kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۸۰۴
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۰
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان:

هر روز 7 تا 10 نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی می‌میرند

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: بیش از 25 هزار بیمار نیازمند اهدای عضو در کشور داریم که هر روز بین 7 تا 10 نفر آنها به دلیل نرسیدن عضو می‌میرند.


به گزارش فارس، کتایون نجفی‌زاده در مراسم شب شعر با موضوع اهدای عضو که به یاد زنده‌یاد دکتر افشین یداللهی سفیر اهدای عضو ایران، برگزار شد، افزود: سالانه به طور میانگین بین 5 تا 8 هزار مرگ مغزی در کشور رخ می‌دهد.
نجفی‌زاده با بیان اینکه همه کار از جمله ایمنی در کار و رانندگی باید انجام شود تا این آمار کاهش یابد، گفت:50 درصد موارد مرگ مغزی قابل اهدا هستند اما برخی دیگر به دلیل سن، عفونت شدید و مسائل دیگر اعضای آنها قابل اهدا نیست.وی ادامه داد: سه هزار مورد مرگ مغزی در سال اعضای آنها قابل اهدا هستند اما تنها در 25 درصد این موارد اهدا صورت می‌گیرد و 75 درصد دیگر اعضای قابل اهدا خاک می‌شوند.
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان اظهار داشت: در مسئله اهدای عضو نقش فرهنگسازی بسیار مهم است زیرا این کار بدون رضایت خانواده صورت نمی‌گیرد و باید دانست سه پایه اهدای عضو مسائل علمی، ساختاری و فرهنگی است که 50 درصد این قضیه به مسائل فرهنگی برمی‌گردد.
نجفی‌زاده افزود: برای ایجاد فرهنگ‌سازی باید خانواده‌های اهدای عضو، خیرین، ‌رهبران دینی و همه درگیر شوند و هدف از راه‌اندازی این انجمن نیز همین بوده است.