرم جهانی و کشوری داشته و ضریب خطای ما را در این بخش پایین می‌آورد، استفاده می‌شود بنابراین در آزمون جهش تحصیلی پیشرفت تحصیلی و تست هوش ملاک است و پرسش‌هایی نیز از کتاب پایه بالاتر از دانش‌آموز پرسیده شده که مجموعه اینها نمره‌ای برای مجوز جهش تحصیلی دانش‌آموز محسوب می‌شود.