kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۶۴۲
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲

کوتاه از سراسر جهان


عربستان
سی بی‌اس: رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند دولت عربستان با صرف صدها هزار دلار قصد داشته در اجرای قانون «جاستا» که به قربانیان حملات تروریستی اجازه می‌دهد ریاض را تحت پیگرد قانونی قرار دهند، اخلال ایجاد کند. طرح شکایت خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر از دولت عربستان روز چهارشنبه ۷مهرماه (۲۸ سپتامبر) سال گذشته بعد از رأی مثبت قانونگذاران هر دو مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا با لغو وتوی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به قانون تبدیل شد.
مصر
فارس: دادگاه نظامی مصر ۵۵ غیرنظامی را به حبس ابد و ۱۳ نفر دیگر را به اتهام ارتکاب خشونت در حوادث سال ۲۰۱۴ به زندان طولانی محکوم کرد. دادستانی کل مصر دوماه پیش نیز 76 متهم را به اتهام دست داشتن در حوادث خشونت‌بار و آتش زدن یک خودروی زرهی در روستای الشیخ فضل در سال 2014، به دستگاه قضایی نظامی ارجاع داده بود. صدور این احکام در دادگاه‌های نظامی مصر در حالی است که محاکمه غیرنظامیان در این دادگاه‌ها مورد انتقاد سازمان‌های حقوقی محلی و بین‌المللی است.
آرژانتین
آسوشیتد پرس: هزاران آرژانتینی از اقشار مختلف و احزاب سیاسی مخالف این کشور در اعتراض به حکم دادگاه عالی به خیابان‌های بوئنوس آیرس آمدند. معترضان آرژانتینی از تصمیم دیوان عالی کشورشان مبنی بر کاهش حبس ناقضان حقوق بشری بر پایه تفسیری از یک قانون لغو شده، به شدت خشمگین هستند. برخی از قضات هم آن را مغایر قانون اساسی دانسته و با درخواست سایر مجرمان محکوم‌شده مخالفت می‌کنند.
آذربایجان
خبرگزاری آذربایجان(آذرتاج): رسانه رسمی جمهوری آذربایجان، به نقل از نماینده مرکز «چندفرهنگ‌‌گرایی باکو» در فلسطین اشغالی، روستای«قیرمیزی قصبه» را «اسرائیل دوم» و مایه افتخار جمهوری آذربایجان دانست! این نماینده وجود روستای یهودی‌نشین «قیرمیزی قصبه» در منطقه «قبا» در شمال جمهوری آذربایجان را نشانه همکاری و گفت وگوی تنگاتنگ میان باکو و تل آویو توصیف کرد.
افغانستان
تسنیم: سخنگوی حزب اسلامی افغانستان در واکنش به تحویل تسلیحات این حزب به دولت گفته: «افراد حزب اسلامی سلاح خود را زمین نخواهند گذاشت و البته با دولت نیز درگیر نمی‌شوند.» وی تاکید کرد: «هیچ تضمینی برای امنیت جانی نیروهای نظامی این حزب وجود ندارد پس این نیروها برای محافظت از جان خود مسلح باقی می‌مانند.» پیش از این گفته شده بود این حزب سلاح‌های خود را زمین گذاشته‌اند.
بنگلادش
خبرگزاری صداو سیما: روزنامه واشنگتن تایمز اعلام کرده کمک یک میلیارد دلاری عربستان به پروژه ساخت مساجد در بنگلادش، باعث افزایش نگرانی‌ها درباره گسترش وهابیت شده است. رئیس‌دانشکده مطالعات اسلامی در دانشگاه داکا در این مورد گفت: «تجربه نشان می‌دهد ایدئولوژی وهابیتِ عربستان، افراد را علیه دیگر ادیان تحریک می‌کند. مردم بنگلادش به همه ادیان احترام گذاشته و در صلح زندگی می‌کنند. دولت (بنگلادش) باید مراقب باشد که وهابیت گسترش پیدا نکند.»
ترکیه
رویترز: پلیس ترکیه 53 کارمند سابق بورس اسلامبول را هم دیروز به اتهام ارتباط با فتح‌الله گولن بازداشت کرد. دادستان‌های ترکیه این دستور بازداشت‌ها را در راستای تحقیقات درباره عوامل مرتبط با گولن مستقر در آمریکا را داده‌اند. طبق آمار رسمی تاکنون نزدیک به 49 هزار نفر در ارتباط با کودتای نافرجام 2016 (تیر 95) ترکیه بازداشت شده‌اند و حدود 150 هزار نفر نیز در ارتباط با این کودتا هدف تحقیقات قرار دارند.