kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۰۷۷
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶

لغو قانون «اوباماکر» در کنگره ، اختلافات در آمریکا را افزایش داد

به دنبال لغو قانون موسوم به اوباماکر از سوی مجلس نمایندگان آمریکا، شکاف سیاسی بین مردم، دولت و نخبگان سیاسی آمریکا بالا گرفت.


جدیدترین نظرسنجی‌های انجام شده از کاهش تاریخی اعتبار دولت آمریکا نزد مردم این کشور حکایت دارد. بر این اساس، تنها دو نفر از هر 10 شهروند آمریکایی به دولت «دونالد ترامپ» اعتماد دارند.
این نظرسنجی در حالی است که کمی بیش از 3 ماه از زمان ریاست جمهوری ترامپ می‌گذرد شاید بتوان دلیل این نارضایتی گسترده را ناتوانی ترامپ در عمل به وعده‌های جنجالی خود دانست او قول داده بود یک خانه تکانی جدی در ساختار سیاسی آمریکا انجام خواهد داد و سیفون را در کاخ سفید پایین خواهد کشید، در مرز مکزیک دیوار درست کرده و به نظامی‌گیری آمریکا در غرب آسیا پایان خواهد داد اما هیچ کدام از این وعده‌ها عملی نشد.
اما شاید یکی از معدود وعده‌های ترامپ لغو «قانون اوباماکر» بود که پنج شنبه گذشته محقق شد. دونالد ترامپ در ارتباط با قانون بیمه درمانی اوباما دو شکست را به‌صورت هم‌زمان تجربه کرده بود. اولاً از حذف این قانون ناکام مانده بود، ثانیاً در اجماع‌سازی جمهوری‌خواهان نیز ناتوان بود؛ به‌طوری‌که ترامپ پس از شکست در این قضیه، نارضایتی خود از عدم همراهی جمهوری‌خواهان را نیز ابراز کرد. سرانجام این قانون در مجلس نمایندگان آمریکا با 217 رأی موافق در مقابل 213 رأی مخالف به تصویب رسید که هنوز به تصویب صحن سنا نیاز دارد. به نظر می‌رسد در سنا پیشنهادهای اصلاحی بسیاری بر روی این قانون اعمال خواهد شد. براین اساس، هیچ یک از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان به این طرح رای مثبت نداده‌اند. همچنین 3 نماینده هم به آن رای ممتنع دادند.
برآوردها حاکی است که با قانون بیمه درمانی دولت اوباما حدود 20 میلیون آمریکایی دارای بیمه درمانی شدند. جمهوری‌خواهان اما می‌گویند این قانون ناکارآمد بوده و باعث افزایش هزینه‌های درمانی شده است. طبق قانون جدید بیمه درمانی، داشتن بیمه دیگر الزامی نیست. همچنین بودجه بیمه «مدیکید» هم کاهش می‌یابد. مدیکید برنامه‌ای دولتی است که بر مبنای آن افرادی که درآمد اندکی دارند از بیمه درمانی برخوردار می‌شوند.اکثریت مجلس نمایندگان و سنای آمریکا دست جمهوری‌خواهان است. با این حال تصویب طرح بیمه درمانی جدید با موانع بسیاری مواجه بوده و رای‌گیری درباره آن به تعویق افتاده بود. دموکرات‌ها امیدوارند حداقل رای جمهوری‌خواهان به لغو بیمه درمانی دولت اوباما باعث شکست آنها در انتخابات میان‌دوره‌ای سال بعد کنگره بشود.
افزایش اعتراض‌ها
اما با لغو قانون اوباماکر و تصویب قانون ترامپ کر مخالفت‌ها بین مردم و جریان‌های سیاسی بالا گرفت. شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» گزارش داد شماری از شهروندان آمریکا در خارج از کنگره تجمع اعتراضی برگزار کرده و علیه نمایندگان موافق قانون جدید شعار داده‌اند.
در این میان سناتورهای دموکرات نیز در رسانه‌ها موج گسترده‌ای از مخالفت را با لغو قانون اباما کر به راه انداختند ال فرانکن سناتور ایالت مینه‌سوتا از حزب دمکرات آمریکا در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: لایحه جایگزینی قوانین بهداشتی جمهوریخواهان، به دوستان، همسایگان و خانواده‌های ساکن در ایالت مینه‌سوتا و کل کشور آسیب می‌رساند. برنی سندرز نامزد سابق ریاست جمهوری 2016 آمریکا از حزب دمکرات نیز این لایحه را فاجعه خواند و خواستار مخالفت همگانی با این لایحه شد.
از سوی دیگر، «نانسی پلوسی» رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا و نماینده دمکرات از کالیفرنیا با صدور بیانیه‌ای این لایحه را موجب تحمیل هزینه‌های بیشتر بر جامعه آمریکا دانست و با آن مخالفت کرد. در این بیانیه تاکید شده است؛ بی‌تردید جمهوریخواهان مسئول همه تبعاتی هستند که این لایحه بر جامعه آمریکا تحمیل خواهد کرد و آینده در انتظار مردم آمریکا پس از تصویب این لایحه، خطرناک است.