kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۸۷۴
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳

آمارسازی رئیس‌جمهور در کاهش قاچاق همچنان ادامه دارد

آمارسازی دولت یازدهم در خصوص کاهش قاچاق با سخنان عجیب حسن روحانی افشا شد.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، آمار قاچاق کالا یکی از آمارهایی است که هیچ مرکز آماری رسمی تاکنون در این باره گزارشی ارائه نکرده، ولی مسئولان دولت یازدهم تا همین یک ماه پیش در اظهارنظرهای متعدد ادعا می‌کردند، قاچاق کالا را از 25 میلیارد دلار به 15 میلیارد دلار کاهش داده‌اند، آماری که خیلی از نهادهای رسمی و کارشناسان تأیید نمی‌کنند.
در یکی از آخرین اظهارات رسمی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور که اکنون نامزد پوششی حسن روحانی است، اسفند 95 اعلام کرده، قاچاق کالا از 25 میلیارد دلار به 15 میلیارد دلار کاهش یافته است.
این در حالی است که همین نامزد پوششی حسن روحانی، دو روز پیش در مناظره زنده تلویزیونی ادعا کرده که قاچاق کالا از 25 میلیارد دلار به 12 میلیارد دلار کاهش یافته است که این آمار جدید تعجب همه را برانگیخت که چگونه طی دو ماه سه میلیارد دلار از رقم قاچاق کاهش یافته است. این اظهارنظر و آمار جدید تردیدها را در خصوص آمارسازی در دولت در خصوص کاهش قاچاق تشدید کرده است.در تازه‌ترین آمارسازی حسن روحانی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شنبه شب با حضور در شبکه خبر مدعی شد، «این دولت قاچاق کالا را از 25 میلیارد به 10 میلیارد دلار رسانده است، یعنی قاچاق کالا بیش از 50 درصد کاهش یافته است.»
از عجایب روزگار است که دولت حسن روحانی در دو روز، آمار قاچاق کالا را دو میلیارد دلار کاهش داده است و این موضوع برای کارشناسان و دست‌اندرکاران تردیدی به‌ جای نمی‌گذارد که طی این چهار سال در خصوص کاهش قاچاق آمارسازی شده و دستگاه‌های مسئول باید در خصوص این آمارسازی‌ها به مردم توضیح دهند.
در همین رابطه کارشناسان صنعت پتروشیمی با ارسال گزارشی، آمارهایی که از سوی رئیس و معاون اول دولت یازدهم در برنامه مناظره عنوان شده است را رد کردند.
در متن این گزارش که با عنوان «آقای روحانی چرا آمارسازی می‌کنید» آمده است: آقای روحانی در مناظره سوم نامزدهای ریاست جمهوری و آقای جهانگیری در مناظره اول کاندیداها میزان افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی در دولت یازدهم را  9 میلیون تن عنوان کردند، در حالی که مطابق آمار موثق موجود، تا پایان سال 1395 میزان افزایش ظرفیت طرح های پتروشیمی 5/2 میلیون تن بوده است نه 9 میلیون تن.
از طرف دیگر باید توجه داشت که از افزایش ظرفیت 5/2 میلیون تن موجود فقط 1/4 میلیون تن آن در دوره تصدی دولت یازدهم (سال 1392 تا 1395) به مرحله تولید و راه‌اندازی رسیده است و مابقی افزایش ظرفیت محقق شده به قبل از دولت آقای روحانی برمی‌گردد که به دلیل مشکلاتی از جمله کمبود خوراک به مرحله راه‌اندازی نهایی و تولید محصول نرسیده است.
به عبارتی علاوه بر اینکه میزان طرح‌های توسعه پتروشیمی رقم 9 میلیون تن نیست دولت کنونی فقط 1/4 میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی اضافه کرده است یعنی فقط 26 درصد از ظرفیت موجود در دولت کنونی محقق شده است و مابقی به دولت قبل بازمی‌گردد.
بنابراین سوال اینجاست که به چه منظور کاندیدایی که رئیس‌جمهور مستقر است اینگونه آمارهای قطعی را بیش از 6/5 برابر بزرگنمایی می‌کند؟؟!! آیا این سوال پیش نمی‌آید که همه عملکرد دولت یازدهم به همین ترتیب بزرگنمایی شده و به اطلاع مردم رسیده باشد؟